ساختمان حسینیه اول مظلوم (ع) در خیابان شریعتمدار رفیع، نزدیک میدان بهارستان تهران،سردر بزرگی دارد که هنر استاد بنویدی است. طبقه اول این بنا حسینیه است و طبقه دوم به موزه خصوصی ورزش پهلوانی ایران اختصاص دارد.

اول مظلوم

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: «نصرالله حدادی»، محقق و تهران‌پژوه، درباره این حسینیه می‌گوید: «این خانه در سال ١٣٦١ بعد از تقسیم ارث به آقای فرشچی، یکی از فرش‌فروشان و فرش‌شناسان تهرانی، می‌رسد. بنا به شنیده‌ها، ایشان شبی پدرشان را در خواب می‌بینند که یادآوری می‌کند: پسرم، من گفته بودم این خانه حسینیه شود! آقای فرشچی بعد از مطرح کردن این موضوع با خانواده، خانه را به سفارش پدر به قیمتی ناچیز به تشکیلاتی که متعلق به کشتی‌گیرها و پهلوان‌ها بوده می‌فروشد. و حالا می‌بینیم که روی سردر ورودی بنا، چه بیرون و چه داخل، نوشته شده: موسسه خیریه اول مظلوم عالم، علی (ع).»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

ورود بانوان ممنوع!

حسینیه سالن بزرگی دارد، طوری که دورادور آن پهلوانان جمع می‌شوند و مراسم گلریزان انجام می‌شود. این را هم باید اضافه کرد که خانه حیاط بزرگی دارد که در سمت راست آن دیگ بزرگ مراسم سمنوپزان قرار دارد و آقایان هرسال در میلاد حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) جمع می‌شوند و سمنو می‌پزند.

در طبقه دوم حسینیه، اتاق اول و سالن کوچکی دیده می‌شود که مزین شده به قاب عکس حضرت علی (ع)، کتابخانه و قاب‌های لوح افتخار بر دیوار. در اتاق دوم، تابلوعکس‌های زیادی از جمله ابوالقاسم فردوسی و پهلوانان نامداری نظیر پوریای ولی، همچنین پهلوانان دوره قاجار، پهلوی و بعضی کشتی‌گیران معاصر دیده می‌شود. نکته جالب اینکه در انتهای نام پهلوانان، شغلشان نوشته شده است. در این اتاق قاب عکس بزرگی با نام حاج عبدالحسین فعلی، مشهور به فیلی، نیز هست. ایشان اولین پهلوانی بودند که فنون مختلف کشتی را نوشته‌اند و به فیلا داده‌اند. بعد از این اتاق‌ها، اتاق سومی است شبیه به گود زورخانه و آنجا گرز، میل، کباده و ضرب از جنس سفال خاتم‌کاری‌شده بسیار زیبایی نگهداری می‌شود.در این حسینیه هر دوشنبه شب و صبح‌های جمعه مراسم برگزار می‌شود و فقط آقایان می‌توانند در این مراسم‌ شرکت کنند، چراکه از گذشته (به دلیل نیمه‌برهنه بودن آقایان در گود زورخانه و رعایت حجاب) رسم بوده که می‌گفتند بانوان نباید در زورخانه‌ها حضور داشته باشند. بنابراین، امروزه این رسم در این مجموعه که متعلق به پهلوانان زورخانه‌ای است همچنان پابرجاست. 

  • چند نما از داخل حسینیه اول مظلوم(ع)

حسینیه اول مظلوم(ع)؛ پاتوق پهلوانان تهران | ورود بانوان ممنوع!

حسینیه اول مظلوم(ع)؛ پاتوق پهلوانان تهران | ورود بانوان ممنوع!

حسینیه اول مظلوم(ع)؛ پاتوق پهلوانان تهران | ورود بانوان ممنوع!

کد خبر 774187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha