سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

کیکاووس زیاری: علاقه و اشتیاق کودکان و نوجوانان به بازیگری و دنیای سینما، در یک فیلم جدید سینمایی بررسی می‌شود.

«دوربین فیلم‌برداری» که اولین ساخته بلند سینمایی سیامک کاشف‌آذر است، براساس یکی از قصه‌های هوشنگ مرادی کرمانی ساخته می‌شود و در آن نگاهی به این علاقه و اشتیاق کودکانه و نوجوانانه دیده می‌شود.

دوربین فیلم‌برداری، یک فیلم در فیلم است که شخصیت اصلی آن دختر هشت ساله‌ای به نام میترا است. زندگی عادی میترا  با یک اتفاق ساده، تغییر زیادی می‌کند. یک گروه فیلم‌سازی برای تولید فیلم به خانه قدیمی آنها می‌آیند. میترا با دیدن کارگروه فیلم‌برداری به بازیگری علاقه‌مند می‌شود، اما این علاقه باعث خلق ماجراهایی می‌شود که خط اصلی قصه فیلم را به جلو می‌برد.

کاشف آذر در حال راهنمایی حمیدیان/ عکس ها :‌حامد محمدی

کاشف‌آذر، در باره نوع قصه‌گویی خود در این فیلم به دوچرخه می‌گوید: «اعتقاد دارم قصه یک فیلم باید ظرفیت خاص خودش را داشته باشد و سعی نمی‌کنم آن را بی‌دلیل کوتاه بکنم یا کش بدهم. هنگام تدوین فیلم، مدت زمان نهایی آن را تعیین می‌کنم؛ آنجاست که می‌توانم متوجه بشوم برای تعریف این قصه روی پرده سینما  به چه مقدار زمان نیاز دارم. ضرباهنگ و ریتم فیلم، زمان آن را هم تعیین می‌کند. در شروع کار فیلم‌برداری، همه ما برای ساخت یک فیلم بلند خیز برداشتیم، اما اگر احساس ‌کنم چنین زمانی، تماشاچی کودک و نوجوان را- که مخاطب اصلی فیلم هستند- خسته می‌کند، اصراری بر بلند بودن فیلم ندارم.»

فیلم‌نامه دوربین فیلم‌برداری را خود کاشف آذر نوشته و مرادی کرمانی (همراه با مصطفی رستگاری) در کار نگارش به او مشورت می‌دادند. کوهیار کلاری، مدیر فیلم‌برداری است و یک نابازیگر به نام آرمیتا مرادی، نقش میترا را بازی کرده است. بابک حمیدیان، مهران احمدی و آتوسا گودرزی، دیگر بازیگران دوربین فیلم‌برداری هستند.

مرادی کرمانی در کنار کاشف آذر ، پشت صحنه فیلم

قصه فیلم از کتاب «پلوخورشت» نوشته مرادی کرمانی گرفته شده و کاشف‌آذر عقیده دارد، قصه یک فیلم کودکانه و نوجوانانه باید برای بیننده‌اش کشش لازم را داشته باشد. به گفته او: «اگر این‌گونه نباشد، تماشاچی خسته می‌شود. هنگام ساخت فیلم‌ برای بچه‌ها، حتماً باید به این نکته توجه داشت. فیلمی که برای آنها ساخته می‌شود، ریتم و ضرباهنگی را می‌طلبد که باید با روحیه آنها هماهنگی داشته باشد. قصه کتاب مرادی کرمانی یک قصه بلند نبود. در آغاز، قصه را بدون هیچ دخل و تصرفی  به فیلم‌نامه تبدیل کردم و برای مطالعه به دست او و برخی از دوستان دادم. مرادی کرمانی به من گفت اصلاً قصه را فراموش کن و هنگام نوشتن فیلم‌نامه آزادانه عمل کن. البته نمی‌شود قصه را فراموش کرد، ولی در نگارش مجدد آزادانه عمل کردم و چیزهایی را به آن اضافه کردم. اینها چیزهایی بود که فکر می‌کردم برای قصه لازم است. مرادی کرمانی هم از اضافه شدن نکته‌های جدید استقبال کرد. در عین حال، او در تنظیم گفت‌وگوها (دیالوگ‌ها) هم کمک خیلی خوبی کرد.»

کاشف‌آذر اولین کار سینمایی خود «وصیت پدر» را که یک کار نیمه‌بلند بود، چهار سال قبل ساخت. او به جز این فیلم ،  یک فیلم کوتاه به نام «آن زن» را نیز در کارنامه هنری خود دارد. او با اشاره به این که مرادی کرمانی به او گفته دوربین فیلم‌برداری هجدهمین اقتباس سینمایی از قصه کتاب‌های اوست، می‌گوید: «اتفاق جالبی که در دوربین فیلم‌برداری می‌افتد، این است که در طول قصه فیلم، یک فیلم کوتاه در حال ساخته شدن است. وقتی
در پایان فیلم اسامی عوامل روی پرده می‌آید، در کنار آن این فیلم کوتاه هم نمایش داده می‌شود.»

دوربین فیلم‌برداری برای نمایش در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان همدان- که تیر ماه سال جاری برگزار می‌شود- آماده خواهد شد.

کد خبر 79486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز