همشهری آنلاین: استاندار تهران گفت: به هیچ وجه اجازه ساخت و ساز جدید و واگذاری برای امر ساخت و ساز در مناطق شرق و شمال شرق تهران را نخواهیم داد.

به گزارش ایسنا، مرتضی تمدن در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان این باره افزود: حتی تعاونی‌هایی که به صورت قانونی بخشی از اراضی را تصرف کرده‌اند، حق ساخت و ساز در این مناطق را نداشته و زمین معوض به آن‌ها تعلق و باید از این مناطق خارج شوند، بدین ترتیب زمین‌های تصرفی آن‌ها تبدیل به فضای سبز می‌شود.

وی با اذعان به این که این هدف در سال 88 به صورتی جدی و قاطعانه دنبال می‌شود، گفت: با قاطعیت از برخی تبانی‌ها و دلالی‌ها جلوگیری و با فرصت‌طلبان، سودجویان، زمین‌خواران و دلالان برخورد می‌شود.

استاندار تهران با بیان این که دامنه زمین‌خواری برخی زمین‌خواران به دامنه سدهایی که آب شرب مردم را تامین می‌کند، رسیده است، به طوری که آب شرب مردم در خطر آلودگی قرار دارد عنوان کرد: تمامی مخازن آبی، مورد تجاوز افرادی که مشغول ساخت و ساز هستند قرار گرفته، به طوری که در ایام تعطیل و شب‌ها این ساخت و سازها همچون قارچ از زمین بیرون می‌آید و ما نمی‌توانیم در برابر آن سکوت کنیم.

تمدن با اشاره به دستورات اکید مقام معظم رهبری در اواخر سال 87 به مسئولان یادآور شد: ایشان به وضعیت اطراف تهران و کرج بالاخص شرق، شمال تهران و شمال شرق اشاره و گفته بودند این مناطق دیگر توسعه نیابد و فضاهای موجود که آماده ساخت و ساز است، باید تبدیل به فضای سبز شود که در این راستا، دستورات لازم به دولت ابلاغ و بر همین اساس ستاد جلوگیری از تصرف اراضی و ساخت و سازهای غیرمجاز با عضویت وزرای کشور، اطلاعات و جهاد کشاورزی و فرمانده نیروی انتظامی و غیره تشکیل شد.

تمدن مبارزه با مواد مخدر را یکی دیگر از اولویت‌های برنامه‌ریزی شده برای اجرا در سال 88 اعلام کرد، گفت: چرا که این امر به عنوان یکی از موضوعاتی به شمار می‌رود که مردم نسبت به آن نگران هستند که امروز رئوس برنامه‌ها و اهداف ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه اعلام می‌شود.

استاندار تهران اجرای طرح جامع استان تهران را از دیگر اولویت‌های پیش رو ذکر کرد.

تمدن در این باره گفت:‌ وضعیت کلان‌شهرها و ارتقای بخش‌ها در جایگاه تقسیمات کشوری که اجرای آن در نیمه‌راه متوقف شده است، از دیگر اولویت‌های سال 88 است که امسال عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان این که تعیین تکلیف طرح جامع ترافیک تهران از دیگر اولویت‌های سال جاری به شمار می‌رود، اظهار کرد: هرچند متولی امر شهرداری است، اما نهایتا این دولت بود که باید این طرح را تصویب می‌کرد.

تمدن ادامه داد: به دلیل آنکه این طرح در پیچ و خم گرفتار شده بود، از اواسط سال 87 رئیس جمهوری شخصا وارد صحنه شد و جلسات مکرر شورای عالی ترافیک با هدف سرعت بخشیدن به وضعیت طرح برگزار شد.

به گفته وی، در راستای رسیدگی به این موضوع مسئولان دیگری همچون وزیر کشور، اعضای شورای عالی ترافیک، ستاد استانداری و غیره نیز وارد میدان شدند تا به دور از دعواهای تصنعی موضوع را مورد رسیدگی قرار دهند.

به گفته وی، نتیجه این جلسات به آنجا رسید که طرح یاد شده پایان سال گذشته تصویب شد که در سال 88 باید عملیاتی شود. با تصویب این طرح وضعیت مترو نیز مشخص و میزان درصد ناوگان حمل و نقل عمومی و معابر تهران با پیش‌بینی منابع بودجه‌ای در دولت تعیین تکلیف شده است. 

 استاندار تهران رسیدگی به وضعیت مسکن در استان و ساماندهی آن را یکی از مشکلات جدی در سال گذشته ذکر کرد که به دلیل تراکم جمعیتی و پایتخت بودن استان زنگ خطرش در حالی به صدا در آمده بود که دست دولت برای مقابله با آن خالی نبود.

تمدن با بیان این که دولت در این زمینه با طرح مسکن مهر به میدان آمد، گفت: همه دلایل کاهش قیمت مسکن مربوط به رکود آن نمی‌شود، بلکه اجرای طرح مسکن مهر در این کاهش قیمت تاثیرگذار بود.

وی با بیان این که مسکن مهر در سال جاری در تهران عملیاتی می‌شود، ادامه داد: با ادامه اجرای این طرح در سال 88 پیش‌بینی می‌شود، تاثیر بسزایی در روند کاهش قیمت مسکن در تهران داشته باشد.

به گفته استاندار تهران، مقرر شده بود مقدمات احداث یک میلیون و 200 هزار مسکن در سال 87 فراهم شود که سهم استان تهران از این تعداد 230 هزار واحد بود.

تمدن، خارج کردن قیمت زمین از قیمت تمام شده ساخت مسکن، ارائه منابع بانکی به ساخت و ساز و پشتیبانی مصالح ساختمانی را از جمله مواردی یاد کرد که با تامین آن‌ها این مسکن‌ها احداث می‌شود.

وی ادامه داد: در اواخر دی ماه سال گذشته اعلام کردیم، آماده‌ایم اسناد این زمین‌ها را به تعاونی‌ها ارائه کنیم و در حال حاضر با وجود آن که تامین زمین برای ساخت و ساز در تهران مشکل است، اما زمین مورد نیاز برای احداث 230 هزار واحد مسکونی یاد شده تهیه شده است. 

استاندار تهران با اشاره به این که آماده‌سازی بخشی از این زمین‌ها آغاز شده است، اظهار کرد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته در سال 88، 230 هزار واحد مسکونی یاد شده برای مردم تبدیل به ساختمان شود، بنابراین از بانک‌ها می‌خواهیم به کمک مردم و مسئولان بیایند.

وی خاطر نشان کرد: مجموع کسانی که برای دریافت مسکن مهر ثبت نام کرده‌اند، حدود 450 هزار نفر بودند که 230 هزار نفر از آن‌ها واجد شرایط صاحب‌خانه شدن هستند.

استاندار تهران اجرای فرمان مقام معظم رهبری در بحث اصلاح الگوی مصرف که یک دستور اجرایی برای بدنه مدیریتی کشور در استان به شمار می‌رود، را نیز از جمله این اولویت‌های کاری امسال ذکر کرد و گفت: ‌دولت با ارائه طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها به استقبال فرمایش مقام معظم رهبری رفته است، چرا که این طرح یکی از نافذترین و عملیاتی‌ترین برنامه‌های دولت برای تحقق این فرمایش است که مجلس حتما به آن عنایت خواهد کرد.

تمدن ادامه داد: ساماندهی و استفاده مفید از منابع سرشار بانکی، نظام توزیع، نظام پولی و بانکی، نظام قانون گمرکی و ارتقای بهره‌وری از دیگر مواردی است که در طرح تحول دولت پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به تدوین سند برنامه پنج ساله پنجم استان و ارائه خلاصه‌ای از گزارش عملکرد برنامه چهارم توسعه به مسوولان ذیربط را نیز یکی دیگر از اولویت‌های امسال ذکر کرد.

وی در این رابطه اظهار کرد: حوزه معاونت برنامه‌ریزی استانداری تدوین پیش‌نویس برنامه پنج ساله پنجم را کلید زده و آغاز کرده، این در حالیست که دو مقطع و یا نماد در برنامه پنجم استان داریم که یکی اهداف و راهبردها و دیگری تعیین سهم استان از برنامه پنج ساله پنجم پس از تصویب این قانون در مجلس است.

وی با انتقاد از این که هنوز در لایه‌های اجرایی کشور به چنین قوانینی به صورت جدی نگاه نمی‌شود، آن را یکی از آسیب‌های جدی ذکر کرد و از مدیران خواست خود را درگیر این برنامه کنند و نسبت به آن بیگانه نباشند.

استاندار تهران افزود: در تدوین برنامه پنج ساله پنجم از حضور بخش‌های غیردولتی موثر در جامعه، روحانیت، نمایندگان مجلس، دانشگاه‌ها و غیره استفاده می‌شود.

وی با نگاهی گذرا به عملکرد استانداری در سالی که پشت سر گذاشتیم مجموع عملکرد آن را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در طول مدتی که در کنار مدیران استان بودم، کمتر تفرقه، ‌گلایه و مناقشه‌ای بین آن‌ها دیدم، به طوری که فضای یکدلی در بین آن‌ها حاکم بود.

وی اعلام کرد: به زودی فهرستی از اولویت‌های سال 88 به تفکیک دستگاه‌های اجرایی مشخص می‌کنیم که این موضوع اولین مصوبه شورای اداری امروز استان‌هاست تا خلاصه‌ای از کلیدی‌ترین اقدامات دستگاه‌های اجرایی در یک آلبوم به نمایندگان و ائمه جمعه برای تنویر افکار عمومی تقدیم شود.

کد خبر 79575

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز