قطع شریان حیاتی رژیم‌صهیونیستی، یکی از محوری‌ترین راهبردهایی است که رهبرمعظم انقلاب به‌منظور مواجهه موثر با این رژیم مطرح کرده‌اند؛ کلان‌راهبردی که می‌تواند به‌عنوان ابزاری استراتژیک در دست دولت‌های اسلامی به‌منظور حمایت موثرتر از مردم فلسطین عمل کند.

کنفرانس ریاض

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان روز یکشنبه‌ در دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا، با تاکید بر قابل‌قبول نبودن عملکرد دولت‌های مسلمان در مواجهه با استمرار جنایات رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، «کار اصلی» را قطع شریان و جریان حیاتی رژیم‌صهیونیستی دانستند؛ راهبردی که درصورت همگرایی بیش‌از پیش دولت‌های اسلامی، می‌تواند مانع رسیدن انرژی و کالا به این رژیم شود.

این‌درحالی‌است که مقام‌های جمهوری‌اسلامی طی هفته‌های اخیر و در رایزنی‌ با مسئولان مختلف دولت‌های اسلامی، تاکید کرده‌اند اعمال تحریم‌های گسترده، به‌ویژه در حوزه انرژی و تجارت، یکی از ابزارهای کارآمدی است که باید ازسوی دولت‌های مسلمان بر علیه رژیم‌صهیونیستی اعمال شود؛ ابزاری که می‌تواند ترمز جنایات رژیم صهیونیستی را در سرزمین‌های اشغالی بکشد.

برخی دولت‌های اسلامی طفره می‌روند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین اظهارکرد: واقعیت این است که همان‌گونه که رهبرمعظم‌انقلاب هم اشاره کردند، متاسفانه برخی دولت‌های اسلامی همچنان مبادلات خود را رژیم‌صهیونیستی را استمرار می‌بخشند.

فداحسین مالکی افزود: پس‌از برگزاری کنفرانس سران سازمان همکاری‌اسلامی، که اخیرا در ریاض برگزار شد، شاهد بودیم برخی دولت‌های اسلامی همچنان از اتخاذ راهبردهای موثر به‌منظور مقابله با رژیم‌صهیونیستی طفره می‌روند و حتی حاضر نشده‌اند روابط تجاری خود را با این رژیم قطع یا حتی محدود کنند.

وی تصریح کرد: نباید شک کرد اگر دولت‌های اسلامی مبادلات حوزه انرژی و تجاری خود را با رژیم‌صهیونیستی قطع کنند، آنها به نان شب‌شان هم محتاج خواهند شد.

صهیونیست‌ها به نان شب‌شان محتاج می‌شوند، اگر...

حداقل انتظار ملت‌های مسلمان

این نماینده مجلس با بیان اینکه قطع روابط سیاسی – اقتصادی با رژیم‌صهیونیستی انتظار ملت‌های مسلمان از دولت‌هایشان است، اظهارکرد: با وجود استمرار جنایات وحشتناک صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی، همچنان شاهدیم برخی دولت‌های اسلامی درحال فروش نفت به این رژیم هستند.

مالکی عنوان‌کرد: حداقل انتظاری که از این‌گونه دولت‌های مسلمان وجود دارد، این است که از صرف محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی فراتر روند و اقدام عملی انجام دهند. موضوع این است که این‌دست دولت‌ها اگر برخورد نظامی با صهیونیست‌ها را به مصلحت نمی‌دانند، حداقل فعالیت‌های عملی برای مقابله با جنایات این رژیم داشته باشند.

لزوم افزایش فشارهای بین‌المللی

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با تاکید بر ضرورت افزایش فشارها ازسوی نهادهای بین‌المللی به رژیم‌صهیونیستی برای پایان دادن به جنایات در غزه ادامه‌داد: مقام‌های صهیونیست ثابت کرده‌اند هیچ قانون و قاعده بین‌المللی را نمی‌پذیرند.

مالکی با بیان اینکه صهیونیست‌ها با وجود تاکید بسیاری از کشورها مبنی بر اعمال آتش‌بس فوری در غزه همچنان از پذیرش این موضوع شانه خالی می‌کنند و به کشتار مردم مظلوم غزه ادامه می‌دهند، عنوان‌کرد: دولت‌های اسلامی دراین زمینه مسئولند و باید فشارها بر رژیم‌صهیونیستی را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت سران کشورهای‌اسلامی در ریاض به تصمیم‌های قاطعی به‌منظور مواجهه موثر با رژیم‌صهیونیستی برسند، تصریح‌کرد: رئیس‌جمهور در جریان کنفرانس ریاض در بخشی از سخنان خود، به موضوع مسلح کردن فلسطینیان ازسوی دولت‌های اسلامی اشاره کرد. این موضوع می‌تواند فشارها به رژیم‌صهیونیستی را افزایش دهد.

غزه، باتلاق محور واشنگتن – تل‌آویو

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه از دولت‌های عربی انتظار می‌رفت که برای مقابله با رژیم صهیونیستی پیش‌قدم شوند، اظهارکرد: دولت‌های عربی باید با اتخاذ راهبردهای موثر، برای قطع شریان حیاتی این رژیم جدی‌تر از گذشته اقدام کنند، چراکه فشارهای کنونی کافی نیست.

مالکی با اشاره به حمایت تمام‌قد آمریکا از جنایات رژیم‌صهیونیستی، ادامه‌داد: در شرایط کنونی رزمندگان مقاومت در واقع درحال نبرد همزمان با آمریکا و رژیم‌صهیونیستی هستند و دولت‌های اسلامی باید فشارها بر واشنگتن به‌منظور متوقف کردن جنایات در سرزمین‌های اشغالی را افزایش دهند.

وی اضافه‌کرد: فعالیت‌ها و اقدام‌های محورمقاومت، مصداقی از اقدام عملی به‌منظور حمایت موثر از مردم غزه به‌حساب می‌آید و سبب گشوده شدن چند جبهه درمقابل رژیم‌صهیونیستی و آمریکا، به‌عنوان حامی اصلی این رژیم، شده‌است. این موضوع محور واشنگتن – تل‌آویو را با چالش‌های اساسی مواجه و آنان را گرفتار کرده‌است‌ و غزه را به باتلاقی برای این محور تبدیل خواهد کرد.

کد خبر 809006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha