پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

عباس تربن: حافظ شیرازی به خاطر غزل های برجسته‌اش، یکی از چیره‌دست‌ترین شاعران زبان فارسی محسوب می‌شود

بنابراین پیداشدن هر سند و نکتۀ تازه دربارۀ این شاعر بزرگ، از ارزش و جذابیت خاصی برخوردار خواهد بود.

به تازگی نسخه‌ای از غزل‌های حافظ در کتابخانۀ «بادلیان» دانشگاه «آکسفورد» پیدا شده که در زمان حیات حافظ به ثبت رسیده است. قبل از این، قدیمی‌ترین نسخۀ کشف‌شده از غزل های حافظ، به سال‌های 803 و 805 هجری قمری برمی‌گشت؛ اما شواهدی مثل جنس کاغذ و نوع خط و سبک نگارش و... ثابت می‌کنند که نسخۀ تازه یافت‌شده در سال‌های 791 و 792 قمری مکتوب شده است.

شعرهای نسخۀ موجود در کتابخانۀ بادلیان، توسط شخصی به نام «علا مرندی» به ثبت رسیده است . اهمیت این نسخه، وقتی بیشتر می‌شود که به یاد بیاوریم زمان کتابت شعرها، مصادف با آخرین روزهای عمر حافظ بوده است. این ویژگی، نسخۀ علا مرندی را به تنها مجموعۀ به ثبت‌رسیده در زمان زندگی حافظ تبدیل می‌کند.

اما این مجموعه ارزشمند را چه کسی کشف کرده است؟ دکتر علی فردوسی، رئیس بخش تاریخ و علوم سیاسی دانشگاه نوتردام دو نامور در کالیفرنیا. احتمالاً سؤال بعدی این خواهد بود که چه‌طور می‌توان نگاهی به این نسخه انداخت؟ خبر خوش این است که امکان دیدار از فاصلۀ نزدیک با این نسخه (در واقع نسخۀ کپی‌برداری‌شده) فراهم شده است. تمامی شعرهای نسخۀ مذکور  (چهل و نه غزل و یک تک‌بیت) به خط علا مرندی به همراه شکل تایپی، توسط نشر دیبایه به چاپ رسیده است.

از نکته‌های جالب این کتاب، مقایسۀ شعرهای مکتوب شده توسط علا مرندی با دیوان حافظ به تصحیح خانلری و بیان اختلاف بین این دو بوده است.

«غزل‌های حافظ» در سال 87 با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 7500 تومان روانۀ بازار کتاب شده است.

کد خبر 79997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز