همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی پس از ورود به الجزایر در گفتگو با خبرنگاران به جایگاه و نقش مهم ایران و الجزایر در جهان اسلام اشاره کرد و گفت:‌

 اهتمام دو کشور برای گسترش روابط دو جانبه و کمک به حل و فصل مشکلات جهان اسلام ضروری است.

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی دیدگاه های تهران و الجزیره را در مورد مسائل سیاسی و منطقه ای بسیار نزدیک دانست و گفت:‌ در این سفر فرصت خوبی برای تبادل نظر در زمینه های گوناگون وجود دارد.

وی گفت: امروز شاهد نوعی بیداری در جهان اسلام هستیم و مبارزاتی که مردم الجزایر برای استقلال و مردم ایران برای انقلاب اسلامی داشته اند مسیر واحدی بوده است.

رئیس مجلس شورای افزود: امروز ظرفیت های بزرگی برای ملل اسلامی از جمله در زمینه‌های فناوری‌های پیشرفته مانند هسته‌ای، بایو و نانو تکنولوژی به وجود آمده است.

وی گفت: مدل سیاسی و دمکراتیک به وجود آمده در ایران و الجزایر که با فرهنگ اسلامی آمیخته، مسیر ارزشمندی است و باید غربی ها به این اندیشه احترام بگذارند چرا که این حرکت جمعی است و برای بشریت اثار مثبتی داشته است.

لاریجانی در پاسخ به سوالی در زمینه دعوت گروه هشت از ایران برای مسئله افغانستان گفت:‌ نگاه جمهوری اسلامی ایران به مسائل منطقه با غربی ها متفاوت است چرا که آنان به افغانستان به عنوان لقمه چربی نگاه می کنند اما ما چنین نگاهی نداریم و معتقدیم که سرنوشت مردم عراق و افغانستان باید به دست خودشان تعیین شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی روابط ایران و الجزایر را خوب و رو به گسترش خواند و گفت: ‌در این سفر برای گسترش هر چه بیشتر روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی تبادل نظر می‌کنیم.

همچنین عبدالعزیر زیاری رئیس مجلس مردمی الجزایر هم با ابراز خرسندی از سفر رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان ابراز امیدواری کرد سفر لاریجانی به الجزایر به گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور کمک کند. 

کد خبر 84389

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز