همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی که در صدر هیاتی پارلمانی به الجزایر سفر کرده بود در فرودگاه مهرآباد نتایج سفر خود را تشریح کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی با اشاره به ریاست ایران بر کنفرانس بین المجالس اسلامی و کمیته اجرایی آن گفت: در نشست دو روزه کمیته اجرایی، دستور کار شورای اصلی بین المجالس که بهمن امسال در کشور اوگاندا برگزار می‌شود بررسی و برنامه آن تدوین شد.

وی اضافه کرد: در حاشیه نشست این کمیته همچنین بحث اصلاح اساسنامه که از مدتی قبل مطرح بود بررسی و قرار شد در اجلاس بعدی بررسی نهایی شود.

لاریجانی افزود: در این کمیته بیانیه‌ای نیز به تصویب رسید و شرایط کنونی جهان اسلام از جمله اقدام رژیم صهیونیستی در ساخت شهرک‌های یهودی نشین و تخریب اطراف مسجد الاقصی مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در نامه‌های قبلی به روسای مجالس اسلامی این مسائل مطرح شده بود گفت: در این بیانیه مقرر شد که این اقدامات به یونسکو منعکس شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی از دیگر مفاد این بیانیه را مسائل کنونی عراق بیان کرد و افزود: در این بیانیه آمده است که نیروهای آمریکایی هر چه زودتر اداره عراق را به دولت این کشور واگذار کنند و در پی آن نباشند که تسلط خود را از حالت نظامی به سنخ دیگری تبدیل کنند.

وی گفت: در زمینه مسائل لبنان نیز با نگاه مثبت به همگرایی گروههای مختلف لبنانی توجه شد.

لاریجانی گفت: امضاء کنندگان این بیانیه همچنین نتیجه انتخابات ایران را تبریک گفتند و دخالت دیگر کشورها را در این امر محکوم کردند که این نشانه اهمیتی است که کشورهای اسلامی برای انتخابات ایران قائلند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت کشور الجزایر از نظر تاثیرگذاری در جهان اسلام و نوع تعاملات فرهنگی و سیاسی این کشور با ملت و دولت ایران گفت: همگرایی ما در مسائل سیاسی و بین‌المللی از جمله مسئله هسته‌ای و مسائل حقوق بشر و نظیر آن خوب و به هم نزدیک است.

لاریجانی افزود: در این سفر رایزنی‌های خوبی درباره مسائل مهم جهان اسلام از جمله فلسطین، افغانستان، عراق و لبنان صورت گرفت و رئیس جمهور این کشور وقت کافی برای این رایزنی‌ها اختصاص داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور گفت: این روابط همپای همکاری‌های سیاسی رشد نکرده است و اشکالاتی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود.

وی گفت: در این زمینه بحث‌های مبسوطی با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس الجزایر انجام و قرار شد کمیته مشترک اقتصادی دو کشور هر چه زودتر تشکیل شود.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد با بحث‌های صورت گرفته بخش خصوصی ایران بتواند میدان فعالیت گسترده‌ای در الجزایر پیدا کند.

وی با اشاره به طرح های ساخت مسکن و راه در الجزایر از جمله طرح ساخت یک میلیون مسکن گفت: پیمانکاران ایرانی می توانند در این طرح‌ها مشارکت کنند.

لاریجانی گفت: شبکه بانکی دو کشور نیز برای تسهیل در همکاری‌های خدمات مهندسی اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه درباره روابط تجاری میان دو کشور بحث‌هایی با مقامات ارشد الجزایر صورت گرفت، ابراز امیدواری کرد: بنیه اقتصادی دو کشور تقویت شود.

کد خبر 84717

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز