حدود ١۵٠ سال قبل، هیئتی متشکل از عیاران و پهلوانان در محله امامزاده یحیی (ع) تهران راه‌اندازی شد که نامش هیئت «اصغر کله‌شیر» یا « اصغرشیر» بود که منشاء خدمات و تاثیرات اجتماعی فراوانی در محل بود.

هیئت اصغر

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : از آنجایی که پهلوانان و باستانی‌کاران به این هیئت رفت‌وآمد داشتند، المان‌ها و نمادهایی از این رشته ورزشی در این هیئت وجود داشت. این نکته مهم را هم فراموش نکنیم که این هیئت تنها هیئتی بود که زنگ و ضرب زورخانه داشت و برای حضور پهلوانان، کهنه‌سواران و سادات حاضر در جمع، زنگ زورخانه را توسط مرشد به صدا در می‌آوردند. هنوز هم افراد قدیمی و بومی محله امامزاده یحیی (ع) تهران آن را به نام «هیئت اصغرکله‌شیر» می‌شناسند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

جاذبه دعای نادعلی در هیئت چهارده معصوم (ع)

از آداب و مناسبات این هیئت عزاداری که به‌صورت هفتگی تشکیل می‌شود و البته در دهه اول محرم حال و هوای پرشور و  ویژه‌ای پیدا می‌کند، می‌توان به قرائت دعای زیارت عاشورا و دعای نادعلی توسط ورزشکاران و پهلوانان برای شفای بیماران اشاره کرد که یکی از مراسم محبوب این هیئت است و خیلی‌ها را از محله‌های اطراف برای توسل به امیرالمومنین (ع) به این محله و هیئت جذب می‌کند.

اگر بخواهیم کمی هم به سابقه هیئت بپردازیم باید از پهلوان حاج «اصغر نوری»، از قهرمانان رشته باستانی و کشتی، نام ببریم که چند دهه مدیریت و تولیت این هیئت عزاداری حسینی را بر عهده داشته است. در باب چند و چون نامگذاری بخصوص هیئت هم باید توضیح داد که حاج اصغر در روزگار قدیم ارتباط دوستانه‌ای با پهلوان مرحوم «خلیل عقاب» داشت و در یک مقطع زمانی به دلیل کشتی گرفتن نمادین حاج اصغر با یکی از شیرهای تربیت‌شده به دست خلیل عقاب و سرشاخ شدن و دست و پنجه نرم کردن با شیر قدرتمند، به «اصغر کله‌شیر» و «اصغرشیر» شهرت پیدا کرد.

البته نام اصلی این هیئت عزاداری را حاج اصغر به هیئت چهارده معصوم (ع) تغییر داد تا برای دلدادگان عزاداری حسینی جاودانه باشد. اکنون در طول سال در شب‌های جمعه، دهه محرم، اربعین و ماه صفر در این هیئت معروف امامزاده یحیح (ع) مراسم مختلفی ازجمله ختم قرآن و سوگواری‌های مربوط به ایام شهادت ائمه (ع) اجرا می‌شود.

کد خبر 774156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha