مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شش هزار نفر از میان کارگران فعلی آموزش دیده‌اند و دارای گواهی مهارت فنی هستند و بقیه هیچ نوع آموزشی ندیده‌اند.

سید صباح الدین متقی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به وضعیت نابسامان کارگران در شکل و محتوا و اثرات نامطلوب آن در ساخت و سازها گفت: متاسفانه اکثریت کارگرانی که در ساختمان‌ها مشغول هستند هیچ آموزش فنی ندیده‌اند و از آن جا که ساختمان از محورهای اصلی زندگی انسان هاست، این موضوع می‌تواند موجب خسارات جبران‌ناپذیری شود.

وی با بیان این که عمر مفید ساختمان‌ها در ایران حدود 30 سال است، افزود: یکی از مهترین عوامل در عمر کم ساختمانها در کشور ما نبود مهارت فنی لازم در کارگران ساختمانی است که عمده کار را انجام می‌دهند و مهندس ناظر هیچ وقت کارهای فنی را انجام نمی‌دهد و فقط نظارت ساختمان را بر عهده دارد.

متقی خاطر نشان کرد: حدود 46 درصد از درآمد ملی ما صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود و اگر بتوانیم عمر ساختمان‌ها را به عنوان یک سرمایه ملی افزایش دهیم استفاده از سرمایه پایدار ملی را دو برابر کرده‌ایم.

وی گفت: براساس بررسی‌های اولیه، تهران به 300 هزار کارگر نیاز دارد که از این تعداد فقط  حدود شش هزار نفر آموزش دیده و دارای گواهی مهارت فنی هستند و بقیه هیچ آموزشی ندیده‌اند.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران افزود: بر اساس تبصره 2 ماده 2 قانون نظام مهندسی، متولی بحث مهارت فنی کارگران وزارت کار و امور اجتماعی و به دنبال آن سازمان فنی و حرفه‌ای است و امیدواریم موضوع آموزش مهارت‌های فنی در مقاطع مختلف جدی گرفته شود.

متقی از اعلام آمادگی شهرداری تهران در موضوع آموزش کارگران خبر داد و گفت: شهرداری این آمادگی را دارد که تا پایان سال چند هزار نفر دیگر در این زمینه آموزش دهد و در این راستا چارچوبی تهیه شود که کارفرمایان در ساختمان‌های واجد اهمیت به ویژه ساختمان‌های بالاتر از 12 طبقه از کارگران با مهارت فنی استفاده کنند.

کد خبر 72157

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز