شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

سینا قنبرپور: اتفاقاتی که در خوزستان برای آثار میراث‌فرهنگی رخ می‌دهد این فرضیه را قوت می‌بخشد که مدیریت لازم برای حفاظت از این خطه باستانی وجود ندارد.

گودبرداری در حریم کاخ آپادانای شوش برای ساخت هتل که با واکنش مطبوعات و دوستداران میراث‌فرهنگی مواجه شد در کنار وقایعی نظیر حفاری‌های رامهرمز، واگذاری زمین‌هایی در رامهرمز که دارای آثار تاریخی در دل خود هستند بدون کارشناسی لازم، حفاری‌های شرکت نفت در بهبهان و منطقه ارجان {از ارجان ناصرخسرو تا بهبهان ما} و اینک ورود دکل‌های برق در محدوده ایوان کرخه از جمله اتفاقاتی است که در خوزستان افتاده و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان واکنش مناسب از خود نشان نداده است.

این در حالی است که دست‌کم یک هفته از انتشار اخبار مربوط به وضعیت رامهرمز گذشته ولی هنوز این سازمان درباره وضعیت این منطقه اعلام موضع نکرده است.

نگاهی به سابقه رامهرمز پس از کشف گنجینه‌ای که 3سال پیش کشف شد نشان از آن دارد که هیچ اقدام برنامه‌‌ریزی‌شده‌ای در این منطقه برای حفاظت و کاوش انجام نشده است و تنها مجالی برای حفاران غیرمجاز فراهم شده است.

به گزارش همشهری، در فاصله 3سال اخیر و به ویژه پس از نوروز امسال حفاری‌های غیرمجاز بیشتر محسوس شده و از سوی دیگر اتفاقاتی که در شهر رامهرمز افتاده حاکی از آن است که زمین‌هایی در این شهر بدون بررسی کارشناسان میراث‌فرهنگی در اختیار ارگان‌های مختلف قرار گرفته و در حال ساخت و ساز است.

در تازه‌ترین اتفاقی که وضعیت میراث‌فرهنگی را به مخاطره انداخته، نصب60 دکل انتقال برق است که ادعا می‌شود بدون جلب نظر سازمان میراث‌فرهنگی خوزستان ساخته شده است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان دراین‌باره در گفت‌وگو با همشهری تاکید کرد: این ساخت و سازها می‌تواند پرونده ثبت جهانی شوش را به مخاطره اندازد.

مجتبی گهستونی، با اشاره به اینکه تخریب در ایوان کرخه در کنار کشت اراضی و حفاری‌های غیرمجاز، این بار شکل دیگری به‌خود گرفته است گفت: شرکت توزیع برق شوش از اسفندماه 1387 تا نیمه نخست فروردین 1388 اقدام به نصب 60پایه برق در عرصه محوطه باستانی ایوان کرخه کرده و این اقدام اداره برق با سکوت اداره میراث فرهنگی شوش همراه بوده است.

او تعرض به ایوان کرخه، حفاری غیرمجاز و تخریب را تخلف آشکار از قوانین حمایتی از محوطه‌های باستانی دانست و افزود: کاشت پایه‌های برق که منجر به حفاری برای پی کنی شده است با اطلاع اداره میراث فرهنگی شوش در بخش فتح‌المبین این شهرستان صورت گرفته است.

ایوان کرخه محوطه‌ای تاریخی ساسانی است که در سال 1310 به شماره 47 ثبت شده است و درصورتی که بحث ثبت جهانی شوش مطرح شود، یکی از موانع این ثبت جهانی وجود پایه‌های برق خواهد بود.

این فعال حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد: تخریب و حفاری غیرمجاز در محوطه ایوان کرخه به قدری زیاد است که پیش‌تر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان و دیگر فعالان با نامه نگاری، نسبت به تخریب ایوان کرخه به رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گوشزد کرده بودند.

گهستونی با اشاره به نامه استانداری خوزستان برای جلوگیری از تعرض به اماکن باستانی بیان کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان به عمل آوردیم متوجه شدیم که نامه‌ای از سوی معاون فنی استانداری خوزستان به دستگاه‌های دولتی ارسال شده است که انجام هرگونه ساخت و ساز در اماکن باستانی بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی ممنوع شده که البته در پیوست این نامه به نام آثار و اماکن ثبت شده اشاره‌ای نشده است.

کد خبر 79331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز