رژیم غذایی دانش‌آموزان در روند درس خواندن آنها بسیار اهمیت دارد و جزء مراقبت‌های مهم سلامتی آنهاست. از این‌رو رعایت اصول تغذیه‌ای و خوردن صبحانه، ناهار و میان‌وعده مقوی یکی از نیازهای اصلی برای دانش‌آموزان است تا بتوانند با انرژی بیشتر سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

تغذيه در مدرسه

همشهری- مهدیه تقوی راد:  اگر میان وعده‌غذایی از رژیم دانش‌آموزان حذف یا به میان‌وعده‌های بی‌کیفیت تقلیل پیدا کند سلامت جسمی و روحی آنها به خطر می‌افتد. میان وعده‌ای که می‌توان آن را با کمترین هزینه در خانه تهیه کنید. اگر شما هم به تغذیه فرزند دانش‌آموز خود اهمیت می‌دهید، این مطلب را از دست ندهید.  

مهم‌ترین میان‌وعده برای رشد کدامند؟

۱- شیر کم چرب

شیری که مقدار چربی کمی دارد و مانع از بروز پوکی استخوان می‌شود. شیر و لبنیات مهم‌ترین میان‌وعده‌ای هستند که می‌توانید به فرزند خود بدهید. یک لیوان شیرکامل ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد و حاوی فسفر، منیزیم، روی، آهن، پتاسیم و چند ماده ارزشمند دیگر است. اگر فرزند شما طعم شیر یا ماست را نمی‌پسندد، از شیرهای طعم‌دار یا ماست میوه‌ای برای تغذیه او استفاده کنید.

۲-میوه یا آبمیوه‌های طبیعی

میوه‌هایی مانند سیب، موز، پرتقال حاوی مقادیر فراوانی پتاسیم و ویتامین‌های مختلف هستند. قند مناسبی در میوه‌ها وجود دارد که باعث افزایش هوشیاری دانش‌آموزان می‌شود و به یادگیری بهتر مفاهیم درسی کمک می‌کند. همچنین آبمیوه‌های طبیعی انرژی بسیار بالایی دارند و موجب شادی و نشاط دانش‌آموزان خواهند شد. توجه داشته باشید آبمیوه‌های صنعتی مواد نگهدارنده فراوانی دارند که برای سلامت بدن مناسب نیستند. البته از میوه‌های خشک نیز به‌عنوان میان‌وعده می‌توان استفاده کرد.

۳-مغزهای مغذی

انواع آجیل مانند پسته، بادام، گردو و فندق انرژی بسیار بالایی دارند و موجب افزایش کارایی دانش‌آموزان خواهند شد. پسته به سلامت قلب و بینایی کمک کرده و موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود. همچنین مصرف روزانه بادام موجب بهبود سلامت استخوان‌ها می‌شود و سطح کلسترول خون را در بدن تنظیم می‌کند. خوردن چند دانه گردو یا بادام برای تامین امگا ۳ بدن کودکان کافی است و سیستم ایمنی آنها را به‌خوبی تقویت می‌کند.

۴-ساندویچ‌های خانگی

انواع ساندویچ‌های خانگی به‌عنوان یک میان‌وعده خوشمزه برای دانش‌آموزان محسوب می‌شوند. ساندویچ مرغ، نان و پنیر، تخم‌مرغ، ازجمله خوراکی‌های پرانرژی هستند که سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های سالم و موجب رشد فرزندانتان خواهد شد.

۵-پاپ‌کورن‌ خانگی

ذرت‌های بوداده، حاوی فیبر، ویتامین ‌B، آنتی‌اکسیدان و دیگر ترکیبات مغذی لازم برای رشد هستند. اگر بتوانید پاپ‌کورن‌های خانگی کم‌نمک و کم‌چرب درست کنید، می‌توانید آن را در  فهرست بهترین میان‌وعده برای مدرسه دانش‌آموزان قرار دهید.

۶-انواع پوره‌

انتخاب پوره برای میان‌وعده در کنار طرز تهیه بسیار راحتش یک مزیت دیگر هم دارد. شما می‌توانید آن را با انواع سبزی یا مواد غذایی مفیدی را که کودک‌تان دوست ندارد، به‌شکلی دربیاورید که مطلوبش باشد. گستردگی پوره پایانی ندارد و شما می‌توانید متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین مدل‌های آن را برای کودکان آماده کنید.

روش تهیه چند ساندویچ‌ سالم وساده

این همان انتخابی است که بچه‌ها از آن استقبال خواهند کرد. حتی می‌تواند به بهترین میان‌وعده برای دانش‌آموزان تبدیل شود. شما می‌توانید چندین گروه غذایی را با هم ترکیب و یک میان‌وعده سالم و مقوی برای مدرسه بچه‌ها آماده کنید.

- ساندویچ مرغ

 یک نان غلات کامل، در کنار گوشت مرغ طعم‌دارشده، ‌گوجه فرنگی، کاهو و حتی پنیر مورد علاقه کودک‌تان، این میان‌وعده را به گزینه‌ای همه‌چیزتمام تبدیل می‌کند. در یک جمله «ساده، مقوی و خوشمزه است».

- ساندویچ نان و پنیر و گردو:  ترکیب نان و پنیر و گردو، ریش‌سفید و افتخاری  فهرست بهترین میان‌وعده برای مدرسه دانش‌آموزان است. سردی طبع لبنیات با گرمی طبع گردو به تعادل می‌رسد و انرژی لازم را برای فعالیت کودکان فراهم می‌کند. می‌توانید به‌جای گردو از کنجد و حتی خرما هم استفاده کنید.

- ساندویچ تخم مرغ: می‌توانید از تخم مرغ آب‌پز یا حتی نیمرو استفاده کنید؛ اما شاید دانش‌آموزان به طعم یا بوی تخم‌مرغ علاقه نداشته باشند. اینجاست که خلاقیت گره‌گشای همیشگی شماست. می‌توانید تخم‌مرغ آب‌پز را با پنیرخامه‌ای کم‌چرب ترکیب و یک ترکیب خوشمزه خلق کنید. برای نیمرو هم پنیرهایی مانند موزارلا یا پارمسان، ‌گزینه بسیار مناسبی هستند. با کمی ادویه و گوجه فرنگی و کلم، یک ساندویچ عالی برای میان‌وعده آماده ‌خواهید کرد.

- ساندویچ سیب زمینی و پنیر:مهم نیست که به شکل پوره ترکیب شوند یا جداگانه در کنار هم قرار گیرند. ترکیب سیب‌زمینی و پنیر همیشه خوشایند است. ترکیب فیبر، پتاسیم، کلسیم و پروتئین، این ساندویچ را در  فهرست بهترین میان‌وعده برای مدرسه دانش‌آموزان قرار داده است. می‌توانید تخم‌مرغ آب‌پز را هم به این ترکیب اضافه کنید تا همه‌چیز کامل شود.

میان وعده مناسب دانش‌آموزی باید چه ویژگی‌ داشته باشد؟

۱-مغذی و مقوی باشد.

۲-سالم و تا حد امکان خالی از مواد مضر باشد.

۳-سنگین و دیرهضم نباشد.

۴-حجم مناسب برای حمل در کیف داشته باشد.

۵- به سلامت عاطفی و جسمی فرد کمک کند.

کد خبر 789845
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha