چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

محمد سرابی: حادثه شهر« بینگهامپتون» آمریکا هنوز از حافظه‌ها پاک نشده و تروریستی یا غیر تروریستی بودنش هم صد در صد قطعی نیست، اگر چه روی غیر تروریستی بودنش مانور بیشتر داده می‌شود.

 در این حادثه که نیمه فروردین رخ داد، مردی مسلح وارد مرکز مهاجرت شد. او 13 نفر را کشت، حدود 40 نفر را گرو گان گرفت و در آخر هم خودکشی کرد.

بعد از هر حادثه تروریستی بزرگ اغلب می‌گویند که چه گروهی مسئولیت آن را برعهده گرفته است.بعد از پایان ماجرا، «بیت ا... محسود»، فرمانده طالبان پاکستان، مسئولیت آن را به عهده گرفت و گفت که افرادش در واکنش به حمله های اخیر آمریکا در این کشور، با دستور او دست به این حمله زده‌اند. 

تیر اندازی شهر بینگهامپتون تا حدی با حمله‌های تروریستی دیگر تفاوت داشت. حمله تروریستی یعنی اقدام خشونت‌آمیز عمدی در خارج از منطقه جنگی  با هدف سیاسی که باعث ایجاد ترس و وحشت شود. این حمله‌ها می‌تواند از طرف یک گروه انجام شود،  مثل حمله یازده سپتامبر 2001 که از طرف القاعده انجام شده؛ یا از طرف یک دولت؛ مثلا عوامل دولت اسرائیل که خودروی« عماد مغنیه»(از بنیان گذاران حزب الله لبنان) را در کشور سوریه بمب گذاری کردند. تصادف های بزرگ رانندگی، آتش سوزی، غرق شدن کشتی یا سقوط هواپیما تا وقتی که با هدف مشخص سیاسی نباشند، حمله تروریستی محسوب نمی‌شوند.

بعد از حادثه یازده سپتامبر، تعداد حمله‌های تروریستی در کشور‌های غربی زیاد شده است. مثلاً بمب گذاری‌های شهر مادرید اسپانیا در سال 2004 یا انفجارهای متروی لندن در سال 2005. این حادثه ها باعث شد تا دولت‌های غربی سخت‌گیری‌های بیشتری بر روی زندگی مهاجران و حتی شهروندان خودشان بکنند.

حادثه یازده سپتامبر آن‌طوری که دولت آمریکا ادعا می‌کند، توسط افرادی که اهل خاور‌میانه بودند، ایجاد شده بود. بعد از آن رفت و آمد افرادی که هویت خاور میانه‌ای داشته باشند به آمریکا، بیشتر کنترل می‌شود و دولت آمریکا اختیاراتی به دست آورده است تا مکالمه‌های تلفنی یا نامه های الکترونیکی را بررسی کند.

تیراندازی بینگهامپتون شباهت چندانی به  حمله های تروریستی نداشت و ادعای طالبان پاکستان هم پذیرفته نشده است. این حادثه در اداره مربوط به امور مهاجران در شهری کوچک اتفاق افتاد. مرد مسلح که 45 سال داشت، خودش هم مهاجری اهل ویتنام بود.

کد خبر 78814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز