اگر نصف روزتان هدر رفت و برنامه‌ریزی روزانه برای انجام کارها و وظایفی که پیش‌بینی کرده بودید، بهم خورد، ناامید و نگران نشوید. قرار نیست همه روزهای تقویم سالانه‌یمان طبق برنامه‌ریزی‌های سفت و سخت و البته کمال‌گرایانه پیش رود.

روز

همشهری آنلاین - سحر جعفریان: گاهی، به هر دلیل، حالمان خوب نیست یا انرژی کافی برای انجام کارها و وظایف نداریم. در این شرایط و وضعیت، دچار احساس گناه یا اضطراب نشوید. چون با بروز و تقویت این احساسات و عواطف در خود فقط باعث خراب شدن بقیه و ادامه روزتان خواهید شد. پس چه باید کرد؟ «صادق اسماعیلی»، روانشناس و رفتاردرمانگر در این باره می‌گوید:« قرار بوده صبح زود بیدار شوید و بعد از خوردن چند لقمه مختصر، طبق اولویت‌بندی به چندین و چند فعالیت روزانه خود بپردازید. اما این اتفاق رخ نداد. به عنوان مثال چون فراموش کرده بودید ساعت هشدار و بیداری گوشی همراه‌تان را تنظیم کنید یا چون سطح انرژی بدن‌تان کاهش یافته بود. در این شرایط، افراد معمولی، کمی بعد از تاخیر در اجرای برنامه‌های روزانه‌شان، فعالیت خود را از سر می‌گیرند. اما این شرایط برای افراد کمال‌گرا که همیشه به دنبال ایده‌آل‌ها هستند، به راحتیِ گروه اول یا همان افراد معمولی پیش نخواهد رفت.»

اسماعیلی می‌افزاید:« برای اینکه بتوانید از هدر رفتن زمان در بقیه روز خود جلوگیری کنید، توصیه می‌کنیم با کمال‌گرایی به اهمال‌کاری نپردازید. کمال‌گرایی، صدایی می‌شود در درون‌تان و مدام تکرار می‌کند که «واقعا الان می‌خواهی شروع کنی؟ صبر کن. هنوز شرایط ایده‌آل و کامل نیست!» پژواک این صداها در ذهن‌تان تا جایی پیش خواهد رفت که غروب آفتابِ آن روز سر می‌زند و شما می‌مانید کارهای انجام نشده یک روز و چند احساس ناخوشایند و حالِ بَدی که ممکن است در روزهای بعد نیز کِش بیاید!» این رفتاردرمانگر در ادامه از تکنیک‌های پیشگیری از اتلاف زمان‌های باقی مانده در یک روزِ به نیمه رسیده، می‌گوید:« فعالیت‌های آن روز را دوباره براساس اولویت، یاداشت کنید و برای شروع به بااهمیت‌ترین آنها بپردازید. بعد از انجام هر فعالیت، کمی هم، زمان برای استراحت و تفریح مورد علاقه خود در نظر بگیرید. نباید به بهانه اینکه روز شلوغی دارید و یا اینکه به انجام همه فعالیت‌هایتان نمی‌رسید از استراحت غافل بمانید. تفکر صفر و صدی نداشته باشید؛ به هر حال بعضی روزها آدم، 50 یا 70 است!»

کد خبر 808961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    جانا از زبان ما سخن می گویی......... من همش اینجوریم