پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تمرین کردن برای عادت دادن خود به هوای سرد ممکن است چیزی باشد که شما در برنامه کم کردن وزن‌تان در نظر نگرفته‌اید.

cold air

به گزارش لایو ساینس شواهد جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن مرتب در معرض هوای سرد ملایم ممکن است به با افزایش میزان انرژی مصرفی مورد نیاز برای حفظ درجه حرارت مرکزی بدن، به کاهش وزن کمک کند.

به عبارت دیگر دفترها و خانه‌های گرم و دنج ممکن است جایی مطلوب برای کسانی نباشد که می‌خواهند وزن کم کنند.

پژوهشگران هلندی که نتایج بررسی‌شان را در «ژورنال روندها در آندوکرینولوزی و متابولیسم» منتشر کرده‌اند، می‌گویند در واقع توانایی کنترل درجه حرارت محیطی ممکن است تا حدی در افزایش میزان چاقی در جوامع صنعتی نقش داشته باشد.

ووتر ون مارکن لیختن‌بلت از مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت و سرپرست این پژوهش می‌گوید: «از آنجایی که اغلب ما در ۹۰ درصد زمان‌ها در محیط‌های دربسته قرار داریم، بررسی تاثیرات درجه حرارت محیطی بر سلامت ارزشمند است.»

بدن انسان با لرزیدن که تولید گرما را افزایش می‌دهد، سرما را تحمل می‌کند. و این مورد یک دلیل احتمالی تاثیر سرما در کمک به کاهش وزن است. بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که در افراد هنگام لرزیدن در مقایسه با افرادی که در حال استراحت هستند، میزان مصرف انرژی پنج برابر می‌شود.

بدن هنگامی درجه حرارت سقوط می‌کند، به دلایل دیگری نیز انرژی بیشتری مصرف می‌کند. برای مثال نوعی چربی در بدن به نام چربی قهوه‌ای که بیش از آنکه کالری‌ها را ذخیره کند، آنها را می‌سوزاند. در پاسخ به سرما فعال می‌شود.

به گفته این پژوهشگران تولید گرما در افراد جوان و میانسال از طریق چربی قهوه‌ای ممکن است تا حداکثر ۳۰ درصد بودجه انرژی بدن را شامل شود.

یک بررسی پیشین بوسیله پژوهشگران در ژاپن نشان داد که چربی بدن افرادی که دو ساعت در روز برای شش هفته در اتاقی با درجه حرارت ۱۷ درجه سلسیوس گذرانده بودند، کاهش یافته است.

این بررسی جدید همچنین نشان داد که افراد در طول زمان به هوای سرد عادت می‌کنند. افراد مشارکت‌کننده در این بررسی پس از گذراندن شش ساعت در روز در درجه حرارت ۱۵ درجه سلسیوس برای ۱۰ روز نه تنها چربی قهوه‌ای بیشتری در بدن‌شان داشتند، بلکه می‌گفتند که هنگام قرار گرفتن در درجه حرارت‌های پایین احساس راحتی بیشتری می‌کنند و کمتر می‌لرزند.

گرچه درجه حرارت ۱۵ درجه‌ای در اتاق برای اغلب افراد خیلی سرد نیست، اما به گفته این پژوهشگران درجه حرات اتاق در حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه نیز می‌تواند چربی قهوه‌ای را فعال کند.

این پژوهشگران می‌گویند اثرات درازمدت قرارگیری در معرض سرما هنوز روشن نیست، اما شواهد بیانگر آن است که تمرین دادن بدن برای تحمل هوای سردتر ممکن است واقعا به سوزاندن کالری‌های بیشتر یاری برساند.

این پژوهشگران می‌گویند: «ما انجام تمرین برای تحمل درجه حرارت پایین را مانند تمرین برای فعالیت بدنی توصیه می‌کنیم. قرار گرفتن بیشتر در معرض هوای سرد به تنهایی همه مشکلات جهان را حل نخواهد کرد، اما هنگامی ایجاد محیط زیستی پایدار به همراه سبک زندگی سالم مطرح است، عاملی جدی شمرده می‌شود.»

کد خبر 246819
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز