دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با تروریزم، مبارزه با نژاد پرستی و صهیونیسم را مبارزه‌ای انسانی توصیف کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با نژاد‌پرستی در ژنو سوئیس موسوم به دوربان 2 افزود: سلام خدا بر پیامبران الهی از حضرت آدم تا نوح تا ابراهیم، موسی، عیسی و پیامبر خاتم صلوات‌الله علیهم اجمعین که همه منادی یکتاپرستی، برادری، محبت، کرامت انسانی و عدالت بوده‌اند.

رئیس جمهور خطاب به رئیس کنفرانس دوربان دبیرکل سازمان ملل، کمیسر حقوق بشر و حاضران در جلسه گفت: ما در اینجا گرد آمده ایم تا در ادامه کنفرانس مبارزه نژادپرستی با بررسی اوضاع کنونی راهکار عملی در این مبارزه انسانی مقدس را جستجو کنیم.

چند قرن اخیر ظلم‌های بزرگی بر بشریت رفته است

رئیس جمهور گفت: در حوادث چند قرن اخیر ظلم‌های بزرگی بر بشریت رفته است. احمدی‌نژاد افزود: در قرون وسطی،‌ عالمان و اندیشمندان به مرگ محکوم می‌شدند و پس از آن برده‌داری،‌ برده فروشی،‌ شکار انسان‌های بیگناه و جدا کردن آنان از خانواده‌های خود و انتقال آنان به اروپا و آمریکا در بدترین شرایط و در مقیاس میلیونی رواج داشته است.

وی گفت: آن زمان،‌ دوران تاریکی بود که همراه با اشغال سرزمین‌ها و چپاول منابع و کشتار و آوارگی مردم بی‌پناه بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: سالها گذشت تا ملت‌ها با قیام خود و با بهای سنگین و به قیمت کشته شدن میلیونها انسان، متجاوزان را بیرون و حکومت‌های مستقل و ملی برپا کردند.

احمدی نژاد افزود: قدرت طلبان در فاصله زمانی کوتاهی، دو جنگ بزرگ را بر اروپا و بخشی از آسیا و آفریقا تحمیل کردند و حاصل آن حدود صد میلیون نفر قربانی و ویرانی بسیاری از سرزمین‌ها و آبادی‌ها بود.

وی افزود: پیروزمندان جنگ، خود را فاتح جهان و ملت‌های دیگر را شکست خورده پنداشتند و با وضع قوانین و ساز و کارهای ظالمانه، حقوق ملت‌ها را نادیده گرفتند و پایمال کردند.

قدرت طلبی، منشاء نژادپرستی

رئیس جمهور گفت: شورای امنیت از موارد جنگ جهانی اول و دوم است و آنان با چه منطقی برای خود امتیاز وتو قائل شده‌اند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: این منطق با کدام ارزش انسانی و الهی سازگار است، عدالت یا برابری در برابر قانون یا کرامت انسانی یا تبعیض بی‌عدالتی، نقض حقوق انسانی، ‌تحقیر اکثریت انسانها و کشورها.

وی اضافه کرد: این شورا عالی‌ترین و بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در صلح و امنیت جهانی است وقتی تبعیض قانونی وجود داشته باشد و منشاء قانون به جای عدالت و حق، ‌زور و قدرت باشد چگونه می‌توان انتظار عدالت و صلح داشت.

رئیس جمهور تاکید کرد: ‌قدرت طلبی، بت پرستی منشاء نژادپرستی، تبعیض و تجاوز و ظلم است.

وی افزود: گرچه امروز بسیاری از نژاد پرستان نیز در حرف و شعار، نژادپرستی را محکوم می‌کنند، اما وقتی چند کشور قدرتمند اجازه دارند بر مبنای تشخیص منافع خود برای بقیه کشورها تصمیم‌گیری کنند به راحتی می‌توانند همه قوانین و ارزش‌های بشری را لگدمال کنند چنانچه کرده‌اند.

برپایی حکومتی نژادپرست در فلسطین با سوء استفاده از هولوکاست

رئیس جمهور گفت: پس از جنگ جهانی دوم حکومتی کاملاً نژادپرست را در سرزمین اشغالی فلسطین به روی کار آورند.

احمدی نژاد افزود: پس از جنگ جهانی دوم به بهانه قربانی شدن یهودیان و سوء استفاده از هولوکاست با تجاوز و لشکرکشی ملتی را آواره و عده‌ای را از اروپا، آمریکا و دیگر کشورها به سرزمین آنان منتقل کردند و حکومتی کاملاً نژادپرست را در سرزمین اشغالی فلسطین برپا کردند.

وی افزود: در واقع به بهانه جبران صدمات نژادپرستی در اروپا خشن‌ترین نژادپرستان را در نقطه دیگری یعنی فلسطین حاکم کردند.

خودخواهی آمریکا، منشا جنگ‌های اخیر

رئیس جمهور گفت: خودخواهی دولت وقت آمریکا منشا جنگ های اخیر در جهان بوده است. احمدی نژاد افزود: شورای امنیت این حکومت غاصب (رژیم صهیونیستی) را تثبیت و در طول60 سال دائما از او دفاع کرد و دست غاصبان را برای هر نوع جنایتی باز گذاشت.

رئیس جمهور گفت: از این بدتر آنچه عده ای از دولت‌های غربی و آمریکا خود را متعهد به دفاع از نژادپرستان نسل کش می‌دانند و در حالیکه وجدان‌های پاک بشری بمباران، اشغال و آدم کشی و فجایعی را که در غزه اتفاق افتاد محکوم می کنند از آن جنایتکاران حمایت می‌کنند.

احمدی نژاد افزود: قبل از آن نیز در برابر همه رسوایی های این رژیم سکوت یا حمایت کرده‌اند.

رئیس جمهور گفت: منشا جنگ‌های اخیر نظیر حمله آمریکا به عراق یا لشکرکشی گسترده به افغانستان چه بوده است؟ آیا غیر از خودخواهی دولت وقت آمریکا و فشار صاحبان ثروت و قدرت برای بسط نفوذ و سلطه، تامین منافع تولید کنندگان سلاح، نابودی یک فرهنگ متعالی چند هزار ساله، از بین بردن خطرات بالقوه و بالفعل کشورهای منطقه علیه رژیم اشغالگر قدس و چپاول منابع انرژی مردم عراق بوده است؟

احمدی نژاد افزود: به راستی چرا یک میلیون کشته و زخمی و چند میلیون نفر آواره شدند، به راستی چرا صدها میلیارد دلار خسارت بر مردم عراق و صدها میلیارد دلار هزینه لشکر کشی بر مردم آمریکا و متحدان او تحمیل شد.

رئیس جمهور گفت: آیا حمله آمریکا به عراق با طراحی صهیونیست‌ها و هم پیمانان آنان در هیئت حاکمه وقت آمریکا که از یک طرف بر صندلی قدرت تکیه زده اند و از طرفی صاحبان شرکت های تولید سلاح هستند نبوده است؟

احمدی‌نژاد افزود: آیا با لشکر کشی به افغانستان صلح و امنیت وآسایش و رفاه به این کشور برگشت؟

رئیس جمهور گفت: آمریکا و متحدان او حتی قادر به جلوگیری از تولید مواد مخدر نبوده‌اند و در دوره حضور آنان تولید آن چند برابر شده است.

احمدی نژاد گفت: سوال اساسی این است که دولت وقت آمریکا و متحدان او چه کاره بوده‌اند؟ آیا نماینده ملت‌های جهان بوده‌اند؟ آیا برگزیده ملت‌ها هستند؟ آیا از مردم دنیا وکالت دارند که در همه جای جهان و البته بیشتر در منطقه ما دخالت می‌کنند؟

رئیس جمهور افزود: آیا این اقدامات - اشغال عراق و افغانستان - از مصادیق خودخواهی و نژادپرستی و تبعیض و لگدمال کردن عزت و استقلال ملت‌ها نیست؟

ریشه اصلی نژادپرستی عدم فهم حقیقت انسان است

رییس جمهور گفت: خانم‌ها و آقایان؛ مسئولان اقتصاد بحران زده جهان چه کسانی هستند؟ و بحران از کجا آغاز شده است؟ از آفریقا، از آسیا یا ابتدا از آمریکا و سپس از اروپا و متحدان آنها.

احمدی‌نژاد افزود: مدتهای طولانی قوانین و مقررات ناعادلانه اقتصادی را با قدرت سیاسی بر تعاملات اقتصادی بین الملل تحمیل و نظام مالی و پولی را بدون تعبیه نظارت بین المللی وضع کردند و بر دولت ها و ملت هایی تحمیل کردند که هیچگونه دخالتی در روندها و سیاست‌ها نداشتند.

رئیس جمهور تصریح کرد: آ‌نان حتی به ملت های خود هم اجازه نظارت ندادند و با کنار گذاشتن اخلاق از مناسبات اقتصادی تمام قوانین و مقررات را به نفع گروهی از صاحبان سرمایه و قدرت رقم زدند.

وی افزود: آنان با تعریفی خاص از بازار آزاد و رقابت، بسیاری از فرصت ها را از دیگران سلب کردند و مشکلات خود را به دیگران منتقل کردند.

احمدی نژاد گفت: امروز موج بحران با دهها هزار میلیارد دلار بدهی و هزاران میلیارد دلار کسری بودجه به خودشان برگشته است امروز هم برای اصلاح وضع با پولهای بدون پشتوانه و در واقع از جیب شهروندان خود و سایر ملت ها شروع به تزریق صدها میلیارد دلار به بانک ها و کمپانی ها و بازارهای مالی رو به ورشکستگی کردند و مجدداً مردم خود را بدهکارتر و بحران را پیچیده تر می کنند.

رئیس جمهور افزود: آنها به فکر حفظ قدرت و ثروت های خود هستند و مردم جهان و حتی مردم خودشان در نزد آنان ارزشی ندارند.

وی گفت: آقای رئیس، خانم ها و آقایان، ریشه اصلی نژادپرستی عدم فهم حقیقت انسان بعنوان مخلوق برگزیده خدا و انحراف از مسیر اصلی زندگی بشر و مأموریت‌های آدمی در آفرینش است.

احمدی نژاد افزود: غفلت از پرستش آگاهانه خدا و تفکر در فلسفه حیات و مسیر کمال انسان که از نتایج طبیعی آن پایبندی به ارزش های الهی و انسانی است موجب شد تا افق نگاه آدمی تنزل کند و منافع محدود و زودگذر مبنای سنجش و اقدام او شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: به این ترتیب هسته‌های قدرت شیطان صفت شکل گرفت و با حذف فرصت های عادلانه برای رشد دیگران بر دامنه توسعه خود افزود.

نژادپرستی، نماد جهالت

رئیس جمهور گفت: نژادپرستی را باید نماد جهالت دانست که اکنون به عنوان خطر در تحقق زندگی مسالمت آمیز انسان محسوب می شود.

احمدی نژاد ژنو افزود: بی‌شک نژادپرستی به افسارگسیختگی تبدیل شده که اکنون به عنوان خطر تحقق زندگی مسالمت آمیز را سد کرده است.

وی تصریح کرد: بی‌شک نژادپرستی را باید نماد جهالتی دانست به عمق تاریخ و نشانه ای از جمود و خمود در برابر رشد عمومی بشر، از اینرو انتظار آن است که جلوه های نژادپرستی را در شرایط و موقعیت هایی جستجو کنیم که فقر دانش و فقدان فهم در جامعه، فراگیر باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: لذا راه اصلی مبارزه با چنین مظاهری ترویج آگاهی های عمومی و تعمیق فهم همگانی نسبت به فلسفه وجودی آدم و حقیقت جهان انسان محور است که لازمه یا نتیجه آن بازگشت به ارزش های معنوی، اخلاقی و فضائل انسانی و معالاً خداگرایی است.

به سوء استفاده صهیونیست ها پایان دهید

رئیس جمهور گفت: باید کوشید به سوء استفاده صهیونیست‌ها و حامیان آنان از ابزار سیاسی بین المللی پایان داد.

احمدی نژاد در ادامه سخنرانی خود گفت: جامعه جهانی باید در یک جریان فراگیر برای روشنگری بیشتر در برخی جوامع مبتلا و عقب مانده، حرکتی جمعی انجام دهد و به سرعت این مظهر زشت و پلید را ریشه کن کند.

وی افزود : امروز جامعه بشری با نوعی نژاد پرستی مواجه است که زشتی آن حیثیت انسانی را مخدوش و جامعه جهانی را شرمنده کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه صهیونیسم جهانی مظهر تمام عیار نژاد پرستی است گفت: صهیونیسم جهانی با توسل دروغین به دین کوشیده است تا با سوء استفاده از عواطف دینی افراد بی اطلاع چهره زشت خود را پنهان کند.

احمدی‌نژاد افزود: آنچه که باید مورد توجه جدی قرار گیرد اهداف برخی قدرت‌های بزرگ و صاحبان منافع وسیع در جهان است که با استفاده از قدرت اقتصادی، نفوذ سیاسی و ابزار گسترده رسانه ای مذبوحانه می کوشند با پشتیبانی همه جانبه از جنایات رژیم صهیونیستی از زشتی وجودی آن بکاهند.

وی افزود: در مبارزه با این پدیده شوم نمی توان به کار فرهنگی بسنده کرد بلکه باید با احترام به خواست ملت ها ، عزم دولت های همبسته را در راه ریشه کنی این نژادپرستی آشکار جزم کرد و شجاعانه در مسیر اصلاح مناسبات و سازوکارهای بین المللی گام نهاد.

اجلاس ضد نژادپرستی صحنه آزمونی بزرگ

رئیس جمهور اجلاس جهانی ضد نژادپرستی را صحنه آزمونی بزرگ دانست و گفت: افکار عمومی جهان امروز و فردا درباره ما قضاوت خواهند کرد.

احمدی نژاد خطاب به حضار تصریح کرد: همه شما از تلاش های گسترده کانون های قدرت جهانی برای انحراف در مسیر ماموریت واقعی این نشست مهم آگاه شده‌اید.

رئیس جمهور ادامه داد: متاسفانه ادبیات حمایت از صهیونیست‌ها که به معنای مشارکت و همدستی آشکار در جنایات آنهاست مشاهده می شود و این بر مسئولیت نمایندگان محترم ملت ها در افشای این جریان ضد بشری و اصلاح مناسبات و رفتارها می‌افزاید.

احمدی نژاد گفت: باید دانست که دور نگه داشتن ظرفیت عظیم جهانی چنین نشستی از مصادیق اصلی، به معنای کمک به تداوم وجود زشت ترین مصداق بارز نژادپرستی است.

رئیس جمهور افزود: امروز لازمه دفاع از حقوق بشر این است که اولا از حقوق ملت ها مبنی بر آزاد بودن در تصمیم گیری های مهم جهانی بدون تاثیرپذیری از برخی قدرت‌ها دفاع و ثانیا برای اصلاح ساختارها و مناسبات جهانی اقدام شود.

جهان به سمت تغییرات اساسی پیش می‌رود

رئیس جمهور گفت: شرایط عمومی جهان به سرعت به سمت تغییرات اساسی پیش می‌رود و مناسبات قدرت بسیار شکننده شده است.

احمدی نژاد افزود: صدای شکستن ستون‌های ستم جهانی شنیده می شود و ساختارهای سیاسی و اقتصادی کلان در حال فرو ریختن و بحران های سیاسی، امنیتی رو به تعمیق است.

وی اضافه کرد: بحران رو به گسترش اقتصاد جهانی که هیچ افق روشن برای اصلاح آن وجود ندارد، ابعاد کمی و کیفی تحولات پیش رو را بسیار شگرف می کند.

رئیس جمهور گفت:‌ بارها بر ضرورت بازگشت از مسیر غلطی که مدیریت مسلط امروز جهان در پیش گرفته تأکید کرده و در مورد نتایج تأخیر در آن هشدار داده ام.

احمدی نژاد گفت: اکنون نیز در این نشست ارزشمند جهانی خطاب به شما مدیران، اندیشمندان و نیز همه ملت های جهان که تشنه صلح، آزادی، پیشرفت و رفاه هستند، عرض می کنم که مدیریت ناعادلانه مسلط بر جهان به پایان راه خود رسیده است.

وی افزود: این بن بست از آن جهت که منطق این مدیریت تحلیلی ظالمانه است اجتناب ناپذیر بود چرا که منطق حرکت جمعی جهان، حرکتی متعالی، هدفمند، انسان محور و خداگراست و حرکتی که با هر سیاست و برنامه ای که در جهت منافع ملت‌ها نباشد، مقابله می کند.

رئیس جمهور گفت: پیروزی حق بر باطل، آینده روشن بشر و برپایی نظام عادلانه جهانی وعده خدا و همه پیامبران و امید مشترک و تاریخی همه جوامع و نسل هاست.

احمدی نژاد افزود: تحقق چنین آینده ای لازمه حکمت در آفرینش و مورد باور همه قلب ها و جایگاه ارزشمند انسان است.

کاپیتالیسم غربی به پایان راه خود رسیده است

رئیس جمهور گفت: کاپیتالیسم غربی مانند کمونیسم به پایان راه خود رسیده است.

احمدی نژاد مسیر قطعی این مقصد بزرگ را شکل گیری جامعه جهانی امکان عملی تحقق نظام مشترک جهانی و سرانجام ورود اندیشمندان ، مدیران و مردم جهان برای مشارکت فعال و عادلانه در تصمیم گیری های کلان و اساسی دانست.

رئیس جمهور افزود: اکنون ظرفیت‌های عظیم، فنی و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی فهم مشترک وفراگیری از جامعه جهانی را پدید آورده و بستر لازم را برای تحقق نظام مشترک فراهم کرده است.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: اکنون این مسئولیت عظیم فرهیختگان، دانشمندان و مسئولان در سراسر جهان است که با ایمان ، نسبت به این راه قطعی نقش تاریخی خود را ایفا کنند.

رئیس جمهور گفت: براین حقیقت تاکید می کنم که کاپیتالیسم غربی همانند کمونیسم از آن جهت به پایان راه خود رسیده که جهان و انسان را آنگونه که هست، ندیده و کوشیده است تا مسیر و مقصدی خودساخته به بشریت تحمیل کند.

احمدی‌نژاد افزود: کاپیتالیسم غربی به جای توجه به ارزش‌های انسانی و الهی، عدالت، آزادی، عشق و برادری ،رقابتی سخت را برای کسب منافع مادی فردی و گروهی مبنای زندگی قرار داده است.

تغییر فوری ساختار شورای امنیت ضروری است

رئیس جمهور تغییر فوری در ساختار شورای امنیت و حذف امتیاز تبعیض آمیز حق وتو را خواستار شد.

احمدی نژاد در سخنرانی خود در اجلاس جهانی مبارزه با نژاد پرستی به دو نکته اشاره کرد و گفت: نخست اینکه اصلاح وضع موجود جهان صد البته شدنی است اما باید دانست که این امر جز با همکاری همه دولت ها و ملت ها ممکن نیست، از این رو باید از ظرفیت های همکاری جهانی حداکثر استفاده را به عمل آورد.

رئیس جمهور خطاب به حضار افزود: حضور اینجانب در این نشست و همراهی با شما اندیشمندان، احترام به این مسأله مهم و نیز به موضوع مهم حقوق بشر و دفاع از حقوق ملت ها در برابر پدیده شوم نژادپرستی است.

احمدی نژاد گفت: مطلب دوم؛ نظر به کارایی نداشتن نظام ها و مناسبات سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی بین المللی، لازم است با ملاحظه ارزش های الهی، انسانی و تعریف درست و واقعی از انسان و بر اساس عدالت و ارزش گذاری به حقوق همه انسان ها در سراسر جهان و اعتراف به اشتباهات گذشته مدیریت مسلط و با تغییر در نگاه و ابزار نسبت به اصلاح در ساختارهای موجود، اقدام شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: تغییر فوری در ساختار شورای امنیت و حذف امتیاز تبعیض آمیز حق وتو و تغییر در نظام مالی و پولی جهانی باید در دستور کار قرار گیرد.

احمدی نژاد گفت: بدیهی است درک نکردن فوریت در تغییر، معادل هزینه های سنگین تر تأخیر است.

وی با بیان اینکه حرکت در جهت عدالت و عزت انسان‌ها، حرکت شتابان در مسیر آب است، از جهانیان خواست اکسیر عشق و محبت را فراموش نکنند.

احمدی نژاد افزود: قطعیت آینده روشن بشر، سرمایه بزرگی است که می‌تواند ما را هر چه آگاهتر و امیدوارتر گردهم نگه دارد تا برای ساختن جهانی پر از عشق و نعمت و عاری از فقر و نفرت، شایستگی برخورداری هر چه بیشتر از رحمت خدا و مدیریت صالح انسان کامل را بیابیم.

رئیس جمهور گفت: بیایید یکایک ما در این امر مهم سهمی شایسته داشته باشیم؛ به امید آن روز روشن زیبا.

کد خبر 79510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز