یک استراحت کاری ۱۰ دقیقه‌ای می‌تواند سلامت روحی و جسمی شما را بهبود بخشد. به گفته کارشناسان نکته کلیدی این است که به دفعات استراحت کنید و برای دقایق استراحت خود برنامه ریزی کنید.

coworking space - office - محل کار - کارمند - اداره

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: در طول این استراحت کاری می‌توانید به فعالیت‌هایی نظیر قدم زدن، کتاب خواندن، بیرون محل کار نشستن و استراحت کردن و حرکات کششی بپردازید. به گفته کارشناسان، این‌ها همه فعالیت‌هایی هستند که می‌توانیم در طول روز کاری خود انجام دهیم.

چگونه در محل کار خوشحال باشیم؟ | راز شاد و سلامت بودن در محیط کار

 به گزارش سی بی سی، کاترین کانز، ازمدیران ارشد انجمن سلامت روان کانادا (CMHA)، گفت: یک قانون طلایی درباره اینکه بهترین شیوه استراحت چیست وجود ندارد. ما فقط می‌خواهیم مطمئن شویم که از کار یا مطالعه خود مدتی منقطع شده‌ایم.

کانز افزود: استراحت در زمان کار حتی اگر به صورت پنج دقیقه پیاده‌روی در اطراف بلوک محل کارتان باشد، می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشیده و تقویت کند. در فرهنگی که اغلب بهره‌وری را بر رفاه ذهنی اولویت می‌دهد، گاهی اوقات استراحت کردن برای افراد دشوار است. اما کارشناسان می‌گویند استراحت، اگر درست انجام شود، کلید شادی و سلامت در محل کار است.

دیوگو برچیک گولسرن، استادیار دانشکده مدیریت منابع انسانی دانشگاه یورک، گفت: این مهم است که بدانید همه وقفه های کاری برابر نیستند. گولسرن بخشی از تیمی بود که در سال ۲۰۲۲ یک بررسی سیستماتیک در مورد چگونگی تأثیر وقفه‌های کاری بر عملکرد و رفاه شغلی منتشر کرد. در جریان این تحقیقات، گولسرن و تیم او دریافتند که نحوه تجربه استراحت شما می‌تواند به همان اندازه کاری که انجام می‌دهید و مدت زمانی که صرف آن‌می‌کنید، اهمیت داشته باشد.

فواید طبیعت

چگونه در محل کار خوشحال باشیم؟ | راز شاد و سلامت بودن در محیط کار

برخی از برجسته‌ترین یافته‌های بررسی گولسرن نشان داد که گذراندن زمان در طبیعت برای استراحت می‌تواند وضعیت سلامت را بهبود بخشد. پشت این ایده چیزی به نام نظریه بازیابی توجه وجود دارد. این نظریه فرض می‌کند که وقتی در طبیعت هستیم، به طور غیرارادی محیط اطراف خود را اسکن می کنیم، مغزمان را از تفکر مبتنی بر انجام وظیفه دور می‌کنیم و این گونه به آرامش می‌رسیم.

کانز نیز در این باره گفت: بسیاری از ما در شهرها زندگی می‌کنیم، اما این بدان معنا نیست که برای بهره‌مندی از این مزایا باید پیاده روی کنیم. او افزود: دسترسی به طبیعت می‌تواند در رفتن به پارک محلی و انجام کاری که در آن فقط وقت خود را صرف هوای تازه کنید، معنا شود.

یک استراحت خوب داشته باشیم

کانز گفت: استراحت‌های مکرر کوتاه مدت در طول روز برای سلامتی ما موثرتر از یک استراحت طولانی است. اوافزود: هر ساعت یا هر یک ساعت و نیم، ما واقعا به استراحت ۱۰ یا ۱۵ دقیقه‌ای نیاز داریم. او گفت مهمترین چیز در زمان استراحت این است که کاری انجام دهیم که با وظایف شغلی ما متفاوت باشد.

به گفته این مدیر ارشد انجمن سلامت روان کاناداف این کار متفاوت می‌تواند کاری آرامش بخش باشد مدیتیشن، تمرکز، انجام حرکات کششی، خواندن کتاب، تماشای تلویزیون یا کاری که به ما انرژی می‌دهد مانند ورزش کردن، صحبت کردن با یک همکار، یا انجام کارهای خانه اگر از خانه کار می‌کنید.

از رسانه‌های اجتماعی دوری کنید

چگونه در محل کار خوشحال باشیم؟ | راز شاد و سلامت بودن در محیط کار

به گفته کارشناسان، برای یک استراحت موثر، از صفحه نمایش گوشی‌های تلفن همراه، کامپیوتر و لپ تاپ دور بمانید و به ویژه از رسانه‌های اجتماعی اجتناب کنید. کانز در این باره گفت: بررسی اخبار و رسانه‌های اجتماعی گاهی اوقات می‌تواند باعث افزایش سریع دوپامین در ما شود، اما در نهایت باعث نمی‌شود احساس کنیم انرژی زیادی دریافت کرده‌ایم.

گولسرن در جریان تحقیقات خود  شواهد مشابهی را برای بررسی رسانه‌های اجتماعی در یک تعطیلات کاری یافت. گولسرن درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زمان وقفه یا تعطیلات کاری گفت: استفاده از این رسانه‌ها در وقفه‌های کاری یا تعطیلات برای کارمندان می‌تواند از نظر احساسی طاقت‌فرسا و خسته‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 795350
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha