جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

استفاده روزافزون از مصالح ساختمانی صنعتی و غیربومی، بافت با ارزش روستای اورامان تخت در استان کردستان را با خطر جدی مواجه کرده است.

به گزارش مهر، در حالی که روستای اورامان تخت به‌دلیل شکل و شیوه معماری خاص به‌عنوان یکی از روستاهای دارای بافت باارزش در استان کردستان به ثبت رسیده، ولی به‌نظر می‌رسد استفاده روزافزون از مصالح ساختمانی صنعتی و غیربومی این مهم را با خطرات جدی مواجه کرده است.

روستای اورامان تخت که یکی از زیباترین نقاط گردشگری در منطقه غرب کشور به شمار می‌رود، این شهرت خاص را مدیون شکل خاص معماری و استفاده هنرمندانه از مصالح بومی است که امروز به‌نظر می‌رسد با گذشت زمان، این بافت با ارزش و تاریخی در سراشیبی سقوط قرار گرفته باشد.

پس از پشت سرگذاشتن کوه‌های سربه‌فلک کشیده و عبور از جاده‌های پر پیچ و خم و گذر در مسیر رودخانه سیروان که با آرامش خاصی همراه است و در دل کوهستان‌های سربه‌فلک کشیده رشته کوه‌های زاگرس، به یکی از روستاهای استان کردستان قدم می‌نهی که معماری آن زبانزد خاص و عام است و این شهرت باعث شده تا این روستا به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در سطح کشور نیز به ثبت برسد؛

روستایی که بام خانه جلویی حیاطی است برای خانه دیگر و این داستان همچنان تا پشت روستا ادامه می‌یابد و نوع معماری به کار رفته در آن نیز چشم هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند؛ به‌نحوی که معماری سنتی این روستا مبتنی بر سنگ بوده و در ساخت خانه‌های مسکونی از ملات به هیچ وجه استفاده نشده است.

شکل پلکانی خانه‌های روستایی اورامان از یک سو و استفاده از سنگ به تنهایی برای ساختن خانه‌های3تا 4طبقه از سوی دیگر از جمله شاخصه‌های ویژه و منحصر به فرد در روستای اورامان تخت به شمار می‌رود که نظیر آن در هیچ منطقه‌ای از کشور یافت نمی‌شود.
در حالی که اقدامات مختلفی برای حفظ بافت با ارزش روستای تاریخی اورامان تخت صورت گرفت، ولی به‌نظر می‌رسد ادارات و سازمان‌های دولتی از جمله پیشگامان تخریب بافت با ارزش این روستا به شمار می‌روند.

دستگاه‌ها و سازمان‌های خدمت‌رسان همانند آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان از جمله سازمان‌هایی بودند که مدارس و درمانگاه خود در این روستا را با استفاده از مصالح صنعتی ساخته و باعث دگرگون شدن چهره روستای اورامان تخت شدند.

با انجام اینگونه عملیات ساخت و ساز توسط سازمان‌های دولتی، عزم مردمی هم برای استفاده از مصالح صنعتی به‌ویژه آجر جدی‌تر شده و در بعضی از محلات روستا نیز ساختمان‌های با استفاده از آهن‌آلات و آجر ساخته شدند که امروز نیز در دل این معماری بکر و ویژه خودنمایی می‌کنند.

در طول چندین سال گذشته و باتوجه به اقدامات صورت گرفته درخصوص ثبت این روستا به‌عنوان منطقه‌ای با ویژگی‌های بافت با ارزش هر چند دیگر مردم روستا اجازه استفاده از مصالح ساختمانی برای ساخت و ساز را ندارند، اما به‌نظر می‌رسد مقابله جدی با این مهم نیازمند تعامل دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان در این رابطه گفت: حفظ و احیای بافت با ارزش در روستای اورامان تخت توسط یک دستگاه اجرایی به هیچ‌وجه عملی نخواهد شد و باید علاوه بر همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی مرتبط، زمینه را برای افزایش مشارکت مردمی در این مهم فراهم کرد.

رضا رضافرح ادامه داد: تعدادی از دستگاه‌های اجرایی ابتدا برای ساختن نمایندگی‌های خود در این روستا از مصالح ساختمانی صنعتی و غیربومی استفاده کردند که با این مهم مقابله و از آن جلوگیری شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طول 5سال گذشته و در اقدامات صورت گرفته توسط این بنیاد و سایر سازمان‌های مرتبط با موضوع، مردم روستا نیز همکاری خوبی داشته‌اند؛ گرچه باید برای ‌نهادینه‌کردن این مهم برنامه‌ریزی دقیق‌تری مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کردستان افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای حفظ بافت با ارزش روستای اورامان تخت، تخریب ساختمان‌هایی است که با استفاده از مصالح صنعتی ساخته شده‌اند و حتی تاکنون بنیاد مسکن موفق شده با پرداخت خسارت، اینگونه بناها را تخریب کند و مردم را برای ساخت مجدد ساختمان‌ها با استفاده از مصالح بومی‌ترغیب نماید.

رضافرح همچنین از پایان طرح مطالعاتی بافت با ارزش روستای اورامان تخت خبر داد و بیان داشت: از این پس تمامی ساخت و سازهای جدید و مرمت ساختمان‌های قبلی باید با هماهنگی و با تایید بنیاد مسکن و اجرایی‌کردن طرح بافت با ارزش این روستا باشد.

کد خبر 79758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز