این روزها توان راهبردی حزب‌الله لبنان به کابوسی برای مقام‌های رژیم‌صهیونیستی و آمریکا تبدیل شده‌است؛ موضوعی که سبب شده همه توان خود را به‌منظور جلوگیری از ورود تمام‌عیار جبهه‌مقاومت لبنان به جنگ علیه تل‌آویو بسیج کنند.

حزب الله لبنان

همشهری‌آنلاین_گروه‌سیاسی: از لفاظی و تهدید گرفته تا تحرکات نظامی و ارسال پیام‌هایی برای ایران و حزب‌الله و رایزنی‌های دیپلماتیک، از راهکارهایی است که تاکنون مقام‌های آمریکایی برای جلوگیری از ورود تمام‌عیار حزب‌الله لبنان به جنگ با رژیم‌صهیونیستی درپیش گرفته‌اند.

این درحالی‌است که کارشناسان آمریکایی، با ارزیابی توان رزمی حزب‌الله، ورود این گروه مقاومت به معادلات نبرد در غزه را گزاره‌ای «مرگبار» می‌دانند، چراکه حزب‌الله لبنان با دستیابی به پیشرفت‌های قابل‌توجه در حوزه‌های مختلف، توانسته بازدارندگی مطلوبی دربرابر رژیم‌صهیونیستی ایجاد کند؛ موضوعی که ارتش این رژیم طی روزهای اخیر شاهد شمه‌هایی از آن در مرزهای شمالی خود بوده‌است.

نمودی از توان رزمی حزب‌الله

مایا کارولین، تحلیلگر مرکز سیاست امنیتی در واشنگتن دی. سی، در تازه‌ترین مقاله تحلیلی خود، که در پایگاه آمریکایی «نشنال‌اینترست» منتشر شده‌است، با اشاره به توان تسلیحاتی حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های محورمقاومت که طی روزهای اخیر آمادگی خود را برای ورود به نبرد تمام‌عیار با رژیم‌صهیونیستی اعلام کرده‌اند، پیروزی تل‌آویو دراین جنگ احتمالی را بسیار دشوار ارزیابی می‌کند.

وی دراین مقاله با اشاره به اینکه نگرانی تحلیلگران غربی برای ورود دیگر بازیگران منطقه‌ای به تحولات غزه و «طولانی‌تر شدن بحران»، افزایش یافته‌است، تاکید کرد حزب‌الله اخیرا با سرنگون کردن یک پهپاد اسرائیلی، توانایی موشک‌های زمین به هوای خود را به نمایش گذاشته‌است؛ «بدیهی است زرادخانه تسلیحات این گروه درحال رشد و پیشرفت است».

احتمال وقوع جنگ همه‌جانبه

کارولین با اشاره به اینکه از زمان آخرین جنگ لبنان و رژیم‌صهیونیستی در سال ۲۰۰۶، این سازمان زمان کافی برای گسترش توانایی‌های خود و تامین تجهیزات موردنیازش را داشته است، تاکید می‌کند: «اکنون که تنش‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل درحال افزایش است، وقوع جنگی همه‌جانبه «احتمال واقعی» تلقی می‌شود».

وی با طرح این ادعا که «سپاه پاسداران ایران، حزب‌الله را برای صدور بهتر اصول انقلابی جمهوری‌اسلامی به خارج از کشور تأسیس کرد»، به این نکته اذعان دارد که حزب‌الله با رویکرد مبارزه با اشغالگری «صهیونیستی» و «امپریالیستی» در لبنان، توانسته مسلمانان شیعه لبنان را جذب و خود را در همه جنبه‌های سیاسی لبنان تثبیت کند.

هراس از قدرت موشکی حزب‌الله

پژوهشگر آمریکایی با اشاره به هراس مقام‌های آمریکایی از قدرت موشکی حزب‌الله لبنان، تصریح می‌کند که «حزب‌الله توانسته زرادخانه تسلیحاتی نگران‌کننده‌ای در طول سال‌ها جمع‌آوری کند، تا جایی که وزیر دفاع وقت آمریکا در سال ۲۰۱۰ گفته بود اکنون در نقطه‌ای هستیم که حزب‌الله بسیار زیادتر از بیشتر دولت‌های جهان موشک دارد».

کارولین به این نکته هم اشاره می‌کند که به‌دنبال تحولات پس‌از ۷ اکتبر در سرزمین‌های اشغالی، حزب‌الله هماهنگی بالایی با رهبری جبهه مقاومت فلسطینی دارد.

نگاهی به تسلیحات حزب‌الله

مایا کارولین با اشاره به تسلیحات پیشرفته حزب‌الله لبنان، عنوان می‌کند: «حزب‌الله طیف گسترده‌ای از تسلیحات از جمله انبارهای راکت و موشک‌های هدایت شونده را در اختیار دارد که می‌توانند مسافتی بیش‌از ۳۰۰ کیلومتر را طی و محموله‌های ۵۰۰ کیلوگرمی را حمل کنند».

وی ادامه می‌دهد: «علاوه‌براین، سامانه‌های دفاع هوایی حزب‌الله، پهپادهای جنگی و موشک‌های کروز ضدکشتی می‌توانند این گروه را قادر سازند تا محاصره ساحلی دولت یهود را بکشند». کارولین براین نکته هم تاکید می‌کند که «حملات حماس در ۷ اکتبر در مقایسه با سیلی که حزب‌الله می‌تواند بر شهرهای سراسر اسرائیل جاری کند، مانند باران تابستانی سبک خواهد بود».

۱۵۰ هزار موشک مقاومت لبنان

کارولین با اشاره به اینکه «تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند حزب‌الله تقریباً ۱۵۰ هزار موشک دارد»، تاکید می‌کند توان تسلیحاتی حزب‌الله، «این گروه را به مسلح‌ترین بازیگر غیردولتی در سراسر کره‌زمین تبدیل کرده‌است». وی به این نکته هم اشاره می‌کند که پیشرفت‌های نظامی حزب‌الله، منعکس‌کننده سیر تکاملی گروه‌های فعال در محورمقاومت، ازجمله در یمن، عراق و سوریه است.

کد خبر 805347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابائی IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    4 0
    سلاح ایمان بالاترین سلاح است این موشک وبمب وزاکت ارزشی نداره
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    3 0
    وحشتناک ترین سلاح حزب‌الله سلاح ایمان و استقامت و شجاعت و سلاح تدبیر و قاطعیت سید مقاومت ست کابوس همیشگی صهیونیست‌های درنده و کودک کش و صهیونیست دوست ها