تهران پر است از خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی که خیلی‌هایشان با گذر زمان هویت خود را حفظ کرده و حکایت‌های تلخ و شیرینی از ساکنان خانه و اهالی تهران قدیم برای بازدیدکنندگان روایت می‌کنند.

خانه مهربان

همشهری: یکی از بناهای تاریخی پرماجرای‌ محله عودلاجان، خانه مهربان در حوالی گذر میرزامحمود است. در این خانه افراد مشهور زیادی مانند ‌امینه اقدس، یکی از زنان و البته نورچشمی ناصرالدین‌شاه و ... زندگی کردند.

کنیزی که صندوق‌دار شد

«زبیده خانم» ملقب به «امینه اقدس» زنی از طبقه روستاییان ابتدا به‌عنوان کنیز راهی دربار قاجار شد، اما خیلی زود در دل شاه جا باز کرد و پله‌های ‌ترقی را در میان همه حسادت‌ها گذراند و به واسطه دقتش و اعتمادی که شاه به او داشت، صندوق‌خانه جواهراتش را به او سپرد. این خانه زیبا چند دستی چرخید تا در نهایت توسط زوجی به نام مهربان‌منش خریداری شد. این زوج هم خانه‌شان را سال‌ها وقف خانه سالمندان کهریزک کردند.

پنجره‌های چوبی قدی

این خانه در زمینی به مساحت ۹۰۰ مترمربع با زیربنای ۵۳۰ مترمربع در ۲ طبقه ساخته شده است. خیک زیرزمین در طبقه اول و ۲ حیاط در بخش‌های شمالی و جنوبی دارد و از طریق پله‌های حیاط، می‌توان از زیرزمین سر درآورد. به‌ کار رفتن عناصری مانند، گچبری‌ها، طاق‌نماهای هلالی، گره‌چینی آجری و چوبی، زیبایی این بنا را دوچندان کرده است. یکی دیگر از ویژگی‌های اینجا وجود پنجره‌های چوبی و قدی است که به حوض آبی و باغچه سرسبز حیاط باز می‌شود.

اطلاعات فوری:

نشانی: خیابان امیرکبیر، کوچه شهید جاویدی، روبه‌روی خانه تاریخی قوام‌الدوله

شماره ثبت ملی: ۱۳۳۹۰

زمان ثبت اثر: ۱۳۸۴

وضعیت فعلی بنا: اداره بافت‌های تاریخی شهرداری تهران

کد خبر 805063
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 0
    از خوبی دوران قاجاریه مهر و محبت زیاد مردم و نبود رژیم صهیونسیتی بود