چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ویندوز 7 قابلیت‌های جالبی دارد که می‌تواند خاطرات تلخ کار با ویندوز ویستا را از یادتان ببرد و مایکروسافت را کمی روسفید کند!

مایکروسافت در ساخت ویندوز 7 از صدها میلیون بازخورد (Feedback) و نظرسنجی کاربران نسخه‌های پیشین ویندوز استفاده کرده و حتی از ساده‌ترین رفتارهای کاربران نظیر تعداد کلیک‌ها و مینیمایز کردن پنجره‌ها نیز الهام گرفته‌است.

نتیجه تلاش‌های تیم User Experience و طراحی ویندوز مجموعه‌ای از ابزارها و قابلیت‌های جالب و در عین حال ساده‌ای است که تجربه کار با ویندوز 7 را به‌یادماندنی‌ می‌کند. البته اگر قابلیت‌ چند لمسی و تمام جلوه‌های زیبای دیداری و صوتی ویندوز 7 را اضافه کنیم؛ یک سیستم عامل رضایت بخش و کامل به وجود می‌آید.

می‌توان به هرکدام از این قابلیت‌ها تاریخچه‌ای نسبت داد و دلیل وجود آن‌ها را در رفتارهای کاربران جستجو کرد.

Windows7 Desktop Shots

• انتخاب ترتیب قرار گرفتن هر پنجره در Task Barبر عهده کاربر است. بازخورد‌ها و مطالعات مایکروسافت نشان می‌دهد که وقتی کاربران پنجره‌های متعددی باز و مینیمایز می‌کنند، علاقه‌مند هستند که این پنجره‌ها با همان ترتیب ماکسیمایز شوند.

• با راست کلیک کردن بر روی هر پنجره در Task Bar لیستی از رفتارها و تصمیماتی به شما ارائه می‌شود که بیشترین کاربرد را داشته‌اند. این قابلیت جدید سرگذشت بسیار جالبی دارد. تیم سازنده ویندوز همواره نگران این بوده‌اند که کاربران از وجود بعضی قابلیت‌های راست کلیلک کردن بر روی پنجره‌های مختلف اطلاع پیدا نکنند. ولی بازخوردهای جدید نشان می‌دهد که اکثر کاربران در مورد عملکرد کلیک راست در جاهای مختلف کنجکاو هستند.

Windows7 Desktop Shots

• با کشیدن هر پنجره به سمت راست و چپ صفحه، Desktop به دو قسمت تبدیل می‌شود و این پنجره‌ها در فضاهای مساوی در صفحه قرار می‌گیرند. مایکروسافت دریافته‌است که تغییر سایز پنجره‌ها و جابه‌جا کردن آن‌ها از کاربران زمان زیادی می‌برد. این قابلیت به سادگی اجازه استفاده از دو پنجره در یک لحظه را می‌دهد.

• قابلیت دیگری به نام Shake کاربر را قادر می‌سازد تا با نگه‌داشتن کلیلک راست بر روی کادر بالای یک پنجره و تکان دادن ماوس، باقی پنجره‌های باز را ببندد. طراحان ویندوز در تحقیقات خود دریافتند که کاربران به طور متوسط بین 6 تا 10 پنجره را باز نگه‌می‌دارند و همین امر بسیار دست و پا گیر و آزاردهنده می‌شود. قابلیت Shake این مشکل را تا حدودی از بین می‌برد.

• با حرکت دادن نشان‌گر ماوس به انتهای راست پایین صفحه تمام پنجره‌ها شفاف می‌شوند و با کلیک در همان‌ محل تمام پنجره‌ها مینیمایز می‌شوند.

عجیب‌ترین بخش تصمیم مایکروسافت برای ایجاد این قابلیت‌ها این است که هیچ راهنما یا دستورالعملی برای اطلاع از آن‌ها وجود ندارد. مدیر بخش تجربه کاربران ویندوز (Windows User Experience) در این مورد می‌گوید: "ما بیشتر علاقه‌مند هستیم که کاربران به طور تصادفی و کنجکاوانه به وجود این قابلیت‌ها پی ببرند."

نسخه آزمایشی ویندوز7 را می‌توانید به صورت مجانی از وب‌سایت مایکروسافت دریافت کنید.

کد خبر 79513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز