همشهری آنلاین: فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: کاهش بیش از دو کیلوگرم وزن در ماه، به بدن آسیب می‌رساند

کاهش بیش از دو کیلوگرم وزن در ماه مضر است

به گزارش ایرنا،دکترحسین دلشاد یادآور شد: اضافه وزن و چاقی، زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها است. بروز بیماری‌های متابولیک و غیر متابولیکی از جمله دیابت، فشارخون، اختلال چربی، اختلالات تنفسی و گوارشی مثل کبد چرب، بیماری‌های قلبی وعروقی به ویژه سکته‌های قلبی و مغزی و ابتلا به برخی سرطان‌ها در افراد چاق شیوع بیشتری دارند.

وی تخریب مفاصل به صورت آرتروز به ویژه در زانوها را از جمله عوارض اضافه وزن دانست و گفت: علاوه براین با افزایش بی رویه وزن در زنان اختلالات هورمونی نیز به وجود می‌آید که از جمله آنها بیماری پلی کیستیک تخمدان را می‌توان نام برد. این بیماری به علت اختلال در تخمک گذاری باعث ناباروری در زنان چاق می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افزود : رژیم غذایی باید حاوی مواد غذایی کم کالری و کم حجم باشد .مواد قندی و چربی‌ها پرکالری هستند و ضروری است افراد چاق برنامه غذایی مناسب تحت نظر متخصصان و یا کارشناسان تغذیه داشته باشند.

به گفته وی حذف وعده غذایی راه خوبی برای کاهش وزن نیست، همچنان که رژیم خود سرانه و افراط در سرعت دهی به کاهش وزن نیز مضر خواهد بود .

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: افراد نباید در اثر تبلیغات سوء رسانه‌های مختلف که داروها و برخی از روش‌های غیر علمی را برای کاهش وزن توصیه می‌کنند، فریب بخورند. زیرا این روش‌ها حتی اگر هم جواب بدهند، با آسیب‌های بعدی همراه خواهند بود.

دلشاد گفت :علت چاقی تنها پرخوری و کم تحرکی نیست. چاقی بیشتر در فردی بروز می‌کند که زمینه ژنتیکی آن را دارد.

به گفته وی آلودگی هوا و آلاینده‌های محیطی که از کارخانه‌های صنعتی وارد محیط می‌شوند، از جمله عوامل چاقی زا هستند. فردی که زمینه ژنتیکی دارد، اگر در این فضاهای آلوده زندگی کند، استعداد چاقی بیشتر می‌شود.

به گفته وی مرحله نخست درمان مناسب چاقی، یافتن دلیل چاقی فرد است. مصرف برخی داروها مثل داروهای ضدافسردگی، هورمونی و یا وجود برخی بیماری‌ها مثل کم کاری شدید تیروئید و به طور کلی برخی اختلالات ژنتیکی می‌توانند از علل چاقی باشند.

دلشاد افزود: در برخورد با فرد چاق باید عوامل زیادی بررسی شود و اگر علت، بیماری خاصی در فرد نباشد، بر حسب شدت چاقی، با بهره گیری از راه‌های مختلف درمان چاقی را آغاز کرد البته برای تمام افراد چاق صرف نظر از شدت چاقی، توصیه به فعالیت فیزیکی و اجتناب از پرخوری جزو نکات عمومی است.

دلشاد افزود: بین 30تا 60 دقیقه ورزش در روز برای این افراد چاق کافی خواهد بود و در مجموع حدود 150 دقیقه در هفته و به صورت مداوم ورزش برای این افراد ضروری است.

وی در مورد برپایی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: این کنگره از 13 تا 15 آذرماه امسال در سالن همایش های امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزارمی‌شود.

کد خبر 238853

برچسب‌ها