گروه شهری: اگر چه سازمان هواشناسی ضمن اعلام تداوم بارندگی در تهران نسبت به احتمال آبگرفتگی شدید در این شهر هشدار داد، اما قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران احتمال هرگونه آبگرفتگی شدید در خیابان‌ها را منتفی دانست.

محمد عیدیان در گفت‌وگو با همشهری، با تاکید بر آمادگی اکیپ‌های اضطراری شهرداری برای جلوگیری از هرگونه آبگرفتگی گفت: با استقرار تیم‌های پاکسازی نهرها طی یکی دو روز گذشته در نقاطی که احتمال آبگرفتگی داشت، از هرگونه آبگرفتگی پس از استمرار بارندگی جلوگیری شد.

به گفته او، تنها موارد مربوط به آبگرفتگی، جمع شدن خفیف آب در نقاطی بود که برگ درختان و یا زباله برخی نهرها را مسدود کرده بود که بلافاصله این مشکل نیز حل شد. قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران همچنین از آمادگی اکیپ‌های فوریت‌های خدمات شهری در فصل بارندگی خبر داد و افزود: برای این اکیپ‌ها برنامه‌ای هدفمند طراحی شده تا نقاط آبگیر را تحت نظر خود بگیرند و از هرگونه آبگرفتگی جلوگیری کنند.

این مقام مسئول، تنها احتمال آبگرفتگی را مربوط به برخی از معابر شرقی-  غربی، به‌دلیل شیب بسیار کم این معابر دانست اما اضافه کرد که اکیپ‌های شهرداری برای مقابله با این موارد نیز در آمادگی به‌سر می‌برند.

عیدیان با اشاره به‌وجود 800 نقطه آبگرفتگی در سال 84 گفت: طی 4 سال گذشته، پس از ایجاد سرشاخه‌های ورودی به کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، این نقاط آبگیر به ورودی سرشاخه‌ها متصل شد. او افزود: با انجام این پروژه امسال دیگر آبگرفتگی جدی در تهران رخ نداد.

شهردار تهران نیز پیش‌تر گفته بود که در حال حاضر در قیاس با سال 84 که در نخستین بارندگی‌ها بیش از 800 نقطه از شهر تهران دچار آبگرفتگی شد، شاهد آبگرفتگی تنها در 6 یا 7 نقطه حساس در تهران هستیم.

به اعتقاد قالیباف، هدایت آب‌های سطحی و حوضچه‌های رسوب گیر، یکی از پروژه‌های مهم است که نتیجه مثبت آن را در زمان بارش باران و برف شاهد خواهیم بود. وی ادامه داد: تا زمانی که تمام زیر شهر تهران تخلیه نشود و تاسیسات، تونل‌ها، مسیرها و تجهیزات متعدد در آن جای نگیرد، مردم روی آن با رفاه زندگی نخواهند کرد.

شهردار تهران افزود: با اطمینان به مردم تهران قول می‌دهیم که طی 3 تا 4 سال آینده مجموعه شبکه هدایت آب‌های سطحی از طریق تونل و حوضچه آرامش و لوله‌گذاری حل و فصل خواهد شد و دیگر دغدغه‌ای به نام سیلاب و آبگرفتگی در تهران نخواهیم داشت.

نهرسازی در معابر شمال تهران

از سوی دیگر، شهرداری تهران اعلام کرد که به‌منظور هدایت آب‌های سطحی، روان‌سازی مسیر جریان آب و رفع آبگرفتگی معابر، 118 خیابان، 35 کوچه و حاشیه بزرگراه شهید بابایی نهرسازی و جدول‌گذاری شد.

معاون شهردار منطقه یک، با بیان این خبر افزود: از ابتدای سال‌جاری تا نیمه مرداد ماه 20 هزار متر طول نهرسازی و جدول‌گذاری و 273 متر طول لوله‌گذاری در خیابان‌ها و کوچه‌های سطح نواحی ده‌گانه منطقه و 22 کیلومتر نهرسازی و جدول‌گذاری در بزرگراه شهید بابایی اجرا شد.

یوسف متقی ادامه داد: با اجرای طرح ناحیه‌محوری و بازدیدهای مستمر ناظران عمرانی از معابر، نهرهای نامناسب و یا فرسوده در نواحی ده‌گانه منطقه شناسایی و با اختصاص هزینه‌ای بالغ بر 30میلیارد ریال عملیات نهرسازی شامل احداث تک جدول، نهر رو باز، نهر سرپوشیده و لوله‌گذاری و... در منطقه انجام شد و با شروع فصل بارش‌های پاییزی مشکل آبگرفتگی در معابر تا حد زیادی کاهش یافته است.

وی جاری شدن آب در معابر را از مشکلات منطقه یک دانست و افزود: برای ساماندهی شبکه آب‌های سطحی و جلوگیری از پخش آب در پیاده‌روها و معابر علاوه بر احداث آب‌روها، 100 چاه جذبی در سال‌جاری با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد ریال در منطقه احداث می‌شود.

کد خبر 90803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز