پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

دوچرخه: اینجا به رخدادها و ماجراهایی می‌پردازیم که در سال 88 پیش‌رو داریم؛ خبرها و اتفاق‌هایی که در حوزه جهان، فناوری اطلاعات و محیط‌زیست پیش‌رو خواهیم داشت. با هم سرک می‌کشیم به خبر بعد از این...

بهار و انتخابات دهم

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، خرداد ماه 88 برگزار می شود. اما پیش از انقلاب ماجرا شکل دیگری داشت . ما بعد از انقلاب تا به حال ، شش رئیس جمهوری داشته ایم .قبل از انقلاب اسلامی، ایران رئیس‌جمهوری نداشت. نخست‌وزیر بدون انتخابات و توسط شاه به مجلس شورای ملی معرفی می‌شد و مجلس هم او را تایید می‌کرد. این نخست وزیر، هیأت وزیران را تشکیل می‌داد و امور کشور را اداره می‌کرد. بعد از انقلاب این شیوه عوض شد و ساختار دولت به این شکل تعیین شد که رئیس‌جمهوری با رأی مردم انتخاب شود و مسئول دولت باشد. حکم رئیس‌جمهوری باید توسط مقام رهبری، تنفیذ (تایید) شود. تا قبل از سال 86 ، رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر را تعیین می‌کرد تا هیأت وزیران را اداره کند.
 برای اولین بار انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 85 برگزار شد. در این انتخابات بنی صدر به ریاست جمهوری رسید که پس از یک سال از مجلس رأی عدم کفایت گرفت.

امام خمینی ره هم در تیر ماه 60 او را عزل کردند.

دومین رئیس‌جمهوری ایران، شهید «محمد علی رجایی» بود. او در مرداد سال 60 ، در انتخابات به ریاست جمهوری رسید، اما یک ماه بعد در انفجار دفتر ریاست جمهوری، او و شهید باهنر، نخست وزیر وقت، به همراه گروهی دیگر از اعضای دولت به شهادت رسیدند. سالگرد شهادت آنها اکنون به نام هفته دولت نامیده می‌شود.

مهرماه همان سال، انتخابات مجدد برگزار شد و آیت الله خامنه‌ای، رئیس جمهوری ایران شدند. چهار سال بعد آیت‌الله خامنه ای در دور دوم انتخاب شدند. نخست وزیر ایشان در هر دو دوره «میر حسین موسوی» بود. در خرداد سال 68 ، امام خمینی ره ، بنیانگذار جمهوری اسلامی درگذشتند و مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای را به رهبری منصوب کرد.
در پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مرداد 68 ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. از این دوره به بعد، با اصلاح قانون اساسی، سمت نخست‌وزیری حذف شد و رئیس جمهوری، خودش هیأت وزیران را اداره می‌کند. در خرداد سال 72 آیت الله هاشمی رفسنجانی برای دور دوم به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد.

انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در خرداد 76 برگزار شد و حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی  به ریاست‌جمهوری رسید. او در سال80 باز هم به ریاست جمهوری انتخاب شد.
در انتخابات سال 84 ، دکتر محمود احمدی نژاد به ریاست‌جمهوری رسید. او ششمین رئیس‌جمهوری ایران است. 

خرداد ماه سال آینده ،انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری برگزار می‌شود. مدتی قبل از انتخابات، احزاب و گروه‌های سیاسی فعالیت خود را بیشتر می‌کنند.  پس از ثبت نام داوطلبان، شورای نگهبان صلاحیت آنها را بررسی می‌کند و فهرست نهایی توسط وزارت کشور اعلام می‌شود. هیچ کس نمی‌تواند برای بیشتر از دو دوره ، پشت سر هم رئیس‌جمهوری شود.

در تمام کشور‌هایی که نظام جمهوری دارند، سمت ریاست جمهوری وجود دارد، ولی در برخی از آنها مسئولیت اصلی در دست نخست‌وزیر است.در بعضی از کشورها هم رئیس‌جمهوری توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شود و انتخابات جداگانه‌ای ندارد. برگزاری انتخابات بدون درگیری و با شرکت زیاد مردم ، نشانه قدرت حکومت و اعتبار آن است. به همین دلیل انتخابات‌ ریاست جمهوری در ایران همیشه در جهان بازتاب زیادی دارد.

محمد سرابی

دومین رئیس‌جمهوری افغانستان

سال آینده، دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری و مجلس افغانستان  برگزار می‌شود.

افغانستان در گذشته، دارای حکومت پادشاهی بود. بعد از سقوط آخرین پادشاه در سال1973، افراد مختلفی قدرت را به دست گرفتند. با حمله ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق و اشغال این کشور، دولت وابسته به شوروی تشکیل شد، ولی گروه‌های مسلح با ارتش شوروی مبارزه می‌کردند. وقتی شوروی سابق  افغانستان را در سال1986 ترک کرد، درگیری بین این گروه‌ها ادامه پیدا کرد و بعد از مدتی تبدیل به جنگ داخلی  طولانی شد. در این مدت، افغانستان دارای دولت مرکزی بود، ولی این دولت قدرت چندانی نداشت.

حامد کرزی ،رئیس جمهور افعانستان

زنده یاد احمد شاه مسعود،معروف به شیردره پنجشیر

بعد از مدتی ،گروه طالبان در افغانستان شروع به جنگیدن کردند و کم‌کم بیشتر قسمت‌های کشور را به تصرف در آوردند. تنها در قسمت کوچکی در شمال افغانستان «احمد شاه مسعود»* مقاومت می‌کرد. طالبان به روش قبیله‌ای حکومت را اداره می‌کردند. یعنی یک فرمانده ارشد به نام «ملا محمد عمر» داشتند که همه باید از دستورهای او اطاعت می‌کردند. قوانین سخت و خشک در دوران طالبان با شدت اجرا می‌شد که باعث نارضایتی مردم افغانستان  شده بود.

در سال 2831(1002) حادثه یازده سپتامبر اتفاق افتاد.  دولت آمریکا اعلام کرد که این حمله‌ها به دست نیروهای «القاعده» صورت گرفته است. گروه تروریستی القاعده روابط بسیار نزدیکی با طالبان داشت و افغانستان مرکز اصلی آنها بود، بنا براین آمریکا فوراً به افغانستان حمله کرد و حکومت طالبان را شکست داد. البته نه ملا عمر ونه «بن لادن»، فرمانده القاعده، دستگیر نشدند. بعد از تصرف افغانستان،آمریکایی‌ها «حامد کرزی» را به حکومت موقت افغانستان منصوب کردند. دولت کرزی «لویه جرگه» را تشکیل داد،  یعنی مجلسی که تمام رؤسای قبایل و فرماندهان گروه های نظامی در آن شرکت داشتند. بعد از مدتی هم انتخابات ریاست جمهوری در سال 5002 برگزار شد. در این انتخابات، حامد کرزی برنده شد. ولی بعضی از دیگر نامزد‌ها به شیوه برگزاری انتخابات انتقاد داشتند. در سال آینده دومین دوره انتخابات مجلس ملی افغانستان و دومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود . انتخابات معدودی تا به حال در کشور افغانستان برگزار شده است و مردم و سیاستمداران، تجربه زیادی از  انتخابات ندارند.

----------------

* احمد شاه مسعود چند روز قبل از حملات یازده سپتامبر ترور شد. مردم افغانستان او را یکی از لایق‌ترین فرماندهان می‌دانستند  و خیلی از آنها عقیده دارند که اگر مسعود الان زنده بود مسلماً رییس جمهور افغانستان می شد.

محمد سرابی

محاکمه یک جنایتکار جنگی

در سال 88 «راداوان کارادزیج»‌محاکمه می شود.  سال ها قبل، او که یک جنایتکار جنگی شکست خورده بود، به دنبال جایی برای پنهان شدن می‌گشت. اگر او را پیدا می‌کردند، به جرم قتل عام مردم غیر نظامی محاکمه می‌شد. او اسمش را عوض کرد. تغییر قیافه داد و در درمانگاهی مشغول به کار شد. سال‌ها گذشت و مردم او را با قیافه و اسم جدید می‌شناختند، ولی درست زمانی که فکر می‌کرد دیگر کسی به دنبال او نیست، دستگیر شد.

کارادزیج(سمت راست ) و راتکو (سمت چپ)

حدود 15 سال قبل، کشور «یوگسلاوی» در منطقه «بالکان»به کشور‌های کوچک تر و مناطقی که مدعی استقلال بودند، تجزیه شد و در نتیجه کشور‌های کوچک زیادی در کنار باقیمانده یوگسلاوی به وجود آمدند. همان موقع جنگ داخلی هم آغاز شد. ساکنان این کشورها دین و قومیت‌های متفاوتی دارند و  اختلاف ها درگیری‌ها را بیشتر می‌کرد. بوسنیایی‌ها و آلبانی‌‌تبارها مسلمان و صرب ها و کروات‌ها مسیحی هستند.  در منطقه «بوسنی وهرزگوین» بیشترین جنگ بین صرب ها و بوسنیایی‌ها بود. بوسنیایی‌ها پشتیبانی نداشتند، ولی صرب ها از طرف «میلوسوویچ»، رئیس جمهور یوگسلاوی حمایت می‌شدند. دولت آن زمان یوگسلاوی اسلحه صرب ها را تامین می‌کرد. صرب ها که به دنبال ساختن کشور بزرگی برای خودشان بودند، شروع به کشتن بوسنیایی‌ها کردند. در این قتل‌عام که سال ها طول کشید، شبه نظامیان صرب به خانه‌های بوسنیایی‌ها در شهرها و روستاها حمله می‌کردند. بعد از چند سال و با دخالت دیگر کشور‌ها، قرار داد صلح «دیتون» در سال 1996بسته وجنگ داخلی تمام شد. کارادزیج یکی از فرمانده‌های ارشد صرب ها بود. افرادش به دستور او غیرنظامیان زیادی را به قتل رسانده بودند و کارادزیج به عنوان «جنایتکار جنگی» تحت تعقیب بود.

در هر عملیات جنگ، افراد زیادی از نظامیان دو طرف کشته می‌شوند، ولی اگر کسی در کشتن غیرنظامیان یا شکنجه و اعدام اسیران نقش داشته باشد، جنایتکار جنگی محسوب می‌شود. کارادزیج که درس پزشکی خوانده بود، 13 سال با نام دکتر «دراگان دابیج» در درمانگاه خصوصی ای در بلگراد کار می‌کرد تا زمانی که دستگیر شد. یک جنایتکار جنگی دیگر به نام «راتکو ملادیج» هنوز فراری است. در زمان جنگ بوسنی، کارادزیج لقب «قصاب بالکان» را گرفته بود. میلوسویچ که از این قتل عام ها حمایت کرده بود، هم به عنوان جنایتکار جنگی زندانی شده و قرار بود محاکمه شود ولی قبل از پایان محاکمه در زندان مرد. حالا همه منتظر هستند تا نتیجه محاکمه کارادزیج را ببینند. 

محمد سرابی

دنیای سبز نسل سبز

در میان رویدادهای محیط‌زیستی، «روز زمین» به‌طور حتم یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها و مناسبت‌‌هاست.  4 اردیبهشت 88 (22 آوریل 2009)، روز زمین و آغاز برنامه «نسل سبز» هم هست. نسل سبز، برنامه‌ای دوساله است که تا چهلمین سالگرد روز زمین در سال 2010 یعنی بهار 89 خودمان ادامه دارد.

دوستداران محیط‌زیست به این مناسبت هر سال در سراسر دنیا  برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند.

نسل سبز هم برنامه‌ای است که طرفداران زمین  سبز  می‌توانند در هر گوشه کره خاکی که هستند، به آن بپیوندند و تا سال آینده در این فعالیت جهانی حضوری پربار داشته باشند.
این برنامه مخصوص همه کسانی است که  تلاش می‌کنند تا سلامت و بهداشت خودشان، وضعیت مدرسه‌ها و همه جنبه‌های زندگی را بهبود بخشند و پیدا کردن راه‌حلی برای مشکلات و مسائل ملی و بین‌المللی مثل وضعیت تغییر دمای هوا یا بحران آب در دنیا مشارکت داشته باشند؛ هر کسی از هر جایی و با هر سنی.

برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، انجام دادن حتی کمترین و کوچک‌ترین کارها به نفع محیط‌زیست، از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌هایی است که، اگر چه باید همیشگی باشد، ولی دست‌کم، می‌شود به مناسبت روز زمین اجرا کرد.

فناوری زباله

این یکی نمایشگاهی است که اوایل خرداد، در مرکز نمایشگاه بین‌المللی مسکو برگزار می‌شود.

موضوع‌های اصلی ششمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری زباله، عبارت است از مدیریت زباله و بازیافت، کنترل آلودگی هوا، بازرسی و ارزیابی، کنترل و تحلیل، پاکسازی صنعتی، توالت‌های عمومی و...

نمایشگاه قبلی دو سال پیش برگزار شد و در آن 143 نفر از 24 کشور حضور داشتند. 402 نفر هم از آن بازدید کردند.این نمایشگاه بخش زیادی‌ از فناوری‌، دستگاه و تجهیزات محیط‌زیستی را پوشش می‌دهد. یکی از برنامه‌های اصلی نمایشگاه در سال جدید انرژی قابل تجدید و راه‌حل برای مقاومت در برابر تغییر آب و هوا خواهد بود.

فرانک عطیف

روبوکاپ می‌آید

تابستان سال  88 ، از 8 تا 14 تیر، بهترین تیم‌های ربات از سراسر دنیا در «گِراز» اتریش دور هم جمع می‌شوند.

قرار است در رقابت‌های قهرمانی ربات‌های هوشمند ،3000 شرکت کننده از حدود 40 کشور جهان در فوتبال ربات‌ها، امداد، ربات خدمات‌رسان و لیگ نوجوانان با هم مسابقه بدهند.
ربوکاپ، یک ابتکار آموزشی و پژوهشی در سطح بین‌المللی است. دست‌اندرکاران ربوکاپ می‌خواهند «تا سال 2050، تیمی از ربات‌هایی در قد و اندازه انسان و کاملاً ماشینی و خودکار تولید کنند که بتوانند با یک تیم از قهرمانان فوتبال دنیا، از نوع انسان مسابقه بدهند».

انتخاب فوتبال به عنوان آزمایشگاه نخست برای پژوهش رباتیک، به دو دلیل ایده درخشانی بوده است؛ یک، فوتبال زمینه‌ای ایده‌آل برای ارائه حد و اندازه‌های فناوری به گروه زیادی از مخاطبان عمومی است؛ دوم، این بازی خودش پیچیده و پرتحرک است و ارتباط چندسویه (تعامل) بین دستگاه (ربات‌ها) و محیط دوروبرشان را می‌طلبد.

فعالان حوزه ربوکاپ هر سال حدود یک هفته رقابت‌های بین‌المللی را در لیگ‌ها و رشته‌های مختلف به همراه کنفرانسی جهانی برگزار می‌کنند. البته سالانه در کشورهای مختلف هم مسابقه‌های ملی و بین‌المللی مختلفی برگزار می‌شود، اما این یکی بزرگ‌ترین رویداد پژوهشی رباتیک در دنیاست.ربوکاپ یک جورهایی از سال 95 شروع شده و شکل جدی‌ترش سال 97 در« ناگویا»ی ژاپن با 38 تیم از 11 کشور و منطقه برگزار شد.تعداد این تیم‌ها در ربوکاپ 2008 به عدد 373 از 35 کشور رسید.ربوکاپ‌های دو سال بعد یعنی 2010 و 2011 به ترتیب در سنگاپور و استانبول ترکیه برگزار می شوند و برای 2012 ،کشورها هنوز می‌توانند تقاضای انجام رقابت‌ها را بدهند.

فرانک عطیف

کد خبر 76886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز