بسیاری از افراد میانسال به اندازه کافی فعالیت جسمی انجام ‌نمی‌دهند و این وضعیت بی‌تحرکی با افزایش خطر دچار شدن به سرطان مربوط شده است، اما آیا راهی وجود دارد که این خطر را کاهش داد؟

VilPA

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس نیوز این بررسی که نتایج آن در ژورنال JAMA Oncology منتشر شده است، نشان می‌دهد که چهار تا پنج دقیقه ورزش کردن به شکلی که اصطلاحا «فعالیت جسمی شدید متناوب سبک زندگی» (VILPA) خوانده می‌شود،با «کاهش قابل‌توجه خطر سرطان» همراهی دارد.VILPA نوعی فعالیت جسمی است که می‌تواند به شکل دوره‌های یک تا دو دقیقه‌ای پیاده‌روی سریع، بالا رفتن از پله‌ها یا سایر فعالیت‌های جسمی مشابه باشد که بدون برنامه‌ریزی قبلی در طول زندگی روزانه انجام می‌شود.

پژوهشگران استرالیایی که این بررسی را انجام داده‌اند می‌گوید این موضوع تعجب آور است که افزایش میزان فعالیت جسمی روزانه در حد چهار تا پنج دقیقه در روز به صورت دوره‌های کوتاه‌مدت حدود یک دقیقه‌ای با کاهش کلی خطر سرطان تا ۱۸ درصد و کاهش خطر انواع سرطان‌های مربوط به فعالیت جسمی تا ۳۲ درصد همراهی دارد.

به گفته این پژوهشگران ورزش کردن به این شکل فعالیت‌های جسمی شدید کوتاه‌مدت مانند به کار بردن «اصول تمرین متناوب با شدت بالا» (HIIT) در زندگی روزمره شما است.

این بررسی با پیگیری بیش از ۲۲۰۰۰ فرد را که خود را غیر ورزشکار معرفی کرده بودند و میانگین سنی ۶۲ سال داشتند، با استفاده از داده‌های به دست آمده با وسائل پوشیدنی از فعالیت‌روزانه آنها انجام شد. سوابق بالینی این افراد نیز از لحاظ دچار شدن به سرطان برای حدود هفت سال پیگیری شد.

 این پژوهشگران می‌گویند می‌دانیم که اکثریت افراد میانسال به طور مرتب ورزش نمی‌کنند و این وضعیت آنها را در معرض افزایش خطر سرطان قرار می‌دهد، اما فقط با استفاده از فناوری‌های پوشیدنی مانند ردیاب‌های فعالیت است که این امکان فراهم شده است که تاثیر دوره‌های کوتاه‌مدت فعالیت جسمی اتفاقی که بخشی از زندگی روزانه است، از لحاظ کاهش خطر دچار شدن به سرطان مشخص شود.

آنها می‌گویند به به نظر می‌رسد فعالیت جسمی به شکل VILPA (فعالیت جسمی شدید متناوب سبک زندگی) را بتوان به عنوان یک گزینه رایگان سودمند برای کاهش خطر سرطان در افرادی که انجام ورزش منظم برایشان مشکل است، توصیه کرد، هر چند که لازم است این رابطه با کارآزمایی‌های قوی‌تر بیشتر بررسی کرد.

کد خبر 776417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha