چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا اعلام کرد در مذاکرات هسته ای 1 + 5 با ایران شرکت می کند

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، دولت اوباما در تغییری دیگر نسبت به سیاست جرج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا روز چهارشنبه 19 فروردین گفت که مستقیما در مذاکرات گروهی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور شرکت می‌کند.   

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، رابرت وود سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: هنگامی که دیپلمات‌های ارشد پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان با مقام‌های ایران به بحث در باره مساله هسته‌ای می‌نشینند، آمریکا سر میز مذاکره خواهد بود.

آسوشیتدپرس یادآور شد: دولت بوش بطور کلی از چنین جلساتی دوری می‌کرد، گرچه سال گذشته در یکی از آنها حضور یافت.

وود امروز به خبرنگاران گفت: تصمیم شرکت در جلسات مذاکره با ایران را ویلیام برنز، نفر سوم وزارت خارجه آمریکا، در جلسه روز چهارشنبه 19 فروردین لندن به اطلاع نمایندگان انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه رساند.

وی افزود:  اگرچه آمریکا به روند 1 + 5 پایبند است، اما آنچه متفاوت است این است که آمریکا از این به بعد به مباحثات1+5 با ایران خواهد پیوست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: اگر ایران بپذیرد، ما امیدواریم این فرصتی برای تعامل جدی با ایران باشد که چگونه بن بست سال‌های اخیر را بشکنیم و با تعاون و همکاری تلاش کنیم نگرانی‌های بین‌المللی را در باره برنامه هسته‌ای این کشور برطرف سازیم.

وود گفت که دولت اوباما خواهان راه حلی دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای ایران است و اعتقاد دارد که تحقق آن، مستلزم تمایل به تعامل مستقیم با یکدیگر بر اساس احترام متقابل و منافع متقابل است.

بر اساس این گزارش، قرار است خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه 19 فروردین از ایران برای شرکت در جلسات گروه 1 + 5 به عمل آورد.

کد خبر 78553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز