آفتاب صبح بر تن شیشه‌های رنگین درب فاطمیه تهران می‌تابد. انعکاس رنگ شیشه‌ها و نور، حال و هوایی معنوی نمای بیرونی این مرکز دینی را در نگاه رهگذران بیشتر کرده‌است.

مسجد فاطميه

همشهری آنلاین_پروانه موسوی: نمایی که با تلفیق آجرهای قفقازی سرخ و کاشی‌های لعابی فیروزه‌ای رنگ و لعاب معماری اسلامی‌ـ ایرانی ساده و دلنشینی دارد. بعد از طاقی سردر ورودی و بعد از پیچک‌های در آهنی مجمع، هنری دیگر به‌چشم می‌خورد. درست در میان کاشیکاری فاخری که امضای استاد کاظمی را در خود دارد، نمایی از تابلو عصر عاشورای استاد فرشچیان، حال و هوای معنوی، ورودی شمالی فاطمیه تهران را بیشتر کرده‌است. در چوبی شبستان مردانه این مجمع فرهنگی‌ـ مذهبی حاصل ذوق و هنر، استاد محرابی به سبک مشبک، معرق، آیینه‌کاری و ترکیب آن با شیشه‌های رنگین ایرانی، ابهت و زیبایی ویژه‌ای دارد، درست در بالاترین گوشه از هلالی طاق در، خط ‌ـ کتیبه زیارت‌نامه حضرت زهرا(س) به سبک سفال‌کاری، نام فاطمیه تهران را به‌دنبال دارد. نمای داخلی این مجموعه اگرچه هنوز به اندازه نمای بیرونی ظریف‌کاری نشده ‌است اما با بنرهایی آبی رنگ منقش به طرح‌های اسلیمی، پوشانده ‌شده ‌است. مسئولان مرکز می‌گویند، فقط هزینه مطرح نیست. آنها درطول سال بیش از ۱۰۰ برنامه‌ هفتگی و مناسبتی برپا می‌کنند که امکان تعطیلی شبستان‌ها به دلیل تعمیرات را کمتر می‌کند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید 

هیئت محبان فاطمه(س)  

 پیشینه تشکیل مجتمع فرهنگی‌ـ مذهبی فاطمیه تهران را باید از سال‌ها قبل، زمانی که برنامه‌های هفتگی هیئت محبان فاطمه(س) که درقالب گردش در منزل اعضای هیئت اداره می‌شد، پیگیری کرد. اینها را می‌توان از صحبت‌های حاج «امرالله شیخانی»، پیرغلام اهل‌بیت(ع) و از بانیان برنامه هفتگی دوشنبه شب‌های این هیئت متوجه شد. «اصغر بختیاری» زمین این بنا را برای ساخت فاطمیه تهران اهدا کرد. کم‌کم با کمک اهالی سنگ بنای این مرکز مذهبی گذاشته شد. جوانان فعال محله باغ خزانه هیئت رئیسه این مرکز را تشکیل دادند. فاطمیه تهران، اکنون مجموعاً ۴ مجوز برای فعالیت در زمینه‌های مختلف دارد. مجوزفعالیت دینی ‌ـ مذهبی از سال ۱۳۶۰ از سازمان تبلیغات اسلامی برای تشکیل هیئت محبان فاطمه(س) نخستین مجوز فعالیت مذهبی این مرکز بود.

سال ۱۳۷۹ کلنگ نوسازی این مجموعه زمین زده شد. با فعالیت‌های عمرانی جدید در قالب طراحی بخش‌های مختلف فاطمیه تهران با مجوز نیروی انتظامی برای فعالیت این مجموعه به‌عنوان مجمع خیریه و فرهنگی‌ـ مذهبی این مراکز، عنوان و امتیاز «مجمع» را کسب کرد. سال ۱۳۸۴ در پی افزایش زیرساخت‌های این مجموعه برای پاسخگویی به خواسته‌ها و نیازهای شهروندان در قالب «مؤسسه» ثبت شد. بانیان فاطمیه‌تهران، برنامه‌های مختلفی برای توسعه این مرکز در سر دارند. برنامه‌هایی در ۳ مرحله منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی.  

تمبر فاطمیه تهران

 لوگو یا نامواره این مجموعه به ۲ زبان فارسی و لاتین به ثبت بین‌المللی رسیده است. مسئولان این مجموعه، مجوز طراحی و چاپ تمبر ویژه فاطمیه تهران، شامل ۴ قطعه عکس از نما و سردر این مجموعه را کسب کرده‌اند. «جعفر قربانی» رئیس هیئت رئیسه این مجمع می‌گوید: «تمبر مهم‌ترین اوراق فرهنگی دنیا است که می‌توان آن را به هر نقطه از دنیا ارسال کرد. با ارسال این تمبر، علاوه‌بر تلاش برای جذب مخاطبان جهانی، برای توسعه فرهنگ شیعی هم تلاش می‌کنیم؛ یک تیر و دونشان. ‌»

برنامه‌های فاطمیه تهران، در مناسبت‌هایی مانند لیالی قدر و دهه محرم، بیش از ۱۰ هزار مخاطب از سراسر تهران دارد. زیربنای فاطمیه تهران در حال حاضر حدود ۲ هزارمترمربع، شامل ۷ طبقه است. نایب رئیس فاطمیه تهران، «مهدی معینی» در این‌باره می‌گوید: «این بنا ۲ طبقه منفی دارد. یکی از این طبقات در اختیار باشگاه ورزشی قرار گرفته و مجوز فعالیت بیش از ۸ رشته ورزشی دارد. طبقه دیگر هم در قالب آشپزخانه مجهز با ظرفیت طبخ ۵ هزار غذا در هر وعده، فعال است. در بخش دیگر از این مجموعه، واحدهای اجرایی و خیریه قرار دارند که بیش‌از ۱۱۰ خانوار را تحت‌پوشش خود دارد. این مرکز با اهدای وام ازدواج و اشتغال به زوج‌های جوان، اهدای سبد کالا، کمک هزینه درمانی و تحصیل به خانواده‌های نیازمند، اقدامات خوبی انجام داده ‌است. ‌»

ثبت بین‌المللی نشان مجمع فرهنگی ‌ـ مذهبی فاطمیه تهران

ستاد حمایت از نیازمندان 

یکی از دغدغه‌های مجمع فاطمیه تهران، بهبود معیشت نیازمندان است، جعفر قربانی می‌گوید: «با همکاری یکی از مؤسسات مالی‌ـ اعتباری، ۱۴۰ میلیون تومان و از محل اعتبارات فاطمیه تهران ۶۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به شهروندان منطقه ارائه کرده‌ایم. ‌» این مرکز برای برنامه‌های خود، جدول زمان‌بندی منظمی دارد. که هرسال در قالب تقویم سالانه، شامل مجموعه‌ای از احکام و ادعیه به دست شهروندان می‌رسد. یکی از نقاط قوت فاطمیه تهران، خلاقیت در اجرای برنامه‌های مذهبی مانند برپایی آیین تجلیل از مادران شهدا در ایام رحلت حضرت ام‌البنین(س) و اجرای طرح غرفه‌های آسمانی در ایام ماه مبارک رمضان برای تعویض قرآن‌های قدیمی با قرآن‌های جدید است. فاطمیه تهران در دوران دفاع مقدس، هم روزهای پر تلاشی در کارنامه خود ثبت کرده ‌است. «سهیلا شیخانی»، مدیر امور بانوان این مجمع می‌گوید: «با کمک بانوان و البته در تعامل با دیگر پایگاه‌های بسیج و مذهبی منطقه با تهیه مواد خوراکی مانند مربا، تهیه نان، بسته‌های غذایی با مدت ماندگاری بالا، دارو، پوشاک و... ستاد حمایت از رزمندگان محله را راه‌اندازی کردیم. ‌»

---------------------------------------------------------------------------------------------

منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۷ در تاریخ ۱۳۹۳/۰۱/۱۹

کد خبر 773864

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha