همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان اینکه جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در ارتفاعات تهران به طور جد در دستور کار شهرداری است

دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح 9 پروژه جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی که صبح امروز در دارآباد برگزار شد با بیان این مطلب اظهار داشت : برای جلوگیری از ساخت و ساز در ارتفاعات از بخش‌های مختلف بر من فشار وارد می‌شود اما در4،3 سال اخیر به این موضوع توجه ویژه شده است.

وی ادامه داد : ادعایی نداریم که تخلفی نمی‌شود ، شاید به صورت محدود تخلف صورت گیرد اما بدون مماشات با آن برخورد می‌کنیم و مردم نیز خوشبختانه اطلاع رسانی خوبی در مورد این تخلفات از طریق سامانه 1888 انجام می‌دهند.

شهردار تهران با بیان اینکه جنبه پیشگیرانه تخلافات را نیزدر نظر گرفته‌ایم گفت : احداث چندین بوستان در ارتفاعات شمال تهران در دستور کار قرار گرفته تا برای همیشه از ساخت و ساز در این نقاط جلوگیری کند.

وی به احداث رود دره‌ها در شمال تهران نیز اشاره کرد و افزود : رود دره دارآباد و مقصود بیک از جمله 7 رود دره تهران است که اقدامات خوبی در مورد آن‌ها صورت گرفته و امسال و سال آینده نتایج خوبی در تهران به جای خواهند گذاشت.

قالیباف به مساله حمل و نقل و ادامه خط یک مترو در شمال تهران نیز اشاره کرد و بیان داشت : با وجود همه سختی‌ها و مشکلات فنی و اقتصادی ، خط قیطریه تا تجریش در حال آماده سازی و تکمیل است و تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

شهردار تهران به مشکلات احداث خطوط مترو در شمال تهران اشاره کرد و ادامه داد : ایستگاه تجریش حدود 100 متر زیر زمین است و خط مترو به موازات رودخانه‌ای در زیر زمین احداث شده است.

وی به احداث خط 3 نیز اشاره کرد و اظهار داشت : این خط که از جاده ساوه تا شهرک شهید محلاتی ادامه دارد هم اکنون با شتاب در حال احداث است و بخش زیادی از تونل‌ها احداث شده و کار در 2 تا 3 شیفت دنبال می‌شود و تلاش خواهیم کرد آن بخش از خط را که با خطوط ، یک ، 2 و 4 متقاطع است زودتر افتتاح شود.

شهردار تهران ادامه داد : تدبیر داریم که با همه مشکلات واگن‌ها را نیز خریداری کنیم اما توقع از مجلس و دولت این است که وظیفه خود را نسبت به مترو انجام دهند .

قالیباف با بیان اینکه حمل و نقل عمومی را مهمترین دغدغه می‌دانیم اظهار داشت : زمانی مرگ خاموش ناشی از آلودگی هوا حل می‌شود که حمل و نقل عمومی با تاکید بر حمل و نقل ریلی را در اولویت قرار دهیم .

وی افزود : در کوتاه مدت بی آر تی و در دراز مدت مترو راه حل عقلانی ، علمی و تجربه شده در دنیا برای توسعه حمل و نقل عمومی است و برای ما در تهران نیز اولویت دارد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص جمع آوری آب‌های سطحی و فعالیت‌های انجام شده شهرداری در این مورد گفت : فعالیت‌های مجموعه خاکریز آب برای ایجاد کانال و تونل جمع آوری آب‌های سطحی کار پرزحمتی است که به چشم کسی هم نمی‌آید اما اززمان حضور من در شهرداری تاکنون قریب به 97 کیلومتر تونل و کانال احداث شده که احداث این متر آن هم در زیر زمین کار بسیار طاقت فرسایی است.

وی ادامه داد : احداث حوضچه های رسوبگیرنیز یک ضرورت برای تهران است که وقتی به یاد سیل سال‌ها پیش تجریش می‌افتیم، قدر آن را دانسته و آن را مثبت قلمداد می‌کنیم.

قالیباف با تاکید براینکه آب‌های سطحی باید مدیریت شود و نه دفع تاکید کرد : باید به طور جدی و با سرعت به وظیفه مان عمل کنیم البته بخشی از کار به عهده ما و بخشی به عهده منابع طبیعی است که باید انجام گیرد.

به گزارش تهران سما، وی به مساله نفوذپذیری زمین نیز اشاره کرد و ظهار داشت : امروز در کشورهای دنیا حتی آن هایی که با بارندگی شدید مواجه هستند و با سیل مبارزه می‌کنند ، امکان نفوذ آب به زمین را فراهم کرده‌اند و حتی از آب باران روی بام خانه‌هاشان ،فضای سبز ایجاد شده بر روی بام را آبیاری می‌کنند.

قالیباف ادامه داد : ما با عایق‌بندی بام‌ها از نفوذ باران جلوگیری می‌کنیم اما آن بخش نفوذ یافته را نیز به چاه‌ها فرستاده که با حفاری‌های غیرمنطقی در طول زمان معضلات جدی مانند سیستم فاضلاب ایجاد می‌کنند.

شهردار تهران با این اوصاف مدیریت این بحث در حوزه فنی لازم است و باید تدبیری اندیشیده شود که با حداقل مسافت آب را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه این دغدغه ما در معاونت فنی و عمران بوده که از علم و تکنولوژی دنیا استفاده کنیم ، به وظیفه شهروندان در این خصوص نیز اشاره کرد و اظهار داشت : باید فرهنگسازی خوبی صورت گیرد تا شهروندان نیز به خوبی عمل کنند و اقداماتی مانند ریختن زباله به داخل جوی‌های آب را انجام ندهند ، به ویژه میوه فروشی‌ها و فست فودها که زباله‌های تنی دارند .

وی با اشاره به اینکه دریکی از روزهای بارندگی ، آبگرفتگی شدیدی در شمال تهران رخ داده بود که به دلیل انداختن پتو در جوی آب بود اظهار داشت : ما هر کاری می‌کنیم اما برای اتفاقات اینگونه ، کاری نمی‌توان کرد و این مسایل موجب زحمت می‌شوند مردم نیز باید به خوبی رعایت کنند ، آگاهی بخشی ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی راهکار جلوگیری از اینگونه اتفاقات است.

قالیباف با بیان اینکه زمانی‌که به شهرداری آمدم حدود 770 نقطه آبگرفتگی در تهران داشتیم گفت : اکنون اگر باران شدید نداشته باشیم مشکل عمده پیش نخواهد آمد اما نقاط مشکل دار نیز در زمان بارش شدید به 120 نقطه نمی‌رسد.

وی افزود : در گذشته برخی میدان‌های اصلی شهر در زمان بارندگی معمولی نیز دچار آبگرفتگی می‌شدند و امکان عبور نبود مانند میدان آزادی اما اکنون این مسایل رفع شده است.

شهردار تهران با اظهار امیدواری از اینکه امسال زمستان با بارش برف و باران مشکلی نداشته باشیم اظهار داشت : بعضی ها می گویند هر وقت شهرداری خودش را آماده می‌کند ، برف نمی‌آید ؛ عقل می‌گوید ما باید تدبیر انجام دهیم مردم هم باید وسایل ایمنی را تدارک ببینند گاهی به دلیل فرسوده بودن خودرو و یا مجهز نبودن به زنجیر چرخ ، خودرو در سراشیبی می‌ماند ودر یک اتوبان راه بندان ایجاد می‌شود.

 

کد خبر 119726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز