همشهری آنلاین: جدیدترین گزارش‌ امنیت سایبر مایکروسافت نشان می‌دهد که بیش از 97 درصد ایمیل‌های ارسال شده در اینترنت ناخواسته و هرزنامه (Spam) هستند.

این ایمیل‌ها معمولاً حاوی تبلیغات دارو‌ها و مواد غذایی غیرمجاز یا فایل‌ها و لینک‌های مخرب (Malicious) می‌باشند.
 
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که استفاده از مستندات مایکروسافت آفیس و PDF برای ارسال کد‌ها و فایل‌های مخرب در حال افزایش است.

اد گیبسون مدیر امنیت سایبر مایکروسافت دلیل افزایش هرزنامه‌ها را در تغییر استراتژی هکرها می داند. به اعتقاد او هکرها در حال تغییر اهداف خود از رخنه‌های نرم‌افزارها و سیستم عامل‌ها به راه‌های دیگری مانند استفاده از مطالب تحریک کننده هستند.

وی می‌افزاید: "با ظهور دسترسی‌های پر سرعت و سیستم‌ عامل‌های پیشرفته توانایی هکرها برای ارسال میلیون‌ها هرزنامه افزایش یافته است. سه یا چهار سال پیش چنین قابلیتی وجود نداشت."

متخصصان امنیت سایبر معتقدند که با گذشت 4 ماه از توقیف شبکه هرزنامه McColo انتظار می‌رود که هکرها در حال شکل دادن یک شبکه جدید هستند و میزان هرزنامه‌های ارسالی دوباره افزایش می‌یابد.[کاهش 70درصدی هرزنامه‌ در پی تعطیلی McColo]

مایکروسافت در گزارش خود نقشه‌ای از وضعیت جغرافیایی آلودگی به برنامه‌های مخرب در جهان نیز ارائه داده‌است. روسیه، برزیل، ترکیه، صربستان و مونته‌نگرو به ترتیب در صدر کشور‌های آلوده هستند.

در این نقشه نوع آلودگی در هر کشور تفاوت دارد. برای مثال در چین آلودگی از طریق مرورگرهای اینترنت منتقل می‌شود در حالی که هکرهای برزیلی حساب‌های بانکی را مورد هدف قرار می‌دهند و کامپیوترهای کره‌ای بیشترین میزان آلودگی به ویروس Win32/Virut و Win32/Parite را دارند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که از هر هزار کامپیوتر، 8.6 آن‌ها آلوده به ویروس و کرم هستند و یا تحت کنترل یک شبکه جرایم سایبر می‌باشند.

مایکروسافت در مورد افزایش برنامه‌های امنیتی قلابی اخطار می‌دهد و می‌افزاید که هکرها از وحشت افراد سوء استفاده می‌کنند و به مقاصد خود می‌رسند.

این شرکت برنامه قلابی Antivirus2009 را خطرناک‌ترین تهدید از این قبیل معرفی می‌کند. این برنامه با معرفی خود به عنوان یک برنامه معتبر و از طریق تبلیغات در صفحات وب کاربران را ترغیب به نصب و در مواردی خرید می‌کند. سپس با نفوذ به سیستم عامل و اخذ سطح دسترسی Administrator شروع به اسیر ساختن (Zombie) کامپیوتر و گاهی نصب ویروسی به نام Win32/Fakesecsen می‌کند.

BBC News, Microsoft.com

کد خبر 78732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز