چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان با ارسال نامه‌ای به فرمانداری شهرستان رامهرمز، یک شرکت خصوصی را برای مطالعه و بررسی خط لوله انتقال آب این شهرستان معرفی کرده است.

این درحالی است که معرفی چنین شرکتی تنها با مجوز رسمی پژوهشکده باستان‌شناسی مجاز است و اکنون یگان پاسداران رامهرمز مانع از فعالیت سازمان آب در محوطه‌های یاد شده، شده است.

به گزارش میراث‌خبر، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان با ارسال نامه‌ای به فرمانداری شهرستان رامهرمز، یک شرکت خصوصی را برای مطالعه و بررسی خط لوله انتقال آب این شهرستان معرفی کرده است.

این درحالی است که خط لوله انتقال آب درست از روی محوطه‌های باستانی می‌گذرد و معرفی چنین شرکتی تنها با مجوز رسمی پژوهشکده باستان‌شناسی مجاز است.

در نامه‌ای که از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان به شماره 8575/129/872 به مهندس «ایلخاص زاده»، فرماندار شهرستان رامهرمز ارسال شده از فرمانداری رامهرمز خواسته شده است تا طی هماهنگی با ادارات و نهادهای انتظامی شهرستان رامهرمز با شرکت آثار پیمایش که بر عملیات گودبرداری خط لوله آب نظارت دارند، همکاری و مساعدت لازم به عمل آید.

نکته جالب آنکه در محل امضای نامه یاد شده نام «صادق محمدی» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان نوشته شده است، اما گویا نامه به امضای شخص دیگری (تاجبخش، مسئول بخش توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی خوزستان) رسیده است. این نامه در حالی ارسال شده است که پیش از آن هیچ هماهنگی با پژوهشکده باستان‌شناسی نشده بود.

براساس قواعد حاکم بر میراث‌فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان موظف است که شرکت یاد شده را به پژوهشکده باستان‌شناسی معرفی کند تا این پژوهشکده پس از بررسی سوابق باستان‌شناسی شرکت یاد شده مجوز صادر کند.

شرکت یاد شده نیز در پی انجام عملیات غیرقانونی خود به فرماندار رامهرمز گزارش داده است: «احتراما با توجه به قرارداد فی‌مابین این شرکت و سازمان آب و برق و نامه ابلاغی میراث فرهنگی خوزستان به آن اداره، بدین وسیله با توجه به مطالعات صورت گرفته اجرای جاده دسترسی مربوط به چاه‌های حفاری شده قدیمی سازمان آب و فاضلاب رامهرمز در منطقه جوبجی که در مسیل (محل عبور سیلاب) و یک منطقه تپه ماهوری قراردارد، تحت نظارت نیروی ناظر این مشاور، آقای عالی‌پور بلامانع است.»

محوطه باستانی جوبجی که وسعتی قریب به 40 هکتار دارد محل کشف مقابر شاهزادگان ایلامی رامهرمز است که در سال 1386 و طی عملیات آب و فاضلاب با مقادیر زیادی طلا کشف شد.

این درحالی است که نماینده شرکت یاد شده اجازه داده بود که خط لوله آب از محوطه‌های باستانی سرچشمه نیز عبور کند.

درحال حاضر سازمان میراث فرهنگی خوزستان بدون هماهنگی با پژوهشکده باستان‌شناسی مجوز بررسی و مطالعه داده است و ازسوی دیگر یگان پاسداران میراث فرهنگی رامهرمز جلوی کار سازمان آب را در یکی از محوطه‌های اجازه داده شده گرفته است.

این مجوز شبهات زیادی را به‌وجود آورده و هنوز معلوم نیست که چرا سازمان میراث فرهنگی خوزستان چنین اقدامی کرده است.

کد خبر 79675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز