در قلب پایتخت حسینیه آقاسیدهاشم، به عنوان یکی ازقدیمی‌ترین حسینیه‌های شهر تهران وجود دارد که باقرآن وکتاب‌های سنگی و تابلوهای نقاشی منقش به واقعه عاشورابعد از بیش از ۱۳۰سال همچنان سرپاست تانماد ارادت پایتخت‌نشینان به ائمه(ع) باشد؛ عشقی که با شروع عزاداری‌های ماه محرم به اوج خود می‌رسد.

حسینیه

همشهری آنلاین - سعیده مرادی: یکی از قدیمی‌ترین پاتوق‌های مذهبــی و هیئت‌هــای تهــران و میراث خانــدان سیدشــیرازی اســت کــه قدمتــش بــه دوره قاجــار برمی‌گــردد. در اینجــا حــدود ۳۱جلــد کتــاب چــاپ ســنگی نگهــداری می‌شــود و منبــر چوبی۱۳۷ساله دارد.

دعایی که کارگشا شد

حوالی سال ١٣٠٠ هجری قمری، آقا سیدهاشم شیرازی از نوادگان شاهچراغ، بار سفر از شیراز به تهران بست و به همراه ١٢فرزندش راهی پایتخت شد. درست همان روزهایی که فرزند شاه قاجار بیمار شده بود و خبر به پادشاه رسید که روحانیای به تهران آمده که دعاهایش بیماران را شفا می‌دهد و همین بهانه‌ای شد که سیدهاشم را به دربار قاجار بردند. تنها دعایی که آن روز آقا سیدهاشم برای فرزند شاه نوشت، بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم بود که سرآغاز کار حسینیه شد. حسینیه سیدهاشم را اواخر قاجار، آقا سیدهاشم شیرازی داخل باغی که متعلق به خودش بود تأسیس کرد که ابتدا به صورت چادر بود و ماه محرم برپا می‌شد. بعد از آن حسینیه را با وسایل ابتدایی ازجمله پیت‌های نفت مسقف کردند، اما حسینیه در گذر زمان چندین بار مرمت شده است.

نشانی: خیابان جمهوری، بعد از میدان استقلال، کوچه مظفری

شماره ثبت ملی: ۲۲۶۸

زمان ثبت اثر: ۳ اسفند ۱۳۷۷

وضعیت فعلی بنا: حسینیه

کد خبر 805606
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha