گروه شهری: نخستین فصل کاوش در غارها و دشت محدوده حوزه آبگیر سد بختیاری در جنوب شهرستان الیگودرز (محوطه نم نچ بارانی) که به گفته باستان‌شناسان از صعب‌العبورترین مسیرهای باستان‌شناسی پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود پایان یافت.

یعقوب زلقی، سرپرست هیأت کاوش با اعلام این مطلب تنها راه دسترسی و ارتباطی این منطقه را پس از خط ریلی تهران اهواز و رسیدن به ایستگاه تنگ 5  و پیاده‌روی 15 کیلومتری در کوه و گذر از پرتگاه و دره‌های موجود و رود همیشه خروشان بختیاری برشمرد.

وی کشف ابزارهایی از دوره فراپارینه سنگی، نوسنگی با سفال و بی‌سفال، چیدمان‌های سنگی اولیه متعلق به جوامع کوچرو و آثاری از دوره اسلامی را از دستاوردهای فصل اول کاوش در محوطه نم نچ بارانی خواند.

زلقی با اشاره به اینکه از این محوطه و مسیر هیچگونه اطلاعاتی در سوابق باستان‌شناسی موجود نیست، گفت: داده‌های به‌دست آمده حاکی از آن است که این مسیر همواره کوچرو بوده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی با تاکید بر صعب العبور بودن این منطقه و با در نظر گرفتن آثار یافت شده احتمال تهاجمات و در گیری‌ها را دلیلی برپناه گرفتن و انتخاب مسیر از سوی جوامع کوچرو دانست.

سرپرست هیات کاوش با اشاره به شناسایی 200 محوطه تاریخی شامل غار، اشکفت، راه‌های باستانی، پل‌های تاریخی، قبور دوره اسلامی، آسیاب، آب انبار و تعدادی محوطه باستانی با سفال در فصل بررسی و شناسایی که سال87 به سرپرستی خود وی صورت گرفته، کشف نقوش صخره‌ای با نگاره‌هایی به شکل بز و کل را از دیگر دستاوردهای این فصل کاوش اعلام کرد.

وی درخصوص دستاور‌دهای کاوش در غارهای محوطه گفت: در این فصل 4 غار مرتبط به هم مورد کاوش قرار گرفت. در غار‌های 1و 2 آثار و ابزار دوره فراپارینه سنگی، نوسنگی شامل پرنده‌ها و استخوان حیوانات یافت شد. 

زلقی با بیان اینکه این منطقه کاملا کوهستانی به لحاظ جغرافیایی در مرز استان خوزستان و لرستان واقع شده و جزء زاگرس مرکزی است، عنوان کرد: تمامی حوزه یاد شده در مرز لرستان و خوزستان قرار دارد و از محل تنگ 5 آغاز و به پل کول ختم می‌شود

کد خبر 80478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز