دانشمندان دنیای جدیدی را کشف کرده‌اند که شبیه به سیاره تاتویین در فیلم‌های جنگ ستارگان، دو ستاره در مرکز دارد.

فضا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی میل، TOI-۱۳۳۸ c یک سیاره دور است. سیاره‌ای که به جای یک ستاره به دور دو ستاره می‌چرخد. جرم این سیاره ۶۵ برابر زمین است و ۲۱۵ روز طول می‌کشد تا به دور خورشید خود بچرخد.

در یک کهکشان بسیار دور، لوک اسکای واکر در سیاره‌ای سنگی به نام تاتوئین (تاتویین یک سیاره صحرایی در اپرای فضایی جنگ ستارگان است. این سیاره بژ رنگ است و دور افتاده و متروک و در مدار یک جفت ستاره دوتایی واقع شده و ساکنان آن انسان‌های مهاجر و دیگر نژادها هستند) زندگی می‌کرد که همزمان به دور دو ستاره می‌چرخید و «غروب مضاعف» را برای قهرمان فراهم می‌کرد.

اکنون، اخترشناسان یک سیاره واقعی به نام TOI-۱۳۳۸ c کشف کرده‌اند که به دور مجموعه ستاره‌های خود می‌چرخد. به گفته کارشناسان، TOI-۱۳۳۸ c یک غول گازی است با تقریبا ۶۵ برابر جرم زمین است. پس از کشف TOI-۱۳۳۸ b در سال ۲۰۱۹، این دومین سیاره‌ای است که در این منظومه شمسیِ دور کشف می‌شود.

هر دو به دور ستاره خود در منظومه شمسی به نام TOI-۱۳۳۸ می چرخند که حدود ۴.۴ میلیارد سال سن دارد و در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی پیکتوریس قرار دارد.

یک تیم بین المللی متشکل از کارشناسان دانشگاه های بیرمنگام، لندن، سنت اندروز و کیل یافته‌هایشان را در قالب مطالعه‌ای ارائه کرده‌اند. آن‌ها در مقاله خود که در «Nature Astronomy» منتشر شده، می‌گویند: «ما از کشف یک سیاره غول گازی در مدار هر دو ستاره یک منظومه ستاره‌ای دوتایی در حال کسوف خبر می‌دهیم. سیستم مورد بحث در این مقاله تنها دومین منظومه شناخته شده برای میزبانی چندین سیاره است. هر دو TOI-۱۳۳۸ b و TOI-۱۳۳۸ c سیاره های دور هستند؛ سیاراتی که به جای یک ستاره به دور دو ستاره می‌چرخند.

نویسندگان می گویند که در اواخر قرن اخیر، وجود سیارات دو خورشیده هنوز محدود به داستان‌های علمی تخیلی بود، اما همه این‌ها در سال ۲۰۱۱ تغییر کرد. زمانی که کشف اولین سیاره از این نوع به نام کپلر-۱۶b اعلام شد.

به گفته ناسا، این سیاره تازه پیدا شده، TOI-۱۳۳۸ c، یک غول گازی است، در حالی که TOI-۱۳۳۸ b یک غول یخی نپتون‌مانند است. TOI-۱۳۳۸ c از ستاره خود دورتر است و در مداری بزرگتر از TOI-۱۳۳۸ b قرار دارد که توسط یک کارآموز ناسا در تابستان ۲۰۱۹ کشف شد.

اگرچه تنها دو سیاره در سیستم TOI-۱۳۳۸ شناخته شده است، اما ممکن است در آینده از طریق مشاهدات مشابهی که توسط این تیم انجام شده، سیاره‌های بیشتری شناسایی شوند.