همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد فعالیت‌های کم‌شدتی که شما از روی کاناپه بلند می‌کنند، حتی اگر به عرق ریختن نیفتید، ممکن است برای سلامت شما مفید باشند.

به گزارش لایوساینس افرادی که در این بررسی در طول روز زمان بیشتری را به به این طرف و آن طرف رفتن گذرانده بودند تا نشستن، با وجود اینکه میزان فعالیت‌شان به میزان ورزش توصیه‌شده در اصول راهنمای ملی آمریکا نمی‌رسید. به طور کلی میزان‌های انسولین و تری‌گلیسرید (یک نوع چربی خون) مطلوب‌تری داشتند.

پل لوپرینزی، استادیار دانشگاه بالتیمور در لوییزویل کنتاکی و سرپرست این پژوهش درباره این یافته‌ها گفت: «این یافته‌ها بیانگر اهمیت به حداقل رساندن فعالیت‌های نشسته و جایگزین کردن آنها با فعالیت‌های کم‌شدت مانند عقب و جلو رفتن هنگام حرف زدن با تلفن یا ایستادن متناوب هنگام کار پشت میز و انجام دیدارها در حال راه رفتن به جای دیدارهای نشسته است.»

سایر فعالیت‌های سبکی که می‌تواند زمان نشستن را کاهش دهد، از جمله شامل دوچرخه‌سواری تفریحی، بازی کردن با بازی‌های ویدیویی اکشن مانند بازی‌های Wii Fit، نشستن روی توپ تعادلی، نواختن ابزارهای موسیقی و باغبانی می‌شود.

به گفته این پژوهشگران گرچه ورزش‌ها سبک ممکن است به اندازه فعالیت‌های جسمی شدید برای سلامت شما مفید نباشد، اما هنوز بسیار بهتر از دراز کشیدن روی کاناپه و تماشای تلویزیون است.

مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا توصیه می‌کنند که بزرگسالان دست کم ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط (مانند پیاده‌روی سریع) در هفته، یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید مانند دویدن یا شنا کردن در هفته داشته باشند.

پژوهشگران در این بررسی اطلاعات بیش از ۵۵۰۰ فرد بزرگسال آمریکایی را که با شتاب‌سنج حرکات‌شان را ثبت کرده بودند، آنالیز کردند.

حدود نیمی از این افراد در هفته کمتر از ۱۵۰ دقیقه فعایت جسمی متوسط تا شدید داشتند، و زمان بیشتری را به نشستن می‌گذراندند تا انجام فعالیت‌های کم‌شدت.

سایر بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که نشستن بیش از حد با افزایش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و نیز سرطان‌ پستان و سرطان روده بزرگ همراهی دارد.

کد خبر 246954

برچسب‌ها