سخنرانی روزجمعه دبیرکل حزب‌الله لبنان دربرگیرنده مسائل محوری پیرامون تحولات اخیر بود که ازمنظر تعیین راهبردهای جبهه‌مقاومت دراین حوزه، از اهمیتی اساسی برخوردار است. طی روزهای اخیر افکارعمومی جهان با حساسیت ویژه‌ای، پیگر این سخنرانی بوده و گمانه‌های مختلفی نیز دراین زمینه مطرح شده بود.

مصطفی خوش چشم

همشهری‌آنلاین_گروه‌سیاسی: در شرایطی که طی روزهای اخیر گمانه‌زنی درباره محور سخنان روزجمعه دبیرکل حزب‌الله به یکی از اصلی‌ترین موضوع‌های مورد توجه رژیم صهیونیستی تبدیل شده و رسانه‌های این رژیم به‌وضوح از این سخنرانی ابراز نگرانی می‌کردند، سیدحسن نصرالله به ترسیم خطوط راهبردی مدنظر جبهه مقاومت در قبال تحولات در سرزمین‌های اشغالی پرداخت تا نگرانی صهیونیست‌ها رنگ واقعیت به خود بگیرد.

دو هدف راهبردی

یک تحلیلگر مسائل راهبردی و بین‌الملل دراین باره به همشهری‌آنلاین گفت: معتقدم مهم‌ترین نکته‌ در سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان، تشریح راهبرد حزب‌الله در قبال تحولات اخیر است؛ راهبردی بلندمدت و همه‌جانبه برای تضعیف رژیم‌صهیونیستی، که مشخص شد بر مبنای «فشار تدریجی» به تل‌آویو استوار شده‌است.

سیدمصطفی خوش‌چشم با اشاره به اهداف اتخاذ چنین راهبردی، افزود: راهبرد محوری «فشار تدریجی» به رژیم‌صهیونیستی ۲ هدف اصولی را پیگیری می‌کند؛ نخست «برقراری هرچه سریع‌تر آتش‌بس در غزه و جلوگیری از نسل‌کشی صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی» و دوم، «کمک به پیروزی رزمندگان مقاومت در غزه به‌منظور پیروزی بر دشمن صهیونیست».

غزه، پیروز میدان است

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهارکرد: درباره هدف نخست، نکته اینجاست که اگرچه بعید می‌نماید، اما چنانچه رژیم‌صهیونیستی آتش‌بس در غزه را بپذیرد، از یک‌سو جلوی کشتار و نسل‌کشی فلسطینیان در نوارغزه گرفته می‌شود و ازسوی دیگر صهیونیست‌ها بدون هیچ‌گونه دستاوردی مجبور به آتش‌بس خواهند شد؛ موضوعی که شکستی بزرگ برای تل‌آویو به‌حساب می‌آید.

خوش‌چشم ادامه‌داد: با تحقق این هدف، چه ازنظر انسانی و چه در حوزه میدانی و نظامی، این غزه است که پیروز از میدان بیرون می‌آید و دراین نبرد نابرابر دست بالا را خواهد داشت.

کمک به پیروزی حماس؛ چگونه؟

این تحلیلگر مسائل راهبردی تصریح‌کرد: پیرامون هدف دوم، باید تاکید کرد «کمک به پیروزی حماس» راهبردی است که ازسوی همه جریان‌های محورمقاومت پیگیری می‌شود و طی هفته‌های اخیر هم شاهد نمودهای مختلفی از آن بوده‌ایم. درچنین شرایطی جبهه مقاومت لبنان راهبرد خود را برمبنای «افزایش تدریجی دامنه جنگ به موازات گسترش درگیری‌ها ازسوی رژیم‌صهیونیستی» استوار کرده‌است.

خوش‌چشم افزود: در واقع به همان میزان که تل‌آویو درغزه پا پیش بگذارد و به تهاجم وحشیانه خود ادامه دهد، حزب‌الله لبنان نیز در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی، رژیم‌صهیونیستی را زیرضربه خواهد گرفت و عرصه را بر ارتش این رژیم تنگ‌تر خواهد کرد.

خطر جنگ فرسایشی بیخ‌گوش تل‌آویو

وی با تاکید بر اینکه اتخاذ چنین رویکردی، شرایط را برای تل‌آویو بغرنج‌تر از قبل خواهد کرد و رژیم‌صهیونیستی را در شرایط «جنگ فرسایشی» قرار می‌دهد، اظهارکرد: این سناریو با آسیب‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و امنیتی بلندمدتی برای صهیونیست‌ها همراه خواهد بود.

خوش‌چشم عنوان‌کرد: براساس برخی بررسی‌ها، حدود ۱۰ درصد از نیروی‌کار فعال در سرزمین‌های اشغالی، در شرایط کنونی به‌عنوان سرباز راهی میدان جنگ شده‌است و استمرار این موضوع، خسارات جبران‌ناپذیری برای اقتصاد این رژیم به‌همراه دارد. وی افزود: ازسوی دیگر درگیر شدن تل‌آویو در جنگی فرسایشی، زمینه‌ساز کوچ شهروندان، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران از سرزمین‌های اشغالی خواهد شد.

عرصه چگونه بر صهیونیست‌ها تنگ می‌شود؟

این تحلیلگر مسائل راهبردی و بین‌الملل با بیان اینکه دبیرکل حزب‌الله لبنان هم مانند رهبرمعظم‌انقلاب، بر به‌میدان آمدن هماهنگ کشورهای اسلامی تاکید دارد، ادامه‌داد: چنانچه جوامع اسلامی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، هنری، اقتصادی، امنیتی و نظامی علیه رژیم‌صهیونیستی فعال شوند، عرصه بیش‌از گذشته بر تل‌آویو تنگ خواهد شد؛ راهبردی که اعمال تحریم‌هایی به‌ویژه در حوزه انرژی، ازجمله ابزارهای تحقق آن است.

خوش‌چشم عنوان‌کرد: طبیعی است چنانچه ملت‌های منطقه حمایت همه‌جانبه‌ای از مردم مظلوم فلسطین داشته باشند، مسلمانان کشورهای اروپایی نیز از توان بیشتری برای افزایش فشارها بر دولت‌های خود برخوردار می‌شوند. این موضوع درنهایت زمینه‌ساز افزایش فشارها بر رژیم‌صهیونیستی خواهد شد.

نگاه ایران به گروه‌های مقاومت

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مطرح شدن موضوع حمایت ایران از گروه‌های مقاومت منطقه در سخنان سیدحسن نصرالله، تصریح‌کرد: تشریح نوع حمایت ایران از گروه‌های مقاومت، از دیگر نکات مورد توجه در سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان است. براین اساس، همان‌گونه پیش‌تر هم بارها عنوان شده بود، جمهوری‌اسلامی همواره حامی گروه‌های مقاومت بوده‌است، اما هیچ‌گاه از هیچ‌گروهی درخواستی نداشته یا دستوری به آنها نداده‌است.

خوش‌چشم با بیان اینکه نه ایران و نه هیچ‌کدام از گروه‌های مقاومت در منطقه در عملیات رزمندگان فلسطینی دخیل نبوده‌اند، ادامه‌داد: اساسا جمهوری‌اسلامی، گروه‌های محورمقاومت را به‌چشم نیابتی و ... نمی‌بیند و نگاه به آنها براساس اصل «برادرانی برابر» است. نکته اینجاست که ایران به متحدان خود ماهی نمی‌دهد، بلکه به آنان ماهیگیری می‌آموزد.

کد خبر 804299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha