سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۳:۵۹
۰ نفر

محمد سرابی: بعد از چند هفته مذاکره، اتحادیه اروپا و روسیه برای تعیین قیمت جدید گاز به توافق رسیدند.

تعدادی از کشورهای مرکز و غرب اروپا، به گاز روسیه نیازمندند که از طریق خط لوله، با گذشتن از خاک اوکراین به اروپا می‌رسد.

چند سال پیش هم این اتفاق تکرار شد. درست در فصل سرما با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات تعیین قیمت، روسیه شیرهای گاز را بست. ولی این بار اتحادیه اروپا توانست روسیه را قانع کند که هم شیرهای گاز را نبندد و هم قیمت گاز را افزایش ندهد.

در فاصله بین پایان جنگ جهانی دوم (5491) و فروپاشی شوروی (2991) کشورهای اروپایی به دو منطقه تحت تسلط شوروی و زیر نفوذ آمریکا تقسیم شدند که اتحاد نظامی کشورهای شرق اروپا «پیمان ورشو» و اتحاد نظامی غربی‌ها «پیمان ناتو» نام داشت. دوران رقابت بین دو ابرقدرت به نام جنگ سرد معروف است. بعد از فروپاشی شوروی، مرزبندی بین شرق و غرب قاره اروپا از بین رفت و اروپایی‌ها برای این‌که به قدرت مستقلی تبدیل شوند، اتحادیه اروپا را بنیان‌گذاری کردند.

سال 3991 در شهر «ماستریخت» هلند، قرارداد ایجاد اتحادیه اروپا به تصویب نمایندگان کشورهای این قاره رسید. مهم‌ترین قسمت قرارداد، برنامه‌ریزی برای استفاده از یک واحد پولی مشترک و حذف گمرک و روادید در مرزهای داخلی بود. این در حالی بود که اقتصاد کشورها با هم تفاوت داشت. از سال 9991 پول واحد اروپایی با نام «یورو» در تعدادی از کشورها به جریان افتاد و دو سال بعد، بیشتر کشورها آن را قبول کردند. به تدریج روادید و گمرک هم از مرز میان کشورهای اروپایی برداشته شد.

برای اصلاح و یکپارچه کردن اقتصاد، کشورهای عضو به اتحادیه حق عضویت پرداخت می‌کنند و بودجه سالانه‌ای از آن می‌گیرند. این حق عضویت و بودجه طوری تنظیم شده است که به اقتصاد کشور‌های ضعیف کمک شود.

اتحادیه اروپا با 005 میلیون نفر جمعیت، یک‌سوم تولید ناخالص جهان را در اختیار دارد. این اتحادیه عضو سازمان تجارت جهانی است و به جز شش کشور، بقیه عضو قرارداد نظامی ناتو با حضور آمریکا هستند. مرکز اتحادیه الان شهر «بروکسل»  بلژیک است و هر شش ماه، ریاست دوره‌ای به یکی از کشورها منتقل می‌شود.

 حدود یک سال قبل، قانون اساسی جدید اتحادیه در شهر «لیسبون» پرتغال، تصویب شد.
[آشنایی با پیمان لیسبون] قانون اتحادیه اروپا بسیار انعطاف‌پذیر است و به کشورهای عضو این اختیار را می‌دهد که آنها را اجرا نکنند یا دیرتر به اجرا درآورند. مثلاً سوئیس عضو اتحادیه نیست، ولی معمولاً نماینده آن در نشست‌ها شرکت می‌کند، یا انگلیس عضو اتحادیه است، ولی از واحد پولی خود «پوند»، استفاده می‌کند و اروپایی ها باید برای رفتن به آنجا  ویزا بگیرند.

کشورهای اتریش، اسپانیا، استونی، اسلواکی، اسلوونی، ایتالیا، ایرلند، آلمان، انگلیس، بلژیک، بلغارستان، پرتغال، دانمارک، رومانی، چک، سوئد، فرانسه، فنلاند، قبرس، لتونی، لوکزامبورگ، لهستان، لیتوانی، مالت، مجارستان، هلند و یونان اعضای این اتحادیه هستند و سه کشور مقدونیه، کرواسی و ترکیه هم می‌خواهند عضو آن شوند. در ماجرای قرارداد روسیه و اوکراین، حضور اتحادیه و فشارهایش کار را به سرانجام رساند. لوله‌های گاز روسیه تا آلمان و ایتالیا پیش می‌رود و قسمت بزرگی از شرق و مرکز قاره اروپا از این گاز استفاده می‌کنند.

کد خبر 74345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز