مطالعات نشان می‌دهد که گیاهان می‌توانند ظرف چند ساعت مواد شیمیایی سمی را از هوا پاک کنند.

گیاهان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آوردن باغ به داخل خانه و پرورش گیاهان مناسب روی دیوار دفتر کار (همراه با برخی فناوری‌های پیشرفته) می‌تواند چندین آلاینده سمی را از هوا پاک کند. 

این یافته‌ها از سوی دانشمندان دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) در استرالیا به دست آمده که بررسی کردند که آیا یک سیستم دیوار عمودی مجهز به گیاهان داخلی می‌تواند ترکیبات مضر موجود در بخارات بنزین را از بین ببرد.در نهایت، در طول یک روز کاری معمولی، گیاهان سطح برخی از ترکیبات سرطان‌زای بدنام را به زیر ۲۰ درصد از غلظت‌های اولیه کاهش دادند.

این تحقیق توسط شرکت حفاظت از گیاهان آمبیوس، که از تیم  دانشگاه فناوری سیدنی کمک گرفته بود، تامین مالی شد. مجموعه‌ای از گیاهان فضای سرپوشیده، چیزی مثل یک سیستم دیواره گیاه  کوچک، برای آزمایش‌ در محفظه‌های مهر و موم شده قرار گرفتند.

اگرچه فضای مجموعه آزمایشگاهی به اندازه فضاهای عمومی نزدیک نیست، ایده این است که نصب گیاهان عمودی می‌تواند با تکمیل سیستم‌های تهویه پر انرژی که هوای کهنه را از ساختمان‌های اداری، کلاس‌های درس و بیمارستان‌ها خارج می‌کند، به بهبود کیفیت هوای داخل فضا کمک کند. 

البته یافته‌های جدید مورد بازبینی همتایان قرار نگرفته‌اند، اما تحقیقات گذشته پتانسیل گیاهان داخل آپارتمان یا فضای سربسته را برای جذب ترکیبات گازی که اغلب به عنوان ترکیبات آلی فرار یا وی‌اوسی (VOC) شناخته می‌شوند، نشان داده است.

با این حال، مطالعات روی «تصفیه‌کننده‌های» گیاهی معمولا حذف گونه‌های شیمیایی منفرد - نه مخلوط‌های پیچیده - را در شرایط کنترل‌شده و در سطوح غیرقابل مقایسه با دنیای واقعی ارزیابی کرده‌اند.

در حالی که این مطالعه جدید هم از محفظه‌های مهر و موم شده استفاده کرده، گیاهان خانگی معمولی - پیچک شیطان (Epipremnum aureum)، گیاهان سر پیکانی یا سینگونیوم پیکانی (Syngonium podophyllum) و گیاهان عنکبوتی (Chlorophytum comosum) را در برابر بخارات بنزین، که منبع قابل توجهی از وی‌اوسی‌های مخلوط است، قرار داد.

فریزر تورپی، دانشمند محیط زیست دانشگاه فناوری سیدنی می‌گوید: گیاهان نه تنها می‌توانند اکثر آلاینده‌ها را در عرض چند ساعت از هوا حذف کنند، بلکه مضرترین آلاینده‌های مربوط به بنزین را به بهترین نحو از هوا پاک می‌کنند.

محققان می‌گویند که گیاهان حدود ۴۳ درصد از کل وی‌اوسی‌ها را در دوره آزمایش ۸ ساعته و تقریبا هر سه سطح شیمیایی مضر حذف کردند: آلکان‌ها (۹۸ درصد حذف شده)، مشتقات بنزن (۸۶ درصد) و سیکلوپنتان‌ها (۸۸ درصد.)

تیم تحقیقاتی در گزارش خود می‌نویسد که حذف این آلاینده‌های موجود در هوا، می‌تواند «اثرات سلامتی قابل توجه و تاثیر زیادی بر حفظ یک محیط داخلی سالم داشته باشد. 

ترکیبات بنزن بسیار سرطان‌زا هستند و می‌توانند در مدارس و ساختمان‌ها صدها متر دورتر از پمپ بنزین‌ها نفوذ کنند و از سطوح ایمن بالاتر بروند. محققان همچنین از مدت‌ها قبل می‌دانستند افرادی که در نزدیکی پمپ بنزین‌ها زندگی می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان خون هستند.

بیشتر بخوانید:

به خاطر داشته باشید که این سیستم‌های سبز عمودی، که اغلب دارای تعداد قابل‌توجهی از گیاهان گلدانی هستند، یک پله بالاتر از تعداد انگشت شماری از گیاهان داخلی دوست‌داشتنی ما هستند که در قفسه آشپزخانه ما نشسته‌اند. برای تمیزتر کردن هوای داخل خانه به هزاران دستگاه نیاز دارید.

به گفته محققان، مجموعه‌ای از گیاهان به تنهایی نمی‌توانند هوا را سریع‌تر تمیز کنند به طوری که بر کیفیت هوا تاثیر بگذارد، اما آن‌ها می‌توانند خلق و خو را تقویت کنند. علاقه تجاری به فناوری‌های دیوار سبز احتمالا پس از همه‌گیری افزایش می‌یابد، چیزی که اهمیت کیفیت هوای داخل ساختمان را در مقیاس جهانی برجسته کرد. 

کد خبر 765262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha