سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان از سفر رئیس جمهوری به سوئیس در هفته آینده خبر داد و گفت:‌ آقاى احمدى نژاد براى حضور در اجلاس دوربان 2، سى و یکم فروردین به ژنو مى رود.

منوچهر متکى وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با واحد مرکزى خبر ضمن تشریح سابقه اجلاس دوربان و برگزارى نخستین دوره آن در دوربان آفریقاى جنوبى افزود: این نشست به همت کشورهاى افریقایى و کشورهاى حامى و با شعار برضد نژادپرستى شکل گرفته است.

وزیر امور خارجه به سند این اجلاس که علیه نژادپرستى تنظیم شده است اشاره و تصریح کرد: سند این اجلاس علیه نژادپرستى و مظاهرش، که در دو سال اخیر با به راه انداختن جنگ‌هاى لبنان و غزه مسجل و مشخص شده رژیم صهیونیستى است، تنظیم شده است تا بتواند نقش کاربردى بیشترى ایفا کند.

متکى با ابزارتاسف از چالش‌هایى که رژیم صهیونیستى و برخى کشورهاى غربى براى برگزارى این اجلاس به وجود آوردند گفت: آنها حتى سعى کردند تا مرز تحریم این اجلاس پیش بروند و به شکلى بر سند نهایى آن تاثیر بگذارند و آن را تلطیف کنند.

وى افزود: از ابتدا هم قرار بود اجلاس در سطح سران و بسیار گسترده برگزار شود که آن‌ها سعى کردند بر این موضوع هم تاثیر بگذارند اما درنهایت اجلاس با مشارکت خوب کشورهاى مختلف مواجه شده است.

وزیر امور خارجه برگزار کننده اجلاس را شوراى حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام و تصریح کرد: از ویژگى هاى دیگر این اجلاس حضور سازمان‌هاى غیردولتى و مردم نهاد است که حضور پررنگى دارند و از جمهورى اسلامى ایران نیز سازمان‌هایى از زنان و گروه هاى ضد نژادپرستى شرکت مى کنند.

متکى به برنامه هاى دیگر رئیس جمهوری در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت: براى آقاى احمدى نژاد علاوه بر برنامه‌هایى که در مقر سازمان ملل متحد در ژنو تدارک دیده شده، برنامه‌هاى دیگرى نیز تنظیم شده است که متعاقبا اعلام مى‌شود.

وزیر امور خارجه همچنین از سفر دوره‌اى رئیس جمهور به امریکاى لاتین در اردیبهشت ماه خبر داد اما تشریح جزئیات این سفر را به زمانى دیگر موکول کرد.

کد خبر 78975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز