مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بسیار با ارزش است که پس از انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی حضور زنان حالت تزئینی برای کشور ندارد

بلکه یک حضور با نشاط و همراه با یک جوهره انقلابی و مکتبی است.

به گزارش  واحد مرکزی خبر از تهران، به نقل از اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی در نخستین نشست هم اندیشی فراکسیون زنان با جمعی از زنان اصولگرا گفت: از اینکه با یک نشاط دور هم جمع می‌شوید و بحث‌های مهم کشور را پیگیری می کنید نشان دهنده بالندگی شماست که در فکر بانوان کشور که شما نمادهایی از آن هستید بوجود امده است.

وی افزود: آنچه که به نظر من خوب است در اینگونه نشست ها به آن توجه کنیم این است که در شرایط امروز در یک وضعیتی هستیم که داشتن یک تحلیل درست به ما نشان می دهد که در این حوزه چه مسیری را پیگیری کنیم ارجح است.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی در یک برآورد و ارزیابی خیلی کلان و اجمالی آن، پایه های یک فکر در کشور ما نهاده شد، گفت: امام بزرگوار این فکر را منتشر کرد که ما حضور فعال اجتماعی و سیاسی را در عرصه هایی با جوهره دینی می خواهیم تبیین کنیم و به همین دلیل از ابتدا یک جریانهایی در صحنه بین‌المللی مقابل آن ایستادگی می‌کردند و شاید در درون نیز همین وضع بود.

رئیس مجلس ادامه داد: با فراز و فرودها، گاهی افکاری که مخالف ورود فکر دینی در عرصه سیاست و اجتماع بود بروز و ظهور پیدا می کرد، اما شرایط امروز تغییر کرده است به نحوی که فکر دینی در عرصه سیاست و اجتماع و در دنیای امروز جای خود را پیدا کرد ما هم هزینه کمی برای این امر ندادیم برای اینکه نظام ما قوام یابد و نهادهای ما در جمهوری اسلامی شکل گیرد هزینه زیادی دادیم.

وی تصریح کرد: عده زیادی در داخل و خارج با این فکر مقابله کردند که کشور ما نهادسازی متناسب با فکر دینی در آن صورت نگیرد، گاه تمسخر می‌کردند و گاه مواجه های دیپلماتیک و سیاسی داشتند و در داخل بعضی از افکار نمی‌گذاشت نهادهای جمهوری اسلامی شکل گیرد اما بالندگی فکر اسلامی و حضور فعال رهبر معظم انقلاب ادامه دهنده راه امام (ره) بود و این نهادهای جمهوری اسلامی شکل گرفت.

لاریجانی افزود: از رهگذر این نهادسازی در جمهوری اسلامی فکر بیداری اسلامی در منطقه ما حضور جدی پیدا کرد و برخی از مسایل که در سالهای گذشته شاهد بودیم یک نوع عقب رفت را در حرکت فکر دینی دنبال می کردند این روند رنگ باخت و عملا توفندگی فکر دینی توانست راههایی را باز کند به طوری که جمهوری اسلامی ایران از نظر تاثیرگذاری در منطقه و از نظر انتشار عنصر الهام بخش در منطقه سطوح عالی پیدا کرده و ممکن است برخی کشورهای بزرگ در صحنه بین الملل نخواهند ان را ببینند و یا بعضی از کشورهای منطقه از جنس حسادت ها و بیماری های سیاسی نخواهند ان را تحمل کنند اما این جایگاه در یک نظام کاملا تعریف شده ای در عرصه سیاسی دنیا درخشندگی پیدا کرده است.

رئیس مجلس گفت: تاثیر گذاری جمهوری اسلامی در مسئله فلسطین، لبنان، عراق و افغانستان ان روحیه استغنایی که جمهوری اسلامی در مقابل امریکا از خود نشان داده است قدر و منزلت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه چگونه می شود این منزلت جمهوری اسلامی را حفظ و تثبیت کرد وحرکت بالنده اش را پیگیری کرد افزود: چند عنصر کلیدی در آن وجود دارد؛ عنصر نخست اینکه اگر به تاریخچه خود نگاهی داشته باشیم و یک کالبد شکافی از رفتار سیاسی و فرهنگی خود در سی سال گذشته داشته باشیم عنصر ترقی دهنده در این راه اتکای به مکتب بود یعنی هر جا که ما روی تفکر دینی خود و با اصالت پایداری کردیم حرکت ما پیش رونده بود.

وی تصریح کرد: من مخالف استفاده از تجربیات دنیا نیستم اما این را باید اگاهانه انجام داد چون نظام‌های دنیا یک مبانی متافیزیکی دارند.

لاریجانی گفت: مثلا شما در صحنه دنیا الگوی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و در سطح زنان ، جریان فمنیستی را دارید، همه اینها یک مبانی متافیزیکی دارد ما نباید این تجربیات را ندیده بگیریم اما با علم و اشنایی کامل ان را ببینیم و ابعادش را بیابیم.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: گرته برداری از مسائل مهم دنیا می‌تواند مشکلاتی را برای کشور بوجود اورد که نتوان ان حرکت بالنده را دنبال کرد.

وی درباره جریان فمنسیم گفت: جریان فمنسیم در دنیا فعال است و نمی‌شود گفت که جزء جنبش‌های مرده است زیرا جنبش فعالی است اما چرا این جریان‌ها و براساس چه مبانی فکری بوجود آمد؟ مبانی متافیزیک آن چیست ؟ اگر خوب ریشه یابی کنیم می بینیم که ریشه بسیاری از آن بر می‌گردد به جدایی که انسان‌ها در صحنه زندگی خود و ساحت دین بوجود اوردند.

لاریجانی سکولاریسم و عرفی نگری را مبنای مهم این قضیه دانست و گفت‌: عدم رجوع به سنت‌های دینی نیز مبنای دیگر این بحث است لذا آنها یک نوع آزادی را در این زمینه قائل هستند.

وی گفت: شاید یکی از خصوصیات اصولگرایی نیز همین باشد که با رجوع به مکتب پیگیر مسائل اصلی امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است این یک نکته مهم است که        می‌تواند این بالندگی را ادامه دهد.

رئیس مجلس گفت: نکته دوم که بر ان تاکید می‌کنم این است که اگر بخواهیم جایگاه ایران را به عنوان یک قدرت مهم و تاثیر گذار تثبیت کنیم، وضع اقتصادی کشور باید بتواند کاملا بالنده باشد ،‌ثبات داشته، پایدار باشد و نوعی توسعه پایدار را دنبال کند.

لاریجانی ادامه داد: تردید نکنید اگر جمهوری اسلامی در شرایط فعلی یک برنامه و یا یک نقشه راه مدونی را دنبال کند که به این بیانجامد که اقتصاد ایران از یک پایداری برخوردار باشد هیچ دشمن خارجی نمی تواند تهدیدی برای ایران محسوب شود.

وی گفت: اینکه مقام معظم رهبری دستور و تاکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی دارند به خاطر این است که این عاملی است که پایداری اقتصادی را در کشور بوجود می‌آورد و یا نام گذاری امسال به اصلاح الگوی مصرف یک امر فوق‌العاده پراهمیتی است شاید این موضوع برای یک سال نیست بلکه باید یک امر بلندمدت در کشور باشد و پیگیری شود که یک ساختار متینی و متناسب با فرهنگ کشور ما برای نگاهمان به مصرف بوجود‌اید.

لاریجانی افزود: همانطور که ایشان فرمودند اصلاح الگوی مصرف به معنای مصرف نکردن نیست بلکه به معنای درست مصرف کردن است.

لاریجانی به موضوع اب و مشکلات ان اشاره کرد وگفت : کشور ما کشور پرابی نیست اما سئوال این است که یا از اب درست مصرف می کنیم ؟ حتما اینطور نیست ، یعنی نحوه استفاده کشور چه در بخش کشاورزی و چه در بخش‌های دیگر و انتقال اب متناسب با وضع کم ابی کشور نیست.

وی گفت: من مخالف این نیستم که در بعضی از زمینه ها باید فردنگر هم باشیم و ان را از طریق رسانه ها به فرهنگ تبدیل کنیم اما مسئولیت اصلی ما این نیست بلکه باید مجاری که هزینه کشور را زیاد می‌کند ببندیم تا اصلاح دقیقی در این زمینه بوجود اید.

لاریجانی افزود: نگاه مقام معظم رهبری که چشم انداز را تعریف و سیاست های کلی را مدون کردند برای این بود که بقیه نهادها و قوای سه گانه کشور در این مسیر قدم بردارند که چگونه می‌شود ما به چشم انداز نزدیک شویم یعنی اقتصاد پویایی داشته باشیم و این امر تثبیت کننده جایگاه جمهوری اسلامی است و حرکت پیش رونده ایجاد می کند.

وی گفت: نکته دیگر اینکه اگر به تاریخ انقلاب نگاه کنیم می‌بینیم که ده سال امام بزرگوار تلاش کردند نهادهای جمهوری اسلامی را شکل دادند ، ساختار جمهوری اسلامی ،قوای مختلف و بخش های خارج از قوا هر کدام جایگاه خود را مطابق قانون اساسی پیدا کردند.
لاریجانی به سخنان امام راحل اشاره کرد و گفت: ایشان همیشه می فرمودند که از نظام جمهوری اسلامی یک کلمه نباید کم شود واین خود دلایلی داشت.

وی این موضوع را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب دانست و افزود: با تلاشهایی که صورت گرفت ساختار کشور و قوای مختلف از یک وضعیت تثبیت شده ای برخوردار شدند و مبنایش قانون اساسی است، خلل به این باعث می شود اشفتگی و تزلزل در کشور بوجود اید و اتفاقا ان نکته ای که می تواند پله پرش برای جمهوری اسلامی باشد این است که ما جایگاه تثبیت شده ای از نظر نهادها داشته باشیم و گام بعدی را برداریم اما اگر این پله زیر پا شل باشد نمی توانیم پرش کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: بنابراین همه باید تلاش کنند نهادهای کشور هرچه بیشتر تثبیت شوند ، قوانین در کشور ساری و جاری باشد ملاک ما در بهبود ساختار حکومت قانون گرایی است البته قانون گرایی بامشکلاتی همراه است، بی قانونی در کوتاه مدت راحت است، اما در دراز مدت لطمه بزرگی وارد می کند.

وی ادامه داد: قانونمندی یعنی اینکه انسان در چارچوب حرکت کند این فرزانگی است و برای زینت سیاسی و اجتماعی تکامل ایجاد می کند.

لاریجانی تصریح کرد: قیود ،‌گاهی تکامل بخش اند انجا که با فطرت انسان سازو کار داشته باشند اما بی قیدی عامل تکامل نیست. در ساحت سیاست و اجتماع نیز همینطور است هر چه ما در چارچوب،‌نظامات حرکت کنیم عامل ترقی و پیشرفت ما خواهد شد اما اگر به ان توجه نکنیم و یا از سر راحتی از ان عبور کنیم این می تواند به کشور لطمه وارد کند.

وی گفت: شاید یکی از کارهایی که باید در تعامل قوا همیشه تعریف شده دنبال شود این نکات مهم است البته در یک حکومت خوب همیشه قوا با هم همکاری و همراهی خواهند داشت اما این همراهی باید در چارچوب قوانین تعریف شود و حفظ ان بسیار مهم است.

رییس مجلس افزود: می دانم شما دوستان بر اساس یک نگاه دردمندانه و توجه کامل به مبانی مکتبی دور هم جمع شده اید، ممکن است سلایق متفاوت باشد و خیلی هم طبیعی است حتی ممکن است در جریانهای اصولگرایی هم تفاوت رای وجود داشته باشد اما یک اصول ثابتی برای انها هست و این اصول ثابت کمک می کند در درون مباحثات مختلف باعث ترقی و پیشرفت شود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سالگرد شهادت مطهری گفت: بین دو چیز باید تفاوت قائل شد یک امر مسائل تئوریک است و امر دیگر اینکه انعطاف‌های ما کجا معنا دارد.

وی افزود: در حوزه تئوری باید کاملا شفاف روی مبانی حرکت کنیم و تزلزل و تساهل در این امر می تواند شما را از بالندگی بیندازد ، اما در حوزه عمل باید خیلی انعطاف داشت و همیشه میان افراد مختلف در حوزه عمل می تواند اختلاف برداشت ،روش و تاکتیک وجود داشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: تعصب در این امر باعث انشقاقات بلاوجه می‌شود که اتفاقا بعد از انقلاب از این انشقاقات کم نداشتیم.

لاریجانی گفت‌: بسیاری از افرادی که مبانی تئوریک نسبتا نزدیک به هم داشتند سر سلایق درگیریهایی را داشتند که انها را از هم دور می کرد و نتیجه ان صدمه خوردن کشور بود.

وی گفت: سیره و فکر شهید مطهری این بود که روی مسائل تئوریک کاملا دقیق و نقاد بود و در این زمینه چیزی فروگذار نمی کردند.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: انچه در ایران اسلامی لازم است با تعمق کار شود توجه به این مسئله می باشد، جمهوری اسلامی یک دوران طولانی را طی و ظرفیت هایی ایجاد کرده است و با فراز و فرودهایی به تجربیاتی دست یافته است، این تجربیات قابلیت این را دارد که هر کدام در جایی بتواند خود را نشان دهد.

کد خبر 80037

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز