رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به منتقدان 2 طرح اصلی دولت نهم یعنی سهام عدالت و بنگاه‌های زودبازده پیوست

علی لاریجانی با اظهاراتی همچون «سهام عدالت، تعادل توزیع سهام را به هم ریخته است» و «باور موفقیت 95 درصدی بنگاه‌های زودبازده سخت است»، این دوطرح مهم دولت را به چالش کشاند.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در نشست مشترک اعضای کمیسیون اجتماعی و اتحادیه‌های تعاونی سراسر کشور که روز دوشنبه در محل کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، گفت: تعاونی‌ها همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است و ایشان به همه دولت‌ها درباره استفاده از ظرفیت کلان اقتصادی این بخش تاکید کرده‌اند.

وی افزود: برای اینکه ببینیم چرا تعاونی‌ها به سهم خود در اقتصاد کشور نرسیده‌اند باید ببینیم کجای کار نقصان دارد، بنابراین ضرورت داردکه قانون فعلی ما کالبدشکافی شود.

لاریجانی با بیان اینکه واگذاری سهام عدالت باید متناسب با واگذاری‌های دولتی به بخش‌های تعاونی و خصوصی باشد، خاطر نشان کرد: وقتی اصل44 موفق خواهد بود که بخش‌های تعاونی و خصوصی و سهام عدالت هر کدام در جای خود قرار بگیرند زیرا اگر بخش عمده واگذاری‌ها به سهام عدالت داده شود به بقیه بخش‌ها مجال کمتری داده خواهد شد.

وی عنوان کرد: در این سال‌ها توزیع سهام عدالت از وزن بیشتری برخوردار بوده و این موضوع تعادل در توزیع سهام را به هم ریخته است.

رئیس مجلس همچنین در نشست مشترک با معاونان برنامه‌ریزی استانداری‌ها و مدیران کل امور اجتماعی کشور که در کمیسیون تلفیق برگزار شده بود، با بیان اینکه تجربیات مختلفی در دوره‌های قبلی دولت نیز درخصوص اشتغال و بنگاه‌های زودبازده وجود داشته است، گفت: کارهای فوری و فوتی صورت گرفته اما نتیجه درخشنده و مناسبی نداشت. وی توضیح داد: در دولت فعلی نیز بخش بنگاه‌های زودبازده با مکانیسم دیگری پیگیری شد.

لاریجانی با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر موفق بودن 95‌درصدی بنگاه‌های زودبازده افزود: باور چنین آماری سخت است. رئیس قوه مقننه درخصوص بنگاه‌های زودبازده گفت: قرائت‌های مختلفی از این کار ارائه شده است و تفاوت‌های زیادی در آن وجود دارد.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی برخی شهرستان‌ها بیان داشت: یکی از مشکلات این است که بعضی از پول‌هایی که برای بنگاه‌های زودبازده گرفته شده در جای خود مصرف نشده و به مسیر دیگری رفته است و بعضی از کارها نیز نیمه کاره مانده است.

لاریجانی افزود: کارهای نیمه کاره باعث فشار تورم در کشور می‌شود. وی خاطرنشان کرد: فرصت خوبی است تا واقع‌بینانه این طرح را بررسی نماییم تا در مرحله بعد موفق‌تر باشد.

رئیس مجلس در ادامه یادآور شد:  دوستان وزارت کار هم باید مدافع این موضوع باشند؛ چون ما قصد مچ‌گیری نداریم و باید مشخص شود که مشکل کار کجاست و سیستم بانک تا چه میزان باید کمک کند و چه نتایجی تاکنون حاصل شده است

کد خبر 81150

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز