همشهری آنلاین: رئیس مجلس شوراى اسلامى در جمع مسئولان دیوان محاسبات کشور با اشاره به جایگاه مهم این نهاد در قانون اساسى گفت: دیوان محاسبات در قانون اساسى مسئولیت بسیار سنگینى دارد و گزارش هاى این نهاد در باره مسائل مالى کشور براى همه مسئولان حرف‌نهایى است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، لاریجانى تصریح کرد: دیوان محاسبات بدون توجه به مسائل خرد و کلان سیاسى کارى حرفه‌اى انجام مى‌دهد بنابراین دستگاه‌هاى کشور نیز باید به    گزارش‌هاى این نهاد صرفاً از جنبه حرفه‌اى توجه کنند.

وى افزود: نمى‌خواهم بگویم در گزارش‌هاى دیوان محاسبات اشتباهى رخ نمى‌دهد اما وقتى با نیروهاى حرفه‌اى گزارش‌هاى تخصصى تهیه مى‌شود باید همه مسئولان کشور به آن اعتماد کنند.

رئیس مجلس شوراى اسلامى بر لزوم تقویت فرهنگ قانونگرایى در کشور تاکید کرد و آن را عامل نبوغ و غنى شدن فکر سیاسى در جامعه دانست.

وى گفت: اگر در کشورى فرهنگ قانونگرایى رایج نباشد سرمایه‌ها هدر مى‌رود و تفرقه ایجاد مى‌شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه قانون را مبنا و میثاق درست مردم و مسئولان مى‌دانیم افزود: کسى نمى‌تواند بگوید قانون بدون خطاست، اما نباید به بهانه نقص قانون آن را زیر پا گذاشت.

لاریجانى دیوان محاسبات را ابزارى براى قانونگرایى در کشور دانست و گفت: همه باید براى ایجاد نظم همگون و مطابق قانون تلاش کنند.

وى بر لزوم به روز کردن گزارش‌هاى نظارتى دیوان محاسبات تاکید کرد وآن را موجب پیشگیرى از تخلف و فرار از قانون خواند.

رئیس مجلس گفت: دیوان محاسبات درصدد مچ گیرى نیست بلکه هدف، پیشگیرى از وقوع تخلف است.

لاریجانى اضافه کرد: همه مدیران کشور تلاش و خدمت مى‌کنند و هدف دیوان محاسبات این نیست که مانع ایجاد کند و روحیه خدمت را از بین ببرد.

وى با اشاره به گزارش‌هاى دیوان محاسبات درباره اجراى اصل 44 قانون اساسى و تبصره 13 گفت: نیاز داریم براى اجراى سند چشم انداز نظارت دقیقى صورت گیرد و برخى خلأهاى قانونی، کمبودها و نواقص قانونى شناخته و رهنمود‌هاى لازم به مجلس شوراى اسلامى ارائه شود.

رئیس مجلس شوراى اسلامى بر لزوم اجراى متوازن سیاست‌هاى اصل 44 قانون اساسى و واگذار کردن کارها به مردم تاکید کرد و گفت: دیوان محاسبات باید هر سه ماه یک بار روند اجراى اصل 44 را بررسى کند.

لاریجانى اضافه کرد: در بودجه سال آینده کل کشوردر چندین بند راهکار‌هایى فراهم شده است که مسئولان اجرایى را به سمت اجراى اصل 44 حرکت مى‌دهد و این از امتیازات و ویژگى‌هاى بودجه سال 88 است.

رئیس مجلس از برنامه اصلاح ساختار و به روز کردن روند نظارت در دیوان محاسبات حمایت کرد وگفت: با توجه به تلاش براى جلوگیرى از تخلف در دستگاه‌ها، ارزش دارد که حرکت جدید ساماندهى نظارت پیگیرى شود.

در این مراسم که به مناسبت جشن میلاد حضرت رسول گرامى اسلام (ص) وامام جعفر صادق (ع) در ساختمان مرکزى دیوان محاسبات برگزار شد رحمانى فضلى رئیس دیوان محاسبات گزارشى از فعالیت‌هاى این نهاد ارائه کرد و افزود: اصلاح ساختار حسابرسى عملکرد ونظارت برآن از اولویت‌هاى این نهاد است.

وى گفت: ارائه سیصد وپنجاه گزارش حسابرسى عملکرد در برنامه دیوان محاسبات قرار دارد و قرار است در طرح نظارتِ به روز، دو هزار نقطه از طریق سیستم فناورى اطلاعات به دیوان محاسبات متصل شوند و این نهاد بحث تمام رسی را دردست تدوین دارد. 

کد خبر 77223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز