ترور مستشاران نظامی ایران درحالی به‌عنوان دستورکار اصلی رژیم‌صهیونیستی مطرح است، که بررسی‌ها نشان می‌دهد هراس فزاینده تل‌آویو فعالیت‌های ضدصهیونیستی ایران در سراسر منطقه و به‌ویژه سرزمین‌های اشغالی، به کابوسی برای این رژیم تبدیل شده و آنان را به دست‌یازیدن به ابزار ناجوانمردانه ترور وادار کرده‌است.

سوریه

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: درچنین شرایطی کارشناسان معتقدند سپاه قدس نیرویی موثر بر تحولات منطقه به‌حساب می‌آید که طی سال‌های اخیر گام‌های موثری درمسیر هرچه تنگ‌تر شدن حلقه محاصره در اطراف رژیم‌صهیونیستی برداشته‌است. برهمین اساس هم هست که امروز محور آمریکایی – صهیونیستی سپاه‌قدس را اصلی‌ترین دشمن خود در منطقه و غرب‌آسیا می‌داند و می‌کوشد از همه ابزارهای خود برای مهار این نیروی تاثیرگذار بر تحولات منطقه استفاده کند.

کینه‌ای که محور واشنگتن – تل‌آویو از سپاه قدس دارند

عملیات غافلگیرانه «طوفان‌الاقصی» مقام‌های رژیم‌صهیونیستی و حامیان آمریکایی‌اش را به این نتیجه روشن رساند که در شرایط کنونی این محورمقاومت است که درحال شکل‌دهی به معادلات منطقه‌ای است؛ مناسباتی که روند حرکتی آن به زیان محور واشنگتن – تل‌آویو ارزیابی می‌شود.

تحولات جاری در منطقه از دریای سرخ گرفته تا غزه، از ضربات سنگینی حکایت دارد که محور مقاومت با پیشگامی و هدایت سپاه‌قدس بر پیکره رژیم‌صهیونیستی وارد کرده‌است. در واقع تصمیم‌سازان آمریکایی – صهیونیستی به این نکته واقفند که توانمندی امروز محورمقاومت، از فعالیت‌ها و اقدام‌های سپاه‌ قدس نشات گرفته است. با توجه به چنین دیدگاهی هم هست که شاهدیم طی ماه‌های اخیر جوخه‌های ترور رژیم‌صهیونیستی بر فرماندهان سپاه‌قدس و محورمقاومت متمرکز شده‌اند.

سپاه قدس و تغییر معادلات در سوریه

یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی در فهم دلایل ترور فرماندهان سپاه‌ قدس ایران ازسوی رژیم‌صهیونیستی با هماهنگی راهبردی واشنگتن – تل‌آویو این است که این محور، به‌عنوان دلیل بنیادی بی‌ثباتی در غرب‌آسیا، تاکنون ضربات مهلکی را از سپاه قدس و فعالیت‌های منطقه‌ای آن دریافت کرده‌است. برهمین اساس هم بود که روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست طی گزارشی در نخستین روز ژوئن ۲۰۲۳ (خردادماه ۱۴۰۲) اعتراف کرد سپاه قدس ایران به هراسی بزرگ برای نیروهای آمریکایی در سوریه تبدیل شده‌است.

«جوبی واریک» و «اوان هیل» دراین گزارش تاکید کرده‌اند که به گواه برخی اسناد محرمانه و به گرفته مقام‌های اطلاعاتی، سپاه قدس نقشی محوری در توانمندسازی نیروهای مقاومت در سوریه داشته‌اند؛ موضوعی که نیروهای آمریکایی را برای خروح از این کشور تحت‌فشار قرار داده‌است. دراین گزارش همچنین عنوان شده بود که ایران، علاوه‌براین با روسیه روی یک راهبرد گسترده‌تر باهدف بیرون راندن آمریکا از سوریه متمرکز شده‌اند.

اسناد محرمانه چه می‌گوید؟

گزارش واشنگتن‌پست یک نکته مهم دیگر هم داشت؛ اینکه براساس اسناد به‌دست آمده، تهران، دمشق و مسکو درحال ساماندهی تلاش‌های جدید و البته گسترده‌ای به‌منظور بیرون‌ راندن آمریکا از سوریه هستند؛ «هدفی که مدت‌ها به‌دنبال آن بوده‌اند و می‌تواند به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه اجازه دهد استان‌های شرقی را، که اکنون تحت کنترل کردهای تحت حمایت ایالات متحده هستند، پس بگیرد».

ازسوی دیگر در گزارش واشنگتن‌پست با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها حضور خود در سوریه را براساس مجوز کنگره پس‌از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ توجیه می‌کنند، اما این درحالی‌است که این حضور به تشدید درگیری‌ها و بروز تنش‌های تازه در منطقه انجامیده‌است. درآن گزارش عنوان شده بود که «اسناد فاش شده طرح‌هایی را برای یک کارزار گسترده توسط مخالفان ایالات متحده توصیف می‌کند که شامل تقویت مقاومت مردمی و حمایت از یک جنبش مردمی برای انجام حملات علیه آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه می‌شود».

کد خبر 826064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    1 2
    صهیونیست ها و هم تروریست ها 100 درصد فقط با حمایت آمریکا و غرب و برخی کشورهای عربی و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی جنایت می کنند، آدم می کشند و هم دست به اقدامات تروریستی و ترور می زنند.
  • انا عمار IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    یهودیان جنایتکار بدانید بزنید می‌خورید اما با درد بیشتر و تبعات سنگین‌تر
  • انا عمار IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اسرائیل دست راست یهود و سازمان ملل متحد دست چپ یهودیان جنایتکار است و به حول و قوه الهی سربازان فی سبیل الله با نابودی دستان یهودیان نسل آنان را حذف میکنند و پیروزی حق بر باطل نزدیک است . زنده باد امام خامنه‌ای