مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

مهدی امینی: باران و آب‌گرفتگی معابر از خاطرات پاک‌نشدنی روزهای پاییز و زمستان شهروندان تهرانی است

 باران با تمامی لطافت و رحمتش، گاهی برای تهران و تهرانی‌ها عذابی سخت و گرفتاری بزرگی بوده است، اما قول مجموعه مدیریت شهری تهران مبنی‌بر حذف مشکل آب‌گرفتگی از محیط زندگی شهروندان، روزنه‌های امید را برای حل این مشکل گشوده است. مروری کوتاه بر این اقدامات شاید خالی از لطف نباشد.

اگر‌چه اخیراً سازمان هواشناسی نسبت‌به احتمال آب‌گرفتگی شدید در شهر تهران هشدار داده است، اما مسئولان شهرداری احتمال هرگونه آب‌گرفتگی شدید در خیابان‌ها را منتفی می‌دانند. آمادگی اکیپ‌های اضطراری شهرداری و استقرار تیم‌های پاک‌سازی نهرها در نقاطی که احتمال آب‌گرفتگی وجود دارد، از هرگونه آب‌گرفتگی پس از استمرار بارندگی جلوگیری خواهد کرد.

 هم‌چنین برای فصل بارندگی برنامه‌ای هدفمند طراحی شده تا اکیپ‌های مربوطه، نقاط آبگیر را تحت‌نظر خود بگیرند و از هرگونه آب‌گرفتگی جلوگیری کنند. البته احتمال آب‌گرفتگی در برخی از معابر شرقی-‌غربی، به‌دلیل شیب بسیار کم این معابر وجود دارد که اکیپ‌های شهرداری برای مقابله با این موارد نیز در آمادگی به‌سر می‌برند.

طبق آمارها حدود 800‌ نقطه آب‌گرفتگی در سال‌84 در شهر‌تهران وجود داشته است که طی 4‌سال گذشته، پس از ایجاد سرشاخه‌های ورودی به کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، این نقاط آب‌گیر به ورودی سرشاخه‌ها متصل شده‌اند و بدین ترتیب با انجام این پروژه امسال دیگر آب‌گرفتگی جدی در تهران رخ نخواهد داد و احتمالا  شاهد آب‌گرفتگی تنها در 6 یا 7نقطه حساس در تهران خواهیم بود.

به اعتقاد شهرداری تهران، هدایت آب‌های سطحی و حوضچه‌های رسوب‌گیر، یکی از پروژه‌های مهمی است که نتیجه مثبت آن را در زمان بارش باران و برف شاهد خواهیم بود. البته شهرداری تاکید دارد تا زمانی که تمام زیر شهر تخلیه نشده و تاسیسات، تونل‌ها، مسیرها و تجهیزات متعدد در آن جای نگیرد، مردم بر روی آن با رفاه کامل زندگی نخواهند‌کرد

 و در همین راستا با اطمینان به مردم تهران قول داده شده است که طی 3 تا 4‌سال آینده مجموعه شبکه هدایت آب‌های سطحی از طریق تونل ، حوضچه و لوله‌گذاری حل‌و‌فصل شده و دیگر دغدغه‌ای به نام سیلاب و آب‌گرفتگی در تهران وجود نخواهد‌داشت.

جالب است بدانید که به عنوان نمونه تنها در یک مورد ، شهرداری تهران به‌منظور هدایت آب‌های سطحی، روان‌سازی مسیر جریان آب و رفع آب‌گرفتگی معابر، در 118‌خیابان، 35‌کوچه و حاشیه بزرگراه شهید‌بابایی اقدام به نهرسازی و جدول‌گذاری کرده است.

 در انتها نباید فراموش کرد که با توجه تفاوت ۴۰۰‌میلی‌متری بارش در شمال تهران در مقایسه با جنوب پایتخت و شیب شهر، در برخی اوقات میزان بارندگی به گونه‌ای است که کنترل آن بسیار سخت خواهد بود و در این هنگام به همکاری کامل شهروندان نیاز است. بسیاری از مغازه‌ها از جمله میوه‌فروشی‌ها و هم‌چنین شهروندان باید از رها کردن زباله‌های خود در جوی‌های آب جدا جلوگیری کنند چرا که آب‌گرفتگی در این صورت ، اجتناب‌ناپذیر خواهد‌بود.

همشهری مسافر

کد خبر 93761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز