چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با شیوع ویروس آنفلونزای خوکی و توجه مردم و اخبار به این بیماری، هکرها و کلاهبرداران اینترنتی نیز از اهمیت این موضوع و وحشت مردم، برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند.

ویروس N1H1 که به آنفلونزای خوکی نیز معروف است اکنون بازار داغی برای کلاهبرداران و مجرمان سایبر باز کرده است و متخصصان امنیت سایبر از موج جدید هرزنامه‌ها با موضوع آنفلونزای خوکی خبر می‌دهند.

بیشتر این هرزنامه‌ها با موضوعاتی نظیر دارو‌ها و واکسن‌های ارزان قیمت برای این ویروس، کاربران را به کلیک بر روی لینک‌های قلابی ترغیب می‌کنند. این لینک‌ها معمولاً اطلاعات شخصی و کارت اعتباری کاربران را می‌دزدند و یا آن‌ها را به سمت دانلود فایل‌های مخرب (Malicious) می‌کشانند.

شرکت مک‌آفی در وبلاگش خبری از این پدیده منتشر کرده‌است و می‌گویدگروهی از کلاهبرداران تیتر هرزنامه‌های خود را به صورت خبر ابتلای افراد سرشناس مثل باراک اوباما و بازیگران معروف هالیوود به این ویروس تنظیم کرده‌اند. لینک‌هایی به دامنه‌های روسی و چینی در این هرزنامه‌ها وجود دارد که تبلیغ فروش داروهای گیاهی درمان آنفلونزای خوکی را می‌کنند و از این طریق اطلاعات کارت‌های اعتباری کاربران را به سرقت می‌برند.

مک‌آفی که ظاهراً از دست این هکرها بسیار عصبانی است در بخشی از این خبر می‌نویسد: "هکرها، مجرمان سایبر و کلاهبرداران اینترنتی افراد پست و فرومایه‌ای هستند که از بحث‌های داغ خبری از جمله بیماری‌ها و وحشت مردم بی‌گناه از آن‌ها برای مقاصد سودجویانه خود سوء استفاده می‌کنند."

با توجه به اینکه آنفلونزای خوکی به موضوع جهانی تبدیل شده‌است، هرزنامه‌ها نیز کاربران کشور‌هایی را مورد هدف قرار داده‌است که بیشترین آلودگی به این ویروس در آنجا مشاهده شده‌است. برای مثال مک‌آفی می‌گوید که بیشترین هرزنامه‌هایی که شامل کلمه‌های "خوکی/Swine" و "آنفلونزا/Flu" هستند به ترتیب بیشتر برای کاربران کشور‌های برزیل، آمریکا، روسیه و هند ارسال شده‌اند.

تیم تحقیقاتی شرکت Trend Micro به تازگی هرزنامه‌ای به زبان ژاپنی با موضوع "هشدار در مورد آنفلونزای خوکی" را مورد مطالعه قرار داده‌ که ادعا می‌کند از انستیتوی ملی بیماری‌ها و عفونت‌های ژاپن ارسال شده‌است و کاربران را ترغیب به دانلود یک فایلZIP می‌کند. این فایل در صورت اجرا یک کد مخرب را فعال‌ می‌سازد که به آرامی اطلاعات حساس کاربران را به سرقت می‌برد.

شرکت سیمانتک هم در مورد یک فیشینگ (Phishing) با تیتری در مورد آنفلونزای خوکی از منابع خبری معتبر هشدار داده‌است. در این ایمیل‌ها کاربر به یک وب‌سایت راهنمایی می‌شود و از وی درخواست می‌شود که با پر کردن یک فرم اینترنتی به سوالاتی در مورد تجربه شخصی از این ویروس پاسخ دهد. در این فرم وارد کردن اطلاعات شخصی نظیر نام و شماره تلفن خود فرد و آشنایان او الزامی است و هکرها هم از این اطلاعات برای گسترش اهداف هرزنامه‌ها و حملات خود استفاده می‌کنند.

گمان می‌رود تا زمانی که آنفلونزای خوکی در کانون توجه مردم و اخبار است، حملات فیشینگ و هرزنامه‌های مرتبط با آن نیز به عنوان ابزار مناسبی توسط هکرها مورد استفاده قرار گیرد.

متخصصان امنیت سایبر توصیه می‌کنند که کاربران برای مطالعه اخبار آنفلونزای خوکی و اطلاع از راه‌های مبارزه با آن، تنها به وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های خبری معتبر رجوع کنند.

کد خبر 80654

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز