در امتدادجنوبی چهارسوق بزرگ و بازار مسگرها، عمارت کوچه هفت‌تن واقع شده است. خانه‌ای مربوط به دوره قاجار در کوچه‌ای تنگ و باریک که اکنون پاساژی آنتیک را پیش چشم می‌گذارد؛ از معماری و ستون‌ها و پله‌های این بنا پیداست که روزگاری عمارتی باشکوه بوده است.

خانه کوچه هفت تن

همشهری - سعیده مرادی: خانه کوچه هفت‌تن متعلــق بــه محمدحســن میدان استقلال، کوچه مظفری اعتمادالسلطنه، نویســنده، دانشمند و مترجم دوران ناصرالدینشاه قاجار و یکی از محدوده‌های تاریخی شهر تهران است که می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگری باشد.

پیشنهادچی سانسور کتاب و مطبوعات

محمدحسن مراغه‌ای معروف به اعتمادالسلطنه به نوعی همراه و ندیم ۲۵ساله ناصرالدین شاه قاجار محسوب می‌شد. او در سفرهای بسیاری همراه ناصرالدین‌شاه بود و روزنامه‌های فرانسوی را برای او می‌خواند. اعتمادالسلطنه همچنین مدیر چند رسانه داخلی و از نخستین کسانی بود که سانسور کتاب ًو مطبوعات کشور را به حکومت وقت پیشنهاد داد و در نامه‌هایش از ضرورت سانسور سخن گفت و ظاهرا ناصرالدین‌شاه با پیشنهادش موافقت کرد.

جلوه‌های معماری در عمارت کوچه هفت‌تن

عمارت کوچه هفت‌تن در یک زمین ۱۲در ۲۳متری در کوچه هفت‌تن بود که از لحاظ کم عرض بودن بیشتر به کوچه‌های آشتی‌کنان یزد می‌ماند. از تزئینات داخلی این خانه می‌توان از مقرنس‌کاری، گچ‌بری، نقاشی و آینه‌کاری‌های تالار مرکزی خانه یا همان شاه‌نشین نام برد. تزئینات داخلی خانه به قدری زیباست که طراحان داخلی نتوانسته‌اند آنها را به درستی در کارهای جدید اجرا کنند.

نشانی: خیابان ۱۵خرداد، انتهای جنوبی چهارسوق بزرگ بازار، ضلع شرقی راسته مسگرها، کوچه هفت‌تن

شماره ثبت ملی: ۱۰۴۱۴

زمان ثبت اثر: ۱ مهر۶ ۱۳۸

وضعیت فعلی بنا: محدوده تاریخی

کد خبر 805233
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha