یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

اختصاص 120 هزار هکتار از اراضی خوزستان به کشت نیشکر و صنایع جانبی و اشتغال 16 هزار نفر حاکی از اهمیت این صنعت در جنوبی‌ترین قسمت ایران است.

سیدشریف حسینی، نماینده خوزستان در این باره می‌گوید: مشکلات نقدینگی و واردات شکر باعث شده است تا شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که بزرگترین شرکت تولید نیشکر در ایران محسوب می‌شود با کاهش ظرفیت تولید مواجه شود.

وی مهمترین هدف سرمایه‌گذاری هنگفت برای توسعه نیشکر در خوزستان را خودکفایی در تولید این محصول و بی نیازی از واردات آن می‌داند.

این در حالی است که به گواه آمار، تولید شکر در سال 85 به یک میلیون و 258 هزار تن و سال 86 به یک میلیون و 50 هزار تن رسید اما  ناگهان این سیر نزولی با سقوط عجیب و مبهمی به 500 هزار تن در سال 87 رسید. مصرف شکر نیز به 2 میلیون و 100 هزار تن رسیده است.

سال 87 مهمترین هدف توسعه نیشکر رسیدن تولید سالانه به یک میلیون تن اعلام شده بود، اما واردات گسترده شکر که با وجود مخالفت‌های فراوان تولیدکنندگان شکر همچنان تداوم دارد مانع از تحقق اهداف از پیش تعیین شده برنامه‌ریزان برای خودکفایی در تولید این محصول شد.

قیمت شکر داخلی در سال گذشته 783 دلار برای یک تن بود در حالی که شکر وارداتی در بازار در سال 87 به قیمت 403 دلار رسید. از طرفی واردات شکر در سال 86 به یک میلیون و 170 هزار تن رسید.

نماینده خوزستان با بیان این که باید به تولیدات داخلی بها دهیم تا صنایع نوپا به جایگاه واقعی خود برسند، می‌گوید: از طرفی محدودیت در واردات نباید باعث شود تا مردم ناگزیر شوند برخی از محصولات بی‌کیفیت داخلی را استفاده کنند.

وی اما واردات فعلی شکر را به نفع تولیدکنندگان داخلی نمی‌داند و معتقد است: با توجه به سرمایه گذاری ‌هنگفتی که کشور در خصوص توسعه نیشکر انجام داده است باید واردات موجود را براساس توانایی تولید داخل تنظیم کرد، از طرفی زمانی که واردات بیش از مصرف داخلی است مشخص است که خریداران دیگر تمایلی برای خرید تولید داخل به دلیل قیمت پایین‌تر کالای وارداتی ندارند.

نماینده خوزستان ادامه می‌دهد: باید تلاش کنیم تا کیفیت تولیدات خود را افزایش دهیم از طرفی واردات نیز باید به نحوی باشد که تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای رقابت منصفانه داشته باشند.

عباس بذرافکن‌، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با اشاره به انبار 130 هزار تن شکر این شرکت در کارخانه‌ها می‌گوید: با این که رئیس‌جمهور در تاریخ 26 آذرماه 87 در دور دوم سفر استانی خود به خوزستان قول خریداری 130 هزار تن شکر تولیدی این شرکت را داد، اما هنوز این امر محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با اشاره به مشکلات فراوانی که این شرکت هم‌اکنون با آن روبرو ست، می‌گوید: اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر خرید 130 هزار تن شکر این کارخانه پرسنل و پیمانکاران این شرکت را بسیار امیدوار کرد.

ما نیز امیدوار بودیم با این خرید تاخیر در پرداخت حقوق و بدهی پیمانکاران را رفع کنیم، اما نمی‌دانیم چرا وزارت بازرگانی حاضر به خرید نیست.

حسینی نیز در این ارتباط می‌گوید: با توجه به این که داشت و برداشت نیشکر به موقع صورت می‌گیرد اما تولیدکنندگان در خرید مشکل دارند، از وزارت بازرگانی نیز انتظار داریم دستور رئیس‌جمهور را عملی کند.

مهمترین مشکلی که هم‌اکنون صنعت نیشکر خوزستان با آن مواجه است مشکل نقدینگی و واردات بی رویه شکر است، عدم همکاری بانک‌ها در تخصیص اعتبار به دلیل نداشتن نقدینگی و کاهش تعرفه واردات شکر باعث شده است تا هر سال از تعداد کارخانه‌های تولید نیشکر در ایران کاسته شود، این در حالی است که دولت طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری عظیمی در این ارتباط انجام داده است، اما واردات شکر باعث شده است تا هم‌اکنون کارخانه‌ها با حداکثر ظرفیت اسمی خود به تولید نپردازند،مسئله‌ای که به اعتقاد نماینده خوزستان اصلا خوشایند نیست و باید هر چه سریع آن را رفع کرد.

پیگیری‌های بی نتیجه

پیگیری‌های صورت گرفته از طریق وزارت جهاد کشاورزی، ارسال نامه به داودی معاون اول رئیس‌جمهور، سعیدلو معاون اجرایی رئیس‌جمهور، استاندار خوزستان و حتی امام جمعه استان طی 5 ماه گذشته هم اثری در عملی شدن دستور رئیس‌جمهور نداشت. گویا وزارت بازرگانی علاقه‌ای به خرید 130 هزار تن شکر ندارد.

کد خبر 81566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز