سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: شورای شهر تهران کوچک‌ترین تغییری در طرح تفصیلی نخواهد داد و به هیچ‌کس اجازه دخالت دادن سلیقه شخصی در این طرح را نمی‌دهد.

شورای شهر

به گزارش همشهری، دیروز شورای شهر تهران به بررسی بخش آخر لایحه طرح تفصیلی یکپارچه تهران پرداخت.با تصویب کامل این طرح 50 ماموریت جدید به معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران واگذار خواهد شد. براساس این بخش(ماده سوم طرح تفصیلی) برای 4 پهنه اصلی و 50 زیر پهنه، ضوابط ساخت و ساز تهیه شده است. بنا بر این گزارش، این بخش از طرح تفصیلی شهر تهران به ضوابط ساخت و ساز در شهر تهران مربوط می‌شد که به‌دلیل طولانی و حساس بودن، کار تصویب و بررسی آن به بیش از یک جلسه وقت نیاز دارد.

رسول خادم در توضیح اهمیت این بخش گفت: سرنوشت شهر تهران به این ماده بسته است؛ درواقع اهمیت ضوابط ساخت و ساز در طرح تفصیلی چنان است که می‌تواند کل طرح جامع را آباد یا از مسیر خود خارج سازد.وی که ریاست کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر را بر عهده دارد، افزود: 14ماده از 15 ماده طرح تفصیلی شهر تهران به تصویب رسیده و تنها ماده سوم آن باقی مانده است که مربوط به ضوابط ساخت و ساز شهر می‌شود.

خادم ادامه داد: ماده سوم طرح تفصیلی 206 صفحه با 11 گرایش داشت که پس از تلاش بسیار در قالب 50 صفحه خلاصه شد. بنا بر این گزارش، دیروز 20 صفحه از این ماده به‌منظور بررسی و تصویب نهایی در شورای شهر آماده شده بود که به تصویب رسید.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: سال‌ها تهران بدون طرح و برنامه اداره می‌شد که تاثیرات بد تصمیمات غیرکارشناسی و سلیقه‌ای اداره شدن شهر هم‌اکنون به‌خوبی مشهود است.

به گفته چمران، شورای اسلامی شهر تهران در دور دوم خود تصمیم گرفت که کار تهیه طرح جامع و تفصیلی را به‌صورت همزمان آغاز کند که بالاخره بعد از 35 جلسه در شورای شهر و 22 جلسه در شورای‌عالی شهرسازی طرح جامع به تصویب رسید و ابلاغ شد.

وی همچنین سرعت و دقت بالای تهیه طرح تفصیلی شهر تهران را ستود و گفت: تهران با وجود اینکه چندین برابر شهرهای دیگر کشور وسعت دارد اما تهیه طرح تفصیلی آن خیلی سریع‌تر از سایر شهرهای کشور به پایان رسیده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه خرق عادت کار ساده‌ای نیست، گفت: خوشبختانه این ظرفیت در شهرداری تهران وجود دارد که کارهای مهم را به انجام برسانند و نمونه آن تغییر سیستم مالی شهرداری از نقدی به تعهدی است که تغییرات عظیمی در سلامت اداره شهر به‌دنبال داشت.

چمران در پاسخ به تاکیدهای حمزه‌شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بابت هرچه سریع‌تر ابلاغ شدن این طرح و نگرانی وی بابت اینکه نکند این طرح در عمل با آنچه روی کاغذ نوشته شده دچار تفاوت شود، گفت: من در تایید صحبت شکیب معتقدم طرح تفصیلی شهر تهران باید به سرعت اجرا شود. رئیس شورای شهر تهران افزود: حتی اگر لازم باشد شورا را تعطیل می‌کنیم و آستین‌ها را بالا می‌زنیم تا کار اجرای طرح را در سطح نواحی با دقت کامل اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح تفصیلی شهر تهران به‌گونه‌ای تهیه شده که امکان اصلاحات در آن وجود دارد، گفت: حتی با وجود اشکالات اندک، این طرح باید هر چه سریع‌تر اجرا شود تا شهر از این دوگانگی بیرون آید. دیروز همچنین هنگام بررسی طرح تفصیلی شهر تهران قرارشد پیشنهاد معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست نیز درصورت امکان در این طرح گنجانده شود؛

پیشنهاد ابتکار معطوف به الزام یا تشویق شهروندان به کاشت درخت در 40 درصد فضاهای باز باقیمانده از ساخت و ساز‌های مسکونی بود. دیروز یک فوریت لایحه حق بهره‌برداری غرفه‌ها به تفکیک نوع کاربری در میادین میوه‌وتره بار و فراورده‌های کشاورزی نیز به تصویب شورای شهر رسید.

کد خبر 118766

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز