پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «پریا» در یک دنیای فانتزی رخ می‌دهد و تماشاگران خود را به فضایی خیالی و افسانه‌ای می‌برد

حسین قاسمی جامی که سابقه کارگردانی چند فیلم در ژانر(گونه) سینمای جنگ را دارد، در تازه‌ترین تجربه سینمایی‌اش راهی دنیای کودکان و نوجوانان شده و با ساخت پریا فیلمی افسانه‌ای و فانتزی خلق کرده است. پریا، نام شخصیت اصلی قصه فیلم است که دارد با پشت سرگذاشتن روزهای کودکی، وارد نوجوانی می‌شود. فیلم، قصه او و مادرش را تعریف می‌کند. مادر پریا، نویسنده قصه‌های کودکان و نوجوانان است. او در حال نوشتن قصه‌ای تازه برای بچه‌هاست که داستانش در گذشته‌ها رخ می‌دهد و یک کار فانتزی و افسانه‌ای در باره دو نیروی خوبی و بدی و درگیری بین این دو است. اما یک روز، مادر پریا توسط شخصیت داستانش به نام «سوق سیانا» ربوده می‌شود. پریا و چند تا از دوستانش تصمیم می‌گیرند وارد دنیای قصه مادرش شده و او را نجات دهند.

قاسمی جامی  فیلم‌نامه پریا را خودش نوشته است. بخش زیادی از صحنه‌های فیلم در فضای سرسبز مازندران و جنگل‌های اطراف قائم‌شهر، توسط احسان اسکندری فیلم‌برداری شده است. رضا شفیعی جم، الیزابت امینی، مرتضی ضرابی، فاطمه پهلوان و ترلان پروانه (در نقش پریا)، بازیگران فیلم هستند.

قاسمی جامی و ترلان پروانه، در پشت صحنه فیلم

قاسمی جامی که سال گذشته فیلم واقع‌گرای «زمزمه بودا» را در ژانر سینمای کودک و نوجوان ساخت، در باره انتخاب یک فضای فانتزی برای کار تازه‌اش به دوچرخه می‌گوید: «سال قبل زمزمه بودا را همراه تماشاگران کودک و نوجوان در جشنواره فیلم همدان تماشا کردم. در آنجا متوجه شدم که بچه‌ها با چه اشتیاقی به تماشای فیلم‌هایی می‌روند که برایشان ساخته می‌شود. در عین حال، این نکته را نیز فهمیدم که آنها چه‌قدر دوست دارند کودکی و نوجوانی خودشان را در این فیلم‌ها ببینند، اگر چنین اتفاقی بیفتد، آنها با قصه فیلم همراهی می‌کنند و ارتباط خیلی خوبی بین‌شان برقرار می‌شود. احساس کردم به عنوان یک فیلم‌ساز باید فیلمی بسازم که آنها را با خود درگیر کند و در آن فیلم‌ با نگاه آدم بزرگ‌ها به دنیای بچه‌ها نگاه نکنم.»

این فیلم‌ساز که در کارنامه‌اش فیلم‌ جنگی «چشم شیشه‌ای» را دارد، با بیان این که فیلمی که برای کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود، باید به فضای ذهنی آنها نزدیک باشد ، ادامه می‌دهد: «برای همین در فیلم پریا سعی کردم قصه‌ای انتخاب کنم که این ویژگی را داشته باشد. فضایی که داخل قصه فیلم وجود دارد، از چنین حال و هوایی برخوردار است و این، نتیجه حضور من در جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان است. فضای جشنواره مرا تشویق کرد فیلمی بسازم که بچه‌ها را برای یک ساعت و نیم پای قصه آن نگه دارد؛ آنها با این قصه ارتباط برقرار کنند و دوستش داشته باشند. نکته‌ای که برایم خیلی اهمیت داشت این بود که حرفم را در دل یک قصه جذاب برای آنها بیان کنم و پیام فیلم تلقینی و زورکی نباشد. می‌خواستم تماشاچی راضی و خوشحال از سالن سینما بیرون برود و در باره حرف من هم خیلی ساده و راحت فکر کند.»

قاسمی جامی به این نکته هم اشاره می‌کند که قصه فیلم به دلیل نوع حال و هوایی که دارد، از جلوه‌های خاص کامپیوتری (تروکاژ) بهره گرفته است. این جلوه‌های کامپیوتری که باعث جذاب تر شدن فیلم می‌شوند، حدود 20 دقیقه از کل قصه و زمان پریا را در بر می‌گیرند.پریا در جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان که  مردادماه برپا می‌شود، به نمایش در می‌آید.

کد خبر 81666

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز