از شروع طرح ملی پویش ملی سلامت در کشور تا کنون بیش از ۱۷ میلیون غربالگری شده‌اند و که تنها در ۲۴ ساعت ۱۱ هزار مبتلا به پرفشاری خون شناسایی شدند. 

غربالگری

به گزارش همشهری آنلاین، معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: ۱۷ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۹۵۱ نفر از آغاز «پویش ملی سلامت» تا امروز در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۳۴۹ هزار و ۵۲۴ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۲۲۳ هزار و ۸۰۵ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

به گفته حسین فرشیدی، در ۲۴ ساعت گذشته یک میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۸۸ نفر در این پویش غربالگری شدند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۵۱۲ نفر با احتمال پرفشاری خون و پنج هزار و ۴۴۰ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.

گفتنی است پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ۱۴۰۲ شروع شده و تا ۱۵ دی‌ ادامه دارد و در خلال اجرای آن برای شهروندان پیامکی حاوی یک لینک مرتبط با پویش ارسال می‌شود تا بتوانند به سوالات پاسخ دهند. (اینجا بخوانید) سپس در صورتی که شهروند از طریق پاسخ به همان سوالات خوداظهاری، پرخطر شناخته شود باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند. اطلاعات ثبت شده شهروندان درباره این بیماری‌ها بر سامانه‌ها ثبت و در صورتی که شهروند بر اساس همان اطلاعات در زمینه دیابت و پرفشاری خون فرد پرخطری شناخته شود باید به مراتب بالاتر ارجاع داده شود. در صورتی هم که بیمار پرخطر تلقی نشود بسته‌های آموزشی دریافت خواهد کرد تا از بروز مشکلات ثانویه در وی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:

این پیامک از ۱۰ آذر برایتان ارسال می شود

پیرترین زن ایران هیچ بیماری‌ای ندارد

پایش ۲ بیماری مرگبار برای ۵۴ میلیون ایرانی

کد خبر 816449
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha