همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی TV5 و TVS1 گفت: ملت ایران در موضع حقوق بشر مدعی و طلبکار اروپا و آمریکاست و آنها را ریشه تمام حرکات ضدحقوق بشری در دنیا می‌داند.

به گزارش ایرنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در دومین روز سفر به ژنو در مصاحبه اختصاصی با شبکه‌های تلویزیونی TV5 و TVS1 فرانسه زبان سوئیس به سئوالات مختلف مجری معروف این شبکه تلویزیونی پاسخ داد.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به اینکه بعضی از کشورهای غربی از حضور شما در اجلاس دوربان احساس نگرانی کرده‌اند و به نظر می‌رسد از شما می‌ترسند، تصریح کرد: آن‌ها باید علت ترس را در خود جستجو کنند. ما مخالف نژادپرستی هستیم و معتقدیم ریشه مشکلات جهان را باید در نژادپرستی جستجو کرد. ملت ایران آماده است در همه صحنه‌های جهانی به صلح و امنیت و ریشه‌کنی نژادپرستی کمک کند. کسانی که در کنفرانس ضدنژادپرستی شرکت نمی‌کنند چه پاسخی برای ملت‌ها دارند؟ آیا آن‌ها حامی نژادپرستی هستند که از حضور در اجلاس خودداری می‌کند؟ آن‌ها باید به این سوالات صراحتا پاسخ دهند البته ما پاسخ آن را می‌دانیم.

رژیم صهیونیستی نماد نژادپرستی است

وی در پاسخ به اینکه قبل از ورود به ژنو در مصاحبه با خبرنگاران، اسرائیل را پرچمدار نژادپرستی عنوان کرده‌اید، اظهار داشت: این یک واقعیت است و امروز همه دنیا می‌دانند که رژیم صهیونیستی نماد نژادپرستی‌ است.

رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: اگر کشورهای اروپایی مدعی هستند که از ملت ایران می‌ترسند باید ریشه ترس را در رفتار خود جستجو کنند. رژیم صهیونیستی در فلسطین زنان و کودکان را می‌کشد بعد آنها را محکوم می‌کنند که چرا از خود دفاع کردند صهیونیست‌ها خود را برتر از دیگران می‌دانند و این یعنی نژادپرستی.

دکتر احمدی‌نژاد اضافه کرد: شصت سال است که در منطقه ما تهدید و ناامنی و کشتار جریان دارد برای اینکه عده‌ای را از سایر نقاط دنیا به این منطقه آورده و دولت جعلی ایجاد کرده‌اند. آنان هر روز مردم را می‌کشند و طلبکار هم هستند. اگر این نژادپرستی کنار برود دنیا به آرامش خواهد رسید. مسأله فلسطین باید با تعیین حق سرنوشت مردم این کشور حل شود و این یعنی یک راه حل انسانی است.

وی در پاسخ به سوءالی درباره کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم اظهار داشت: من در این رابطه صرفا دو سوال مطرح کردم اما به جای پاسخ به آن مرا مورد حمله قرار می‌دهند. من یک معلم هستم و این حق هر انسانی است که بتواند درباره حوادث سوال کند. سوال اول این است که اگر هولوکاست یک واقعه تاریخی است در کجا اتفاق افتاده و چرا باید مردم فلسطین خسارت آن را بپردازند. چرا باید جبران نژادپرستی در اروپا را مردم فلسطین بپردازند. بجای جواب به این سوءال هیاهو و فریاد می‌زنند و مرا جنگ‌طلب معرفی می‌کنند.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: سوءال دوم این بود که در حالی که همه اجازه دارند درباره هر موضوعی تحقیق کنند اما چرا در اروپا تحقیق درباره هولوکاست ممنوع است و مجازات دارد. عکس‌العمل به این سوالات به روشنی نشان می‌دهد که حقوق بشر در کجا نقض می‌شود.
دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: ما با کشتار مردم در هر کجای جهان که باشد مخالفیم. در جنگ جهانی دوم شصت میلیون انسان کشته شد اما از آنها خبری نیست و برای آنان سرزمینی اشغال نشده است. سخن ما این است که جلوی تحقیق و اظهارنظر گرفته نشود و اگر در اروپا اتفاقی افتاده است پاسخ آن نیز باید در اروپا داده شود اما ظاهراً صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها نمی‌خواهند این سخنان به گوش مردم برسد.

ما خواهان روابط براساس احترام و عدالت هستیم

وی در پاسخ به سوءالی درباره اینکه عکس‌العمل ایران درباره اظهار تمایل باراک اوباما به ایجاد روابط با ایران چیست؟ گفت: ما خواهان روابط براساس احترام و عدالت بوده و اهل گفتگو و منطق هستیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه آیا حاضرید در این زمینه پیشتاز باشید، اظهار داشت: باید توجه داشت که دولت آمریکا 29 سال قبل به طور یکجانبه روابط خود را با ما قطع کرد اما با این وجود من به آقای بوش پیام دادم و از وی خواستم تا در سازمان ملل با هم مناظره کنیم حتی به آقای اوباما نیز پیام فرستادم و این اقدام بزرگی است اما پاسخی دریافت نکردم.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: ملت ایران به آمریکا تجاوز نکرده و در این کشور از دولت کودتا و نیز از گروه‌های تروریستی حمایت نکرده است. ما به کنار مرزهای آمریکا لشکرکشی نکرده‌ایم و رئیس‌جمهوری ما نگفته است که می‌خواهیم ملت آمریکا را نابود کنیم اما دولت‌های آمریکایی این کارها را کرده‌اند. همواره آمریکا با ما مشکل داشته است ما هیچ وقت مخالف مردم آمریکا نبودیم و با آن‌ها دوست هستیم.

وی خاطر نشان کرد: اوباما باید تصمیمات جدی و بزرگی بگیرد البته اگر صهیونیست‌ها اجازه دهند ما منتظر تغییرات واقعی در رفتار آقای اوباما هستیم.

قوانین قضایی ایران بسیار کامل است

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره قوانین جزایی کشورمان خاطر نشان کرد: حقوق جزایی هر کشوری مبنای حقوقی دارد و قوانین قضایی ایران بسیار کامل است. برخورد با ایران در این زمینه سیاسی است. نسبت زندانیان ما نسبت به آمریکا یک ششم است و این در حالی است که در آمریکا و اروپا زندان‌های مخفی وجود دارد و همه می‌دانند که زندان مخفی جایی است که سنگین‌ترین نقض حقوق بشر در آن صورت می‌گیرد و زندانیان از هیچ حقوقی برخوردار نیستند. درباره زنان نیز وضعیتی که آنان در آمریکا و اروپا دارند بدتر از دوران برده‌داری است آنان پناهگاهی ندارند و شخصیت و حقوقشان لگدمال می‌شود در غرب با شعار آزادی حقوق زن و مرد، زنان مورد ظلم واقع شده‌اند. آقای بوش یک میلیون نفر را در عراق کشت، اینها همه نمونه‌هایی از نقض حقوق بشر در کشورهای مدعی است.

رژیم صهیونیستی در معادلات امنیتی و سیاسی ایران به حساب نمی‌آید

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ اینکه ایران درباره انرژی هسته‌ای معتقد است که برنامه‌هایش صلح‌آمیز است و اسرائیل آن را خطرناک دانسته و چندین بار ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است، گفت: آن‌ها خیلی کوچکتر از آن هستند که بخواهند به ایران حمله کنند. اصولاً آنان در معادلات امنیتی و سیاسی ایران به حساب نمی‌آیند. آن‌ها قادر نیستند خودشان را حفظ کنند چگونه می‌توانند از حمله نظامی به کشور بزرگ ایران سخن بگویند.

وی خاطر نشان کرد: درباره تهدید به حمله نظامی سوءال مهم این است که این رژیم جعلی تاکنون بیش از صدبار ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است و اگر تهدید بد است چرا سران اروپا و آمریکا ساکت هستند.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه موضوع هسته‌ای ایران یک موضوع سیاسی شده است، تصریح کرد: ملت ایران مسیر زندگی را خودش انتخاب می‌کند. ما در چارچوب قوانین هم حرکت می‌کنیم و از حقوق خودمان نیز استفاده می‌بریم ما هیچ وقت به دنبال راضی کردن دشمنان خود برای انتخاب نوع زندگی‌مان نیستیم آن‌ها زور می‌گویند و زورشان هم فایده‌ای ندارد.

امروز مردم دنیا، حرف‌های ملت ایران را می‌زنند

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به اینکه سی سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته است و آیا شما هنوز خود را یک انقلابی می‌دانید، تصریح کرد: بیشتر از روز اول خودم را انقلابی می‌دانم. انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب در اندیشه و فرهنگ است و عاشق انسان‌ها و به دنبال صلح و برادری برای همه است.

وی در پاسخ به اینکه آیا هنوز هم می خواهید انقلاب خود را صادر کنید، خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران صادر شده است. انقلاب ما یعنی احترام به حقوق انسان‌ها، عدالت، پاکی و برادری. امروز کاپیتالیسم به پایان راه خود رسیده است و امروز مردم دنیا حرف‌های ملت ایران را می‌زنند و این یعنی انقلاب ما صادر شده است.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی دیگری درباره هراس اروپایی‌ها از ایران خاطر نشان کرد: در این رابطه ما حاضر هستیم یک رفراندوم آزاد زیر نظر کمیته بین‌المللی برگزار کنیم و در چنین صورتی مشخص خواهد شد که مردم اروپا از صهیونیست‌ها می‌ترسند یا از ایران. مطمئن هستم در صورت انجام این رفراندوم اکثریت مردم طرفدار ایران خواهند بود چرا که می‌دانند ایرانیان به دنبال عدالت و پاکی هستند. بنابراین هر دولت و سیاستمدار اروپایی اگر مدعی است که مردم اروپا از ما خوششان نمی‌آید اجازه دهند چنین رفراندومی برگزار شود. ما آمادگی داریم رفراندومی را هم در ایران برگزار کنیم تا مشخص شود مردم ایران چقدر از این کشورهای مدعی متنفر هستند.

رگه‌های نژادپرستی باید در اندیشه‌ها اتفاق بیفتد

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره انتخاب اوباما به عنوان یک رئیس‌جمهوری دورگه و تأثیر آن در مبارزه با نژادپرستی اظهار داشت: باید رگه‌های نژادپرستی را در اندیشه‌ها و رفتار آدم‌ها جستجو کرد البته ما از تغییر در آمریکا استقبال می‌کنیم اما باید ببینیم آیا در رفتار دولت آمریکا هم تغییر اتفاق خواهد افتاد. امیدواریم چنین اتفاقی بیفتد.

قدرت و ثروت اصلی دنیا در اختیار نژادپرستان حرفه‌ای است

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انتظار دارید چه نتیجه‌ای از اجلاس دوربان بگیرید، اظهار داشت: در دوربان باید گامی در جهت محو نژادپرستی برداشته شود. نژادپرستی ریشه بحران‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. البته مبارزه با نژادپرستی کار بسیار سختی است، زیرا امروز قدرت و ثروت اصلی دنیا در اختیار نژادپرستان حرفه‌ای قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوءال که چه احساسی درباره کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران دارد، اظهار داشت: احساس خاصی ندارم! به جز اینکه در بین کشورهای اروپایی سوئیس دارای سیاست‌های مستقل‌تری است. دولت سوئیس تلاش کرده که نقش سازنده‌ای داشته باشد. البته در برخی مقاطع از حالت بی‌طرفی خارج شده است اما در مجموع رفتار مثبتی را دنبال می‌کند.

کد خبر 79621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز