تصاویر عجیب و غریبی ثبت شده که احتمالا اختاپوس را در حال بیدار شدن از یک کابوس نشان می‌دهد.

کابوس اختاپوس

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، دانشمندان رفتار غیرعادی را در یک اختاپوس مشاهده کردند که به گفته آنها شبیه به آن است که از یک کابوس بیدار می‌شود.

از این سفالوپود که کاستلو نام دارد، در یک آزمایشگاه در دانشگاه راکفلر در نیویورک به صورت ۲۴ ساعته در طول یک ماه فیلمبرداری شد. محققان در مقاله‌ای که هفته گذشته در وب‌سایت «bioRxiv» منتشر شد، گفته‌اند که در چهار مورد، این حیوان قبل از انجام «رفتارهای ضد شکارچی و شکارچی»، تغییر رنگ و تکان دادن دست‌هایش به‌طور نامنظم، به‌طور ناگهانی از خواب بیدار شد.

در دو مورد از موارد، اختاپوس جوهر سیاه را با وجود نبودن هیچ شکارچی در محیط، به داخل آب پرتاب کرد (تاکتیک رایجی که برای فرار از دست شکارچیان استفاده می‌شود.) این رفتار حاکی از آن بود که این موجود پریشانی موقتی را تجربه کرده که به اعتقاد دانشمندان، احتمالا پاسخی به یک رویای بد بوده است. 

اریک آنجل راموس، یکی از محققان گفت: «واقعا عجیب بود، زیرا به نظر می‌رسید که او درد می‌کشد. به نظر می‌رسید که ممکن است برای لحظه‌ای واقعا رنج برده باشد. بعد مثل اینکه هیچ اتفاقی نیفتاده از جایش بلند شد و روزش را به روال عادی از سر گرفت.»

زمانی که کاستلو از طبیعت به آزمایشگاه آمد، به نظر می‌رسید که صدمات شدیدی دیده و به اعتقاد محققان حمله قلبی را هم تجربه کرده بود. 

محققان به مطالعه‌ای اشاره کرده‌اند که نشان می‌دهد چنین مواردی در حیوانات می‌تواند منجر به حساسیت رفتاری و عصبی طولانی مدت شود، که یعنی کاستلو ممکن است به خاطرات حمله‌ها، پاسخ داده باشد.

این مطالعه هنوز توسط دیگر محققان مورد بررسی قرار نگرفته و تنها یک اختاپوس را مشاهده کرده است، اما یافته‌ها سوالاتی را در مورد تجربیات احتمالی رویامانند این موجودات هوشمند به وجود آورده است. 

یکی از نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کرد که مطالعه فعالیت مغز اختاپوس و تعیین اینکه آیا آنها واقعا خواب می‌بینند یا خیر، دشوار است.

دانشمندان در سال ۲۰۲۱ مطالعه ای در مورد خواب اختاپوس‌ها منتشر کردند و شواهدی از چرخه خواب انسان‌مانند پیدا کردند. محققان دریافتند که رنگ پوست حیوانات به روشی مشابه فاز حرکت سریع چشم (REM) در خواب در انسان  (که زمان رویا دیدن اتفاق می‌افتد) در نوسان است.

رابین کروک، دانشیار زیست شناسی در دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو، که در این تیم تحقیقاتی حضور نداشت، معتقد است که رفتار اختاپوس می‌تواند به دلیل پیری باشد، یعنی زمانی که بدن اختاپوس قبل از مرگ شروع به تجزیه شدن می‌کند.

ظاهرا کاستلو مدت کوتاهی پس از ضبط این ویدئوها درگذشت. کروک گفت که به نظر می‌رسد حرکات کاستلو در این ویدئو به دلیل عدم کنترل حرکتی باشد که احتمالا به پیری اشاره دارد.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که نتایج تا زمانی که تکرار نشوند، قطعی نخواهند بود. از آنجایی که اپیزودهای مورد بحث زودگذر بودند، دانشمندان توصیه کردند که محققان آینده، همچنین اختاپوس‌ها را به صورت ۲۴ ساعته رصد کنند.

کد خبر 763812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha